بین الملل

برآیند سفر وزرای آمریکایی به کی‌یف؛ وعده کمک و بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی

برآیند سفر وزرای آمریکایی به کی‌یف؛ وعده کمک و بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده روز گذشته (یکشنبه) به «کی‌یف» پایتخت اوکراین اعلام کردند که واشنگتن ۷۱۳ میلیون دلار بودجه نظامی برای اوکراین و پانزده کشور اروپایی دیگر تخصیص داده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده در سفر به کی‌یف اعلام کردند که ایالات متحده در صدد عرضه بیش از ۳۲۲ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین برای مقابله با روسیه است  و باقی کمک‌های نظامی به کشورهای شرق و مرکز اروپا و بالکان ارائه می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این خصوص گزارش کرد که بلینکن و آستین با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کردند و از کمک‌های نظامی بیشتر و بازگشت تدریجی دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین خبر دادند.

طبق این گزارش، در یکی از عالی‌رتبه‌ترین دیدارهای مقام‌های آمریکایی به اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، بلینکن و آستین به زلنسکی اعلام کردند که واشنگتن بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کمک مالی به اوکراین عرضه می‌کند و ۱۶۵ میلیون فروش مهمات به این کشور را تأیید می‌کند.

بر اساس این گزارش، بلینکن و آستین در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین همچنین اعلام کردند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به زودی نامزد مورد نظر خود برای سمت سفیر آمریکا در اوکراین معرفی خواهد کرد و دیپلمات‌های آمریکایی که قبل از جنگ اوکراین، این کشور را ترک کرده بودند، از هفته آینده بازگشت به اوکراین را آغاز می‌کنند اما سفارت آمریکا در کی‌یف در حال حاضر تعطیل خواهد بود.

زلنسکی روز شنبه هفته جاری، دیدار بلینکن و آستین از اوکراین را خبر داد اما دولت بایدن حاضر به تأیید آن نشد و علی‌رغم آن‌که برنامه‌ریزی برای سفر وزرای آمریکایی به اوکراین برای بیش از یک هفته در دست اجرا بوده است،دولت آمریکا حاضر به بحث درباره جزئیات این دیدار احتمالی نشد.

طبق این گزارش، کمک نظامی جدید آمریکا به همراه فروش ۱۶۵ میلیون دلار مهمات غیر آمریکایی که با سلاح های دوران شوروی که اوکراینی ها استفاده می‌کنند، سازگار است، مجموع کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین را از زمان تهاجم به ۳.۷ میلیارد دلار می رساند.

بلینکن همچنین در دیدار با زلنسکی اعلام کرد که بایدن قرار است «بریجت برینک» دیپلمات بازنشسته آمریکایی را بعنوان سفیر بعدی آمریکا در اوکراین معرفی کند.

از طرف دیگر، آستین نیز با تأکید بر لزوم افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین گفت: «اگر اوکراین تجهیزات درست و حمایت درست در اختیار داشته باشد، می‌تواند در جنگ علیه روسیه پیروز شود.

طبق این گزارش، بایدن، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را به نسل‌کشی در اوکراین متهم کرده است و روز پنجشنبه هفته گذشته، بایدن گفت که بسته جدیدی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه خواهد کرد که شامل توپخانه سنگین و هواپیماهای بدون سرنشین می‌شود.

بلینکن از لهستان به واشنگتن بازمی‌گردد ولی آستین به «رامستین» آلمان می‌رود تا در نشست روز سه شنبه وزرای دفاع ناتو حضور یابد و قرار است بحث‌هایی درباره اوکراین نیز صورت گیرد.

«تام سالیوان: معاون رئیس ستاد کارکنان وزارت خارجه آمریکا به همراه «رندی جرج» از فرماندهان نظامی آمریکا و «لورا کوپرم» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در سفر به اوکراین، بلینکن و آستین را همراهی می‌کردند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا