همه لوگوهای مشابه «متا»/ ریبرندینگ فیسبوک در مرکز توجه کاربران شبکههای اجتماعی
گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات یولن؛ از سال ۲۰۰۴ که «مارک زاکربرگ» برای ارتباط میان دانشجویان دانشگاه هاروارد «فیسبوک» را راهاندازی کرد، هفده سال میگذرد؛ پلتفرمی که دوره جدیدی از تجربه کاربران در اینترنت را رقم زد و خیلی زود به یک نام و نماد آشنا در دنیا تبدیل شد. با گسترش هر چه بیشتر فیسبوک در بین کاربران و سود مالی کلان حاصل از آن، این استارتاپ به یک کمپانی بزرگ تبدیل شد و مانند خیلی از شرکتهای دنیای فناوری اطلاعات، شروع کرد به گسترش کسب و کار. «اینستاگرام» و «واتساپ» دو مورد از خریدهای بزرگ این کمپانی بود که آن را به یک مجموعهای از شبکههای اجتماعی تبدیل کرد.
این روند، شرکت را به یک مجموعه بزرگ فراتر از پلتفرم فیسبوک تبدیل کرد و همه اینها در نهایت باعث شد یک فرایند ریبرندینگ بزرگ در دستور کار مالک این کمپانی قرار بگیرد. فرایندی که نه فقط تغییر لوگو بلکه حتی نام جدیدی را بر روی این مجموعه جدید قرار میدهد. «متا» با طرح گرافیکی یک نماد بینهایت به رنگ آبی این برند جدیدی است که مارک زاگر برگ برای مجموعه جدید خود انتخاب نمودهاست و این هفته از آن رونمایی کرد.
ریبرندیگ فیسبوک در مرکز توجه کاربران
اما این رونمایی بزرگ در دنیا با واکنشهای گستردهای روبرو شد. یکی از مواردی که بیشترین واکنش را از سمت کاربران شبکههای اجتماعی در پی داشت، مشابهت لوگوی جدید این کمپانی با لوگوی چند شرکت دیگر بود.
یکی از اصلیترین موارد، مشابهت پلتفرم آنلاین m-sense است که در زمینه درمان میگرن فعالیت میکند:
بالا، لوگوی شرکت m-sense
پایین، لوگوی جدید فیسبوک
لوگوی دیگری که «متا» به آن بسیار شبیه است، مربوط به شبکه پزشکی ماتریکس است که در سال 2000 تأسیس شده است:
بالا، لوگوی «ماتریکس»
پایین، لوگوی «متا»
مشابهت دیگر که در مرکز توجه کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت به لوگوی نرم افزار مشهور ویژوال استودیو مربوط میشود؛ نرمافزار شناختهشده و قدیمی برنامهنویسی.
سمت راست، لوگوی متا – سمت چپ، لوگوی ویژوال استودیو
لوگوی جدید فیس بوک به لوگوی شبکه تلویزیونی مشهور ABC در استرالیا نیز شباهت زیادی دارد. دیلی میل روز گذشته به واکنش کاربران توییتر نسبت به این موضوع پرداخت؛ از جمله کسانی که لوگوی 50 ساله این شبکه تلویزیونی را کنار لوگوی جدید فیسبوک آپلود کرده بودند.
سمت چپ، لوگوی شبکه ABC – سمت راست، لوگوی متا
کاربران توییتر موارد دیگری از مشابهت لوگو را در پاسخ به توییت فیسبوک ذکر کردهاند:
لوگوی «axie infinity» یکی از این موارد است؛ این شرکت در عرصه بازیها آنلاین فعالیت میکند و لوگوی آن مشابه علامت بینهایت به رنگ آبی است.
سمت چپ، لوگوی axie infinity
لوگوی کمپانی «Cisco Webex» که در زمینه تولید تجهیزات ویدیو کنفرانس و کنفرانس ویدیویی کار میکند:
سمت چپ، لوگوی شرکت Cisco Webex
کمپانی بازیسازی «موگا» نمونه دیگر است:
سمت راست، لوگوی «متا» – سمت چپ، لوگوی «موگا»
ماجرای مشابهتها محدود به فیسبوک نیست
مشابهت لوگوی کمپانیهای بزرگ قبلا نیز سابقه داشته است. از جمله مواردی که بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته است به صورت زیر است:
لوگویی که در سال 2014 طی فرایند ریبرندینگ شرکت گردشگری «Airbnb» طراحی شد با لوگوی شرکت ژاپنی «Azuma Drive-In» که در سال 1975 طراحی شده بود، مشابه از آب درآمد. البته این تنها مورد نبود و در توییتر مشابهت این لوگو با حداقل سه مورد دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.
شرکت «National Film Board»، مجموعه تولید و توزیع فیلم کانادایی است که طراحی لوگوی آن به سال 1969 برمیگردد اما بعدتر «Virtual Global Taskforce» که یک سازمان مبارزه با آزارجنسی کودکان است بر اساس شعار محوری خود لوگویی را طراحی کرد که مشابهت زیادی با آن داشت.
لوگوی سیستم عامل کدباز «Ubuntu» مورد دیگری است که لوگوی آن کاملا مشابه موسسه حقوق بشری «hrf» است.
از موارد مهم دیگر میتوان به شباهت لوگوهای «فورد» و «کریر» و نیز نمادهای «انبیسی» و «شبکه تلویزیونی اینترنتی نبراسکا» اشاره کرد که در تصویر زیر همراه با دو نمونه مشابهت دیگر آمده است:
علت مشابهت لوگوها چیست؟
نکتهای که در خصوص همه مشابهتها مورد توجه گرفته است، به ویژگی لوگوها در دهه اخیر اشاره دارد که به سمت مینیمال و هرچه سادهبودن پیش رفته است؛ متخصصان برندینگ میگویند المانهایی سادهای که برای طراحی لوگوها مورد استفاده قرار میگیرد، محدود است و همین منجر به بروز شباهتهای متعدد میشود.
«کریتیو بلاگ» در این خصوص مینویسد: مگر اینکه لوگو یک طراحی کاملا غیر معمول داشته باشد وگرنه این احتمال وجود دارد که کسی، در جایی ایده اولیه مشابهی داشته باشد؛ بهویژه در مواردی که لوگو به اشکال ساده، تکنگاری و استعارات بصریست.
انتهای پیام/