سلامت

خطر موج ششم کرونا؛ پوشش واکسیناسیون در قم مطلوب نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه در محل استانداری قم گفت: زنگ خطر پیک ششم کرونا به صدا درآمده و تعداد مبتلایان و بیماران سرپایی در قم روبه افزایش است.

محمدرضا قدیر یادآور شد: مهمترین کار و سیاست مسوولان استانی باید مربوط به توسعه واکسیناسیون باشد و از تعداد بیماران بدحال کاسته شود تا میزان فوتی‌ها کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون یک میلیون و ۵۳ هزار دُز واکسن در قم تزریق شده که با پوشش ۶۳ درصدی دُز اول پایین تر  از میانگین کشوری است و باید این درصد به ۸۰ درصد برسد.

قدیر ادامه داد: ۶۹۲ هزار دُز واکسن نوبت اول و ۳۰۰ هزار واکسن دُز دوم انواع واکسن های موجود تاکنون در این استان تزریق شده‌است.

وی بیان داشت: دریافت واکسن به مثابه کمربند ایمنی است که در تصادف موجب وارد نشدن آسیب شدید به فرد می‌شود و در صورت ابتلای مجدد به کرونا نیز از مرگ و یا وارد شدن وی به وضعیت وخیم آن جلوگیری بعمل می‌آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از فعالیت و تبلیغات مخالفان واکسن، اضافه کرد: فضای ضد واکسن در قم دارای قدرت رسانه‌ای زیادی است و شبهات زیادی در بین برخی از مردم برای خودداری از دریافت واکسن به وجود آورده‌است.

روند نگران کننده افزایش بیماران سرپایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم ۶۵ درصد است که تا زمانی که به ۸۵ درصد نرسد نمی تواند در جلوگیری از همه گیری ویروس موثر باشد.

سیامک محبی افزود: قم هم اکنون در رعایت بسیاری از شیوه نامه های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از میانگین کشوری بالاتر است.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: پایانه های مسافربری یکی از چالش های مهم استان قم در رعایت پروتکلهای بهداشتی و کنترل بیماری کرونا است.

وی ابراز داشت: رعایت پروتکلهای بهداشتی همچنان در نانوایی ها، گیم نت ها و مراکز تشخیصی درمانی استان قم نامطلوب ارزیابی می شود.

محبی یادآور شد: استان قم از نظر نرخ بروز بیماری در رده بیستم کشور قرار گرفته و بیماران سرپایی در قم در حال افزایش است که مساله هشدارآمیزی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: طی یک هفته ۴۷ بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند و در همین مدت حدود ۷ هزار تست انجام شده که یکهزار و ۲۰۲ بیمار قطعی شناسایی شده است.

وی ابراز داشت: در قالب طرح شهید سلیمانی نیز طی هفته گذشته حدود ۷ هزار نفر مورد رهگیری قرار گرفته که از این بین فقط ۷ بیمار در خانه های خود قرنطینه شدند که مساله رضایت بخشی نیست.

محبی یادآور شد: از ابتدای آذر سال گذشته در قالب طرح شهید سلیمانی ۴۱۴ هزار تست در بیمارستانهای قم انجام شده و در قالب آن ۸۵ هزار بیمار شناسایی شده است، همچنین در این مدت ۳۴ هزار رهگیری انجام گرفته و ۲ هزار  و ۸۶۸ تحت مراقبت در منزل و ۳۳۶ نفر به بیمارستان ارجاع داده شده است.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: درصد پوشش واکسیناسیون عمومی در قم برغم فراهم بودن زیرساخت ها از میانگین کشوری بسیارپایین تر است.

وی افزود: قم از نظر مقایسه پوشش نوبت اول افراد ۱۲ سال به بالا با ۵۹ درصد پوشش واکسیناسیون در پایین ترین وضعیت کشوری قرار گرفته است.

محبی بیان داشت: استان قم در تمام گروه های سنی از نظر واکسیناسیون وضعیت نامطلوب تری از بقیه استانهای کشور دارد و پوشش واکسیناسیون به ویژه در گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال اصلا رضایت بخش نیست.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون طلاب ودانشجویان نیز به ترتیب ۴۷ و ۷۱ درصد براورد می شود.

محبی اظهار کرد: هم اکنون اکثر مدارس غیرانتفاعی استان بازگشایی شده و در مقطع ابتدایی نیز برخی از مدارس بصورت حضوری فعالیت می کنند و باید مساله واکسیناسیون کرونا بسیار جدی گرفته شود.

چالش‌های کنترل کرونا در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه بیان کرد: بسیاری از ادارت و دستگاه های دولتی برای انجام رهگیری کارکنان خود همکاری لازم را انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: عدم اجرایی شدن مرخصی استعلاجی برای موارد تست سریع در برخی سازمانها، بازگشایی برخی مدارس و برگزاری اردوهای علمی و تفریحی، برگزاری جلساتی با هدف اطلاع رسانی و تبلیغ ضدواکسن در برخی مساجد قم با حضور شاخص این جریان، عدم برگزاری جلسات شورای بهداشتی در شهرستانها، بخش ها و روستا، عدم دریافت واکسن توسط برخی کارکنان دولتی، و تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت های آموزش و پرورش در موضوع واکسیناسیون از بزرگترین چالش های قم در کنترل بیماری است.

محبی تصریح کرد: امسال برخلاف سال گذشته همزمان با بیماری کرونا شاهد بیماری آنفولانزا نیز خواهیم بود و در این بین برگزاری اردو توسط مدارس استان به شدت نگران کننده است.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: برای جلوگیری از موج ششم کرونا باید یک هفته طوفانی در افزایش پوشش واکسیناسیون در استان قم عملیاتی شود.

واکسینه شدن ۶۰ هزار دانش آموزان قمی

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز بیان کرد: تاکنون ۶۰ هزار دانش آموز قمی از مجموعه ۱۰۰ هزار دانش آموز مشمول در این برهه واکسینه شدند و رصد دریافت واکسن توسط دانش آموزان به مدیران مدارس واگذار شده است.

حمیدرضا شیخ الاسلام خاطرنشان کرد: برخی از والدین دانش آموزان نگاه بسیار منفی به مساله واکسیناسیون دارند و اجازه دریافت واکسن به فرزندان خود را نمی دهند.

وی ابراز داشت: برای رغبت والدین به واکسیناسیون و تغییر فضای فکری برخی از شهروندان باید دستگاه های استانی اقدام به روشنگری و اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: این نهاد برای فرهنگ سازی و ایجاد رغبت برای والدین از تمام ظرفیت های موجود بهره گرفته است.

شیخ الاسلام ادامه داد: آموزش و پرورش قم هم اکنون با کسری ۳ هزار و  ۳۰۰معلم روبه رو است اما با ایجاد برخی راهکارها اجازه تعطیلی هیچ کلاسی داده نشده است.

وی ابراز داشت: تناقض عدم اجبار در واکسیناسیون دانش آموزان در کنار الزام واکسینه شدن این افراد جهت بازگشایی مدارس، آموزش و پرورش را مستاصل کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: ادامه تعطیلی مدارس تبعات زیادی به همراه دارد که طی چند سال آینده دامن آموزش و پرورش را خواهد گرفت.

شیخ الاسلام اظهار داشت: در حالی مدارس استان قم سال گذشته بصورت کامل تعطیل بوده است که در بسیاری از شهرهای دیگر روند بازگشایی ها آغاز شده است.

 مدیرکل مدیریت بحران قم نیز ابراز کرد: مراکز تجمیعی قم ظرفیت روزانه تزریق ۳۰ هزار واکسن دارد در حالی که در حال حاضر ۱۰ هزار واکسن بخاطر استقبال اندک مردم تزریق می شود.

۷۰ درصد جمعیت اصناف قم واکسینه شدند

رییس اتاق اصناف قم نیز در بخشی از این جلسه، عنوان کرد: طی ۱۸ ماه گذشته ۱۵۳ هزار مورد بازرسی و نظارت توسط این اتاق انجام گرفته است.

حمید خرمی ادامه داد: طبق ارزیابی های انجا شده تاکنون ۷۰ درصد از فعالان اصناف و کسبه قم واکسینه شده اند.

وی خاطرنشان کرد:با ورود قم به وضعیت زرد کرونایی هم اکنون کلیه گروه های شغلی در قم به روال عادی بازگشته و فعال است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از  ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا