سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

هواشناسی تهران اطلاعیه داد

هواشناسی تهران اطلاعیه داد

3 ساعت پیش
محدودیت‌ ترافیکی پایان هفته در جاده‌های شمالی اعلام شد

محدودیت‌ ترافیکی پایان هفته در جاده‌های شمالی اعلام شد

3 ساعت پیش
مواجهه ما با مسئله مهاجران افغانستانی چگونه باید باشد؟

مواجهه ما با مسئله مهاجران افغانستانی چگونه باید باشد؟

3 ساعت پیش
علت صدای انفجار در چیتگر چه بود؟

علت صدای انفجار در چیتگر چه بود؟

3 ساعت پیش
اطلاعیه مهم وزارت بهداشت درباره روش جدید تخلیه اطلاعاتی موساد

اطلاعیه مهم وزارت بهداشت درباره روش جدید تخلیه اطلاعاتی موساد

3 ساعت پیش
واکنش قوه قضائیه به شایعه «اقدامات تروریستی» در انفجار برج چیتگر

واکنش قوه قضائیه به شایعه «اقدامات تروریستی» در انفجار برج چیتگر

3 ساعت پیش
جزئیات جدید از انفجار در غرب تهران

جزئیات جدید از انفجار در غرب تهران

3 ساعت پیش
اعلام جزییات نهمین مرحله ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

اعلام جزییات نهمین مرحله ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

3 ساعت پیش
از دفاع مقدس و کرونا تا امروز؛ تعهد پزشکان به سلامت مردم در طوفان جنگ/ «هیچ گزارشی از کمبود خدمات پزشکی نداشتیم»

از دفاع مقدس و کرونا تا امروز؛ تعهد پزشکان به سلامت مردم در طوفان جنگ/ «هیچ گزارشی از کمبود خدمات پزشکی نداشتیم»

3 ساعت پیش
اصول کمک‌های اولیه در شرایط بحرانی را یاد بگیرید

اصول کمک‌های اولیه در شرایط بحرانی را یاد بگیرید

3 ساعت پیش

Home » مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

زمان انتشار: 11 جولای 2025 ساعت 14:17

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 587323

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

سال هاست از قیمت گذاری دستوری می گوییم ،واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری یک آفت جدی برای بازار خودرو است که حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است که این وضعیت ادامه دارد.

در تمام این سال‌ها، همواره شاهد فاصله‌ی فاحش میان قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد خودرو بوده‌ایم؛ چه در خودروهای داخلی و چه در محصولات مونتاژی. این فاصله، نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه یکی از نتایج مستقیم سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری است. (تأکید می‌کنم این توضیح به هیچ‌وجه توجیهی برای عملکرد ضعیف خودروسازان نیست، بلکه صرفاً واکاوی دلایل بروز این وضعیت است).

قیمت بازار، در واقع بازتاب واقعی تورم و شرایط اقتصادی کشور است؛ قیمتی که از دل داد و ستد میان خریدار و فروشنده در بازار آزاد شکل می‌گیرد. در حالی که هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است ( از تأمین مواد اولیه گرفته تا هزینه‌های لجستیکی و حتی هزینه‌های ناشی از دور زدن تحریم‌ها ) اماهنوز قیمت‌ها به صورت دستوری و غیرواقعی تعیین می‌شوند. در نتیجه خودروسازها برای ادامه‌ی حیات مجبور به درخواست افزایش قیمت می‌شوند؛ مسیری که هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

روند هم به این صورت است که خودروساز درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه می‌دهد، شورای رقابت آن را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ارجاع می‌دهد و در نهایت وزارت صمت تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما این چرخه کاملاً غلط و ناکارآمد است. نمی‌توان با این مدل ناقص، بازار را تنظیم کرد. تکرار این فرآیند فقط باعث افزایش فشار بر مصرف‌کننده می‌شود، بدون آن‌که مشکلی حل شود.

تا زمانی که قیمت خودرو به‌طور کامل آزاد نشود، این دور باطل ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که آزادسازی قیمت در کوتاه‌مدت ممکن است تبعات تورمی به‌همراه داشته باشد، اما در بلندمدت موجب شفافیت در بازار و کاهش سوداگری می‌شود. آزادسازی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد به حدود ۳ تا ۵ درصد برسد. در چنین شرایطی، مصرف‌کننده دیگر تمایلی به خرید حواله، شرکت در قرعه‌کشی یا خرید از بازار سیاه نخواهد داشت و همین امر، بخش بزرگی از سوداگری را حذف می‌کند.

اما آزادسازی قیمت به‌تنهایی کافی نیست. باید همزمان سازوکار فروش خودرو هم اصلاح شود. یعنی فروش مستقیم خودرو( چه داخلی، چه وارداتی و چه چینی )باید مجدداً به خود شرکت‌های خودروساز واگذار شود، نه اینکه از طریق سامانه‌های لاتاری‌محور و غیرشفاف انجام گیرد. تجربه‌ی فروش از طریق سامانه‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی، فروش حواله و موارد مشابه نه‌تنها ناکارآمد بوده، بلکه بستری برای انواع رانت و فساد فراهم کرده است.

در دوره‌های اخیر، شاهد مطرح شدن فروش خودرو در بورس کالا نیز بودیم، که آن هم به‌نوعی یک سیاست نادرست بود. بورس فضایی برای عرضه‌ی کالاهای خرد در مقیاس کلان است، نه برای فروش خودرو به‌صورت محدود و مقطعی. فروش خودرو در بورس نه‌تنها به کشف قیمت واقعی کمک نکرد، بلکه خود تبدیل به عاملی برای نوسانات بیشتر در بازار شد.

ما نباید تصور کنیم که می‌توانیم با مدل‌هایی که هیچ جای دنیا تجربه نکرده، بازار خودرو را مدیریت کنیم. این رویکردهای شتاب‌زده، نه بر مبنای علم اقتصاد هستند و نه تجربه‌ی موفقی در دنیا دارند.

در نهایت، به نظر می‌رسد دو اقدام ضروری برای اصلاح این وضعیت عبارتند از:

۱. آزادسازی تدریجی و بلندمدت قیمت خودرو با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و حمایت از مصرف‌کننده

۲. بازگشت فروش خودرو به سازوکار شفاف، مستقیم و تحت نظارت خود شرکت‌های خودروساز

اگر این دو اقدام به‌صورت هماهنگ انجام نشود، چرخه‌ی معیوب فعلی ادامه خواهد داشت و مصرف‌کننده همچنان متضرر اصلی این وضعیت باقی می‌ماند.

کارشناس خودرو

21212

حتما بخوانید : قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۴/ قیمت دلار دوباره صعودی شد
برچسب ها
وزارت صنعت معدن و تجارت
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • قیمت جدید سیمان اعلام شد/ بازار به نوسان افتاد + جدول
    قیمت جدید سیمان اعلام شد/ بازار به نوسان افتاد + جدول 3 ساعت پیش
  • راستی‌آزمایی ادعای کاهش تولید ایران خودرو
    راستی‌آزمایی ادعای کاهش تولید ایران خودرو 3 ساعت پیش
  • بحران انرژی، گلوی صنعت فولاد را گرفته است
    بحران انرژی، گلوی صنعت فولاد را گرفته است 3 ساعت پیش
  • شبکه بانکی چقدر مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است؟/ فرزانی: جنگ کوتاه‌تر از آن بود که اولویت‌های ارزی تغییر کنند
    شبکه بانکی چقدر مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است؟/ فرزانی: جنگ کوتاه‌تر از آن بود که اولویت‌های ارزی تغییر کنند 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 6384
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 8841
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 5653
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 16810
  • تبلیغات 18
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 315
  • سلامت 2099
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6668
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4003
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • بازی ایران و لهستان لغو شد!
    بازی ایران و لهستان لغو شد! 4 ساعت پیش
  • درخواست رسمی استقلال برای بخشش ساپینتو
    درخواست رسمی استقلال برای بخشش ساپینتو 4 ساعت پیش
  • ورزشگاه رویایی رئال مادرید؛ میزبان فینال جام جهانی ۲۰۳۰
    ورزشگاه رویایی رئال مادرید؛ میزبان فینال جام جهانی ۲۰۳۰ 4 ساعت پیش
  • آخرین خبر از تمدید قرارداد کاپیتان‌های استقلال
    آخرین خبر از تمدید قرارداد کاپیتان‌های استقلال 5 ساعت پیش
  • اهتزاز پنج حلقه المپیک در جوار بارگاه ملکوتی علی بن الموسی الرضا (ع)
    اهتزاز پنج حلقه المپیک در جوار بارگاه ملکوتی علی بن الموسی الرضا (ع) 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور