کهگیلویه و بویراحمد

توسعه اقتصادی از شهرها تا روستاهای کهگیلویه و بویراحمد/ کاکان دهستان اقتصادی می‌شود

به گزارش یولن از یاسوج، با حضور معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد  طرح مزرعه پرورش شترمرغ که به همت صندوق کارآفرینی امید در منطقه کاکان احداث شده افتتاح و زمینه اشتغال ۴ نفر فراهم شد.

در این آئین الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۶ طرح شترمرغ در استان احداث می‌شود،گفت:   ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۵۰۰ میلیون آورده سرمایه‌گذار برای این طرح است.

وی با اشاره به مشکلات نهاد‌ه‌های دامی گفت: خوشبختانه این مشکل رفع شده است  و  ۷۵ تن سهمیه استان جذب شده است.

حاجی‌زاده مدیر صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اشتغالی که این مزرعه ایجاد کرده گفت: مزرعه ۴۰۰ راسی است اما در حال حاضر با ۵۰ راس شترمرغ به بهره‌برداری رسیده و برای ۴ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

سرپرست معاون اقتصادی پس از افتتاح این طرح، از دو واحد سردخانه در کاکان بازدید کرد تا هم در جریان ذخیره‌سازی سیب که عمده تولید باغداران کاکانی است قرار گیرد و هم خواسته‌ها و دردل‌های سرمایه‌گذاران را بشنود.

 

 

وی سپس در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برنامه حوزه اقتصادی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه توسعه برای دو حوزه شهری و روستایی تدوین شده است و برنامه جامعی برای معرفی مولفه‌های مبنایی و اساسی استان داریم.

عسکری به طرح پرورش شترمرغ اشاره و عنوان کرد: در سبد امنیت غذایی باید منابع تامین پروتئین متنوع باشد که کارهای خوبی در این خصوص آغاز شده است.

معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نو پا بودن این گونه فعالیت‌ها در استان گفت: در برنامه داریم که تنوع محصول برای مصرف کننده ایجاد کنیم از طرفی هم تولید کنندگان را به سمتی ببریم که با تکان‌های اقتصادی آسیب کمتری ببینند.

 

وی ادامه داد: بیشتر مهاجرت از روستاها به شهر برای اشتغال است لذا اگر فعالیت اقتصادی در روستا شکل بگیرد باعث ماندگاری جوان‌ها و آبادانی در روستاها و در نتیجه جمع شدن حاشیه‌نشینی می‌شود.

وی در خصوص بازدیدش از دو سردخانه گفت: وجه باغداری  دهستان کاکان تولید سیب است که نگهداری از آن می‌تواند به پایداری اقتصادی و بهبود معیشت خانوارها کمک کند.

عسکری عنوان کرد: در سردخانه اول ۶۰۰ تن سیب دپو شده بود اما برای گسترش سردخانه برنامه داریم.

وی عنوان کرد: در سردخانه دوم که در روستای غصنفرخانی کاکان بود تراز بهتر و پیشرفته‌تری به لحاظ سرتینگ وجود داشت و قرار است ظرفیت این سردخانه از ۳ هزار تن به ۱۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

 

عسکری عنوان کرد: در همین خصوص جلسه‌ای با سرمایه‌گذار خواهیم داشت،ضمن اینکه صنایع تبدیلی بیشتری با رویکرد باغات سیب کاکان مستقر خواهیم کرد و کشاورزان و باغداران کاکان را مورد حمایت قرار خواهیم داد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان سخنان خود در جمع خبرنگاران خاطر نشان کرد: به دنبال تقویت اقتصادی کشاورزان و باغداران و معرفی کاکان به عنوان دهستان اقتصادی هستیم.

گفتنی است روستای کاکان از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد از جمله جاذبه‌های گردشگری یاسوج به شمار می‌رود. این روستا که مملو از درختان سیب است در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج  قرار دارد و از اطراف به ارتفاعات بلند و سر به فلک کشیده دنا محدود می‌شود.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا