خراسان جنوبی

نظارت بر جوجه‌ریزی بیش از ۱۹ میلیون قطعه در خراسان‌جنوبی

محمد اصغرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در بیرجند، اظهار داشت: حمل هرگونه فرآورده دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی به جهت جلوگیری از انتقال و گسترش بیماری‌های دامی مستلزم اخذ گواهی حمل بهداشتی است.

وی تصریح کرد: در همین راستا اقداماتی از جمله صدور مجوز حمل ۱۰۶ هزار و ۹۴۴ رأس گوسفند و بز، ۳ هزار و ۴۲۷ رأس گاو، ۴۸۰ قطعه بوقلمون و ۱۵ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم شیر خام در هفت ماهه ابتدای سال انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه طیور نظارت بر جوجه‌ریزی ۱۹ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۴۳ قطعه در هفت ماهه امسال صورت گرفته ، یادآور شد: همچنین طی این مدت نظارت بر واکسیناسیون توسط بخش خصوصی با مصرف نزدیک به ۱۰۳ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۳۰۳ دز واکسن و واکسیناسیون ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۱۰ قطعه طیور بومی و صنعتی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت انجام شده است.

اصغرزاده با اشاره به پایش مرتب واحدهای پرورش طیور، گفت: ورود و خروج هرگونه طیور به واحدهای پرورشی با مجوز وتحت نظارت شبکه دامپزشکی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین پایش باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در واحدهای پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و به صورت برنامه‌ریزی شده در سایر واحدها پایش باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در طیور گوشتی و پایش بیماری آنفولانزا و نیوکاسل  نیز در سرلوحه کار اداره‌کل دامپزشکی استان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: نظارت و پایش استخرهای پرورش ماهی نیز از دیگر اقدامات دامپزشکی است.

اصغرزاده به اقدامات دامپزشکی درحوزه بهداشت و بیمارهای دامی اشاره و یادآور شد: در این حوزه واکسیناسیون ۷ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۱۸۶ رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله، واکسیناسیون ۲۶ هزار و ۳۴۱ رأس گاو و گوساله و ۴۷۵ هزار و ۵۳ رأس گوسفند علیه بیماری تب برفکی و واکسیناسیون یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۳۸۷ رأس گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از ابتدای سال انجام شده است.

وی ادامه داد: جهت جلوگیری از انتقال بیمارهای مشترک از دام به انسان نیز در هفت ماهه امسال ۱۱ هزار و ۴۹۹ رأس گاو وگوساله و ۳۱۳ هزار و ۸۹۵ رأس گوسفند و بز علیه بیماری تب مالت واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عملیات تست سل و بروسلوز در جمعیت گاوی به تعداد ۹ هزار و ۹۴ رأس از ابتدای سال تاکنون در استان انجام شده، خاطرنشان کرد: در کنار فعالیت‌های بخش دولتی، بخش خصوصی دامپزشکی نیز نزدیک به ۳۹۵ هزار و ۴۵۱ رأس گوسفند وبز را علیه بیماری آنتروتوکسمی، ۱۷ هزار و ۹۹۵ رأس دام علیه قانقاریا و ۶۷ هزار و ۶۵۰ رأس دام علیه بیماری واگالاکسی واکسینه شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا