علمی و فناوری

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش یولن، پهپاد بایرکتار آکینجی با استفاده از دوربین حرارتی و دید در شب، نقطه‌ای حرارتی پیدا کرد و اطلاعات آن را به مقامات امداد و نجات مخابره کرد. جالب‌تر اینکه اطلاعات مسیر پرواز آن به‌صورت آنلاین نیز در AirNav منتشر می‌شد و تا یک‌میلیون بازدیدکننده آنلاین، شب گذشته پرواز آکینجی را دنبال می‌کردند. این پهپاد درنهایت پس از پایان مأموریت به ترکیه بازگشت و با رسم پرچم ترکیه بر فراز دریاچه وان، فرود آمد.

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های «بیرقدار آخنجی»

نام این پهپاد از عبارت «آخنجی» در ترکی عثمانی گرفته شده است. آخنجی‌ها، سواره‌نظام سبک ارتش عثمانی بودند که به لطف تسلیحات سبک و سرعت عمل، عنوان نیروهای پیشرو در خط مقدم عمل می‌کردند.

بیرقدار آکینجی با ۱۲٫۲ متر درازا و ۴٫۱ متر ارتفاع، از بال‌های وسیعی بهره می‌برد که گشودگی آن‌ها به ۲۰ متر می‌رسد و با بهره‌گیری از ۲ موتور توربوپراپ ملخی به ظرفیت هرکدام ۷۵۰ اسب‌بخار، می‌تواند با وزن بیشینه ۵٫۵ تن به آسمان بلند شود.

آکینجی با نیرویی که از موتورهای AI-450T Sich ساخت شرکت اوکراینی ایشنکو پراگرس-موتور دریافت می‌کند، می‌تواند با سرعت کروز ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت (۱۵۰ نات) در ارتفاع ۳۰ هزار پا (۹۱۰۰ متری) تا ۲۵ ساعت به پرواز ادامه دهد و به برد پروازی ۷۵۰۰ کیلومتر دست یابد؛ هرچند که بیشترین سرعت آن به ۳۶۱ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن به ۴۵ هزار پا (۱۳۷۰۰ متر) می‌رسد.

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

آکینجی می‌تواند با پشتیبانی از جت‌های جنگنده، با هواپیماهای نظامی سرنشین‌دار هم عملیات مشترک برگزار کند. بدنه پهپاد و بال‌های گسترده آن که در بالای بدنه کار گذاشته شده‌اند، فضای بیشتری برای حمل سلاح‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر در اختیار آکینجی قرار داده است. موتورهای توربوتراپ، امکان فعالیت در شرایط آب‌وهوایی سخت را نیز در اختیار پهپاد قرار می‌دهد و انتهای زاویه‌دار بال به سمت بالا، جریان هوا را بهتر به سمت عقب بال هدایت می‌کند.

آکینجی از ۳ سیستم پرواز، یکی اصلی و دو سیستم اضطراری استفاده می‌کند. سیستم‌های اویونیک آن به هوش مصنوعی مجهز است و می‌تواند به شکل خودکار، نیمه‌خودکار، کنترل از کابین خلبان جنگنده F-16 ارتش ترکیه و کنترل از داخل هواپیمای آواکس هدایت شود. ترکیه حتی ادعا دارد که به لطف دو سیستم ارتباط ماهواره‌ای نصب‌شده روی آکینجی، می‌تواند پهپاد را با ماهواره‌های داخلی خود نیز هدایت کند.

پهپاد بایرکتار آکینجی چه ویژگی‌هایی دارد؟

رادار بومی فعال اسکن الکترونیکی (AESA) به نام «مراد»، رادار SAR/GMTI، سیستم نظارت و شناسایی، جنگ الکترونیک، واحد اطلاعات سیگنال (SIGINT) و SATCOM، قابلیت‌های راداری و اطلاعاتی فراوانی در اختیار آکینجی قرار می‌دهند.

آکینجی می‌تواند تا ۱۳۵۰ کیلوگرم محموله در داخل و خارج بدنه حمل کند که ۴۰۰ کیلوگرم آن را محموله شناسایی تشکیل می‌دهد. سامانه اپتیکی با دید حرارتی و هدف‌گیری لیزری که به درون بدنه جمع می‌شود و دوربین هدایت روی دم هواپیما که دید کامل از بالا را برای اپراتور فراهم می‌کند، محموله شناسایی را تشکیل می‌دهد.

۵۴۵۴

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا