اقتصادی

دلار در آستانه برگشت به کانال پنجاه هزار تومان است؟

دلار در آستانه برگشت به کانال پنجاه هزار تومان است؟

به گزارش خبرگزاری یولن، دلار تهران در روز گذشته در کانال ۶۰ هزار تومانی به فروش رسید. این در حالی است که در کمتر از یک ماه گذشته نرخ این ارز در سطوح قیمتی ۷۰ هزار تومانی معامله شده بود. به نظر می‌رسد سیگنال‌های منتشر شده در رابطه با بهبود ذخایر ارزی و افزایش درآمدهای نفتی اخبار مثبتی است که بازار به آنها واکنش نشان داده است.
روند کاهشی جدید نرخ ارز قوی‌تر از انتظارات فعالان بازار ظاهر شد. شاخص‌های ارزی بازار تهران در روز گذشته نیز افت نرخ‌های چشم‌گیری را تجربه کردند و در این راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار به کانال ۶۰ هزار تومانی رسید. فعالان بازار اخبار منتشر شده در رابطه با رکوردشکنی درآمدهای نفتی همچنین افزایش ذخایر ارزی کشور را عامل مهمی در راستای تشدید روند کاهشی نرخ ارز می‌دانند. «دنیای اقتصاد» در روزهای گذشته به نقل از روزنامه فایننشال تایمز از رکوردشکنی درآمدهای نفتی ایران خبر داده بود. در این گزارش آمده بود: «صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و با وجود تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور ‌برابر با ۳۵‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.

بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی، به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰‌هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری ‌شده است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است.» از سوی دیگر برخی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس کشور به ۳۰ میلیارد دلار خبر می‌دهند.

اخبار مذکور با قوی نشان دادن طرف عرضه بازار از شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار جلوگیری کرده و عاملی در جهت کاهش نرخ ارز می‌شوند. از سوی دیگر به عقیده برخی از کارشناسان خبر سفر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به عربستان سعودی و احتمال ایجاد گشایش‌هایی در راستای این سفر نیز می‌تواند از جمله سیگنال‌های مورد توجه فعالان بازار در روزهای اخیر باشد.

دیروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز شنبه به رقم ۶۲ هزار تومان رسیده بود در بازار دیروز افت هزار و ۴۰۰ تومانی دیگری را متحمل شد و در رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. سطوح قیمتی کانال ۶۰ هزار تومانی محل نوسان نرخ ارز در روزهای پایانی سال گذشته بود و در نتیجه بازدهی سال جدید دلار در روز گذشته به زیر یک درصد رسید. البته این در حالی است که نرخ فردایی ارز مذکور در بازار عصر دیروز تغییر روند داد و در پله‌های ابتدایی کانال ۶۱ هزار تومانی بسته شد. برخی از تحلیلگران این تغییر روند را نشان از برخورد نرخ با کف حمایتی می‌دانند و معتقدند که ورود خریداران جدید در سطوح قیمتی حال حاضر دلیل قرار گرفتن بازار در حالت اصلاح است.

۲۲۰

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا