سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

مصدومیت ۱۰ عراقی با واژگونی خودروی آئودی در ایلام

مصدومیت ۱۰ عراقی با واژگونی خودروی آئودی در ایلام

1 ساعت پیش
اطلاعیه مهم درباره یخبندان

اطلاعیه مهم درباره یخبندان

1 ساعت پیش
اتوبوسرانی تهران اطلاعیه داد

اتوبوسرانی تهران اطلاعیه داد

1 ساعت پیش
این ۶۳۰ نفر در تهران بازداشت شدند

این ۶۳۰ نفر در تهران بازداشت شدند

1 ساعت پیش
کشف بزرگ‌ترین دیوار تارعنکبوتی جهان با بیش از ۱۱۰ هزار عنکبوت/ عکس

کشف بزرگ‌ترین دیوار تارعنکبوتی جهان با بیش از ۱۱۰ هزار عنکبوت/ عکس

1 ساعت پیش
روز مازندران برگزار می‌شود

روز مازندران برگزار می‌شود

1 ساعت پیش
مدارس این شهرها شنبه ۱۷ آبان تعطیل شد

مدارس این شهرها شنبه ۱۷ آبان تعطیل شد

1 ساعت پیش
تصادف مرگبار سمند با تریلر

تصادف مرگبار سمند با تریلر

1 ساعت پیش
محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در این کشور اروپایی

محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در این کشور اروپایی

1 ساعت پیش
نجات معجزه‌آسای جوان ۱۸ ساله بعد از سقوط ۱۸۰ متری/ عکس

نجات معجزه‌آسای جوان ۱۸ ساله بعد از سقوط ۱۸۰ متری/ عکس

1 ساعت پیش

Home » چرا باشگاههای ورزشی ایران بلد نیستند برای خود درآمد ایجاد کنند؟

چرا باشگاههای ورزشی ایران بلد نیستند برای خود درآمد ایجاد کنند؟

زمان انتشار: 8 نوامبر 2025 ساعت 15:35

دسته بندی: اخبار ورزشی

شناسه خبر: 648748

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چرا باشگاههای ورزشی ایران بلد نیستند برای خود درآمد ایجاد کنند؟

چرا باشگاههای ورزشی ایران بلد نیستند برای خود درآمد ایجاد کنند؟

به گزارش یولن روزنامه ایران نوشت: در میان این عوامل، حق پخش مسابقات به‌عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین مالی فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی در سراسر جهان شناخته می‌شود و نقشی محوری در شکل‌دهی به اقتصاد ورزش ایفا می‌کند.

در کنار حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و تبلیغات نیز از مهم‌ترین اهرم‌های اقتصادی در نظام باشگاه‌داری حرفه‌ای جهان به شمار می‌روند؛ به ‌گونه‌ای که باشگاه‌های مطرح بین‌المللی در رشته‌های مختلف ورزشی، حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های سالانه خود را از محل تبلیغات و حامیان مالی تأمین می‌کنند.

این واقعیت نشان می‌دهد شریان حیاتی اقتصاد ورزش بر پایه‌ تعامل سازنده میان برندهای تجاری و نهادهای ورزشی استوار است؛ موضوعی که در بدنه‌ ورزش ایران، چه در سطح باشگاه‌ها و چه در فدراسیون‌های ورزشی تا حد زیادی مغفول مانده است.

در ایران، پس از ۲۴ سال انتظار، دولت مسعود پزشکیان سرانجام گام‌های عملی در جهت تحقق پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی را برداشت تا این منبع مشروع درآمدی، پس از سال‌ها، به ورزش کشور اختصاص یابد تا شاید از این طریق وابستگی باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها به منابع دولتی کاهش پیدا کند.

با این حال، در ساختار باشگاه‌ها و فدراسیون‌های حرفه‌ای، بخش بازاریابی و اسپانسرشیپ نقشی تعیین‌کننده دارد. مدیران این بخش، با تلفیقی از مهارت اقتصادی، خلاقیت تبلیغاتی و درک عمیق از بازار، زمینه‌ افزایش درآمد پایدار را فراهم می‌کنند. چنین رویکرد مدیریتی سبب شده است ورزش در جهان از یک فعالیت صرفاً رقابتی به صنعتی پویا و سودآور تبدیل شود؛ صنعتی که در آن مدیریت اقتصادی و برندینگ نقشی اساسی و تعیین‌کننده دارند. اما در ورزش ایران، فاصله‌ای محسوس با این الگو دیده می‌شود.

ساختار درآمدزایی در حوزه‌ اسپانسرینگ و تبلیغات از انسجام، شفافیت و استانداردهای حرفه‌ای لازم برخوردار نیست. اغلب قراردادهای تبلیغاتی کوتاه‌مدت، غیرکارشناسی و فاقد رویکرد بلندمدت هستند.

باشگاه‌ها به‌جای تکیه بر درآمدزایی از محل اسپانسرینگ و تبلیغات، وابستگی شدیدی به منابع عمومی دارند و به جای کسب درآمد از اعتبار برند خود، بیشتر مصرف‌کننده‌ آن محسوب می‌شوند. ضعف در مدیریت بازاریابی، نبود نظام درآمدی پایدار و بی‌توجهی به ارزش برند موجب شده است ورزش ایران از اقتصاد پویا و استانداردهای جهانی فاصله بگیرد تا اکثر قریب به اتفاق باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی صرفاً به یک مصرف‌کننده حرفه‌ای تبدیل شوند تا مجموعه‌ای که می‌تواند از فرصت ورزشی برای درآمدزایی ایده‌آل استفاده کند.

17302

حتما بخوانید : دلخوری علی علیپور از پرسپولیس!
برچسب ها
باشگاه پرسپولیس
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • شماره یک استقلال در دربی کیست؟
    شماره یک استقلال در دربی کیست؟ 7 ثانیه پیش
  • تمام اما و اگرهای استقلال در آسیا
    تمام اما و اگرهای استقلال در آسیا 23 ثانیه پیش
  • حرکت یک ضرب یا Snatch؛ یکی از حرکات پیشرفته کراس‌فیت
    حرکت یک ضرب یا Snatch؛ یکی از حرکات پیشرفته کراس‌فیت 51 ثانیه پیش
  • عکس | رونالدو: قیافه بکام خوب است اما من بی‌نقصم!
    عکس | رونالدو: قیافه بکام خوب است اما من بی‌نقصم! 1 دقیقه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 9663
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 12580
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 8780
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 390
  • بوشهر 165
  • بین الملل 20204
  • تبلیغات 21
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 408
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 8362
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 6481
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • شماره یک استقلال در دربی کیست؟
    شماره یک استقلال در دربی کیست؟ 4 ساعت پیش
  • تمام اما و اگرهای استقلال در آسیا
    تمام اما و اگرهای استقلال در آسیا 4 ساعت پیش
  • چرا باشگاههای ورزشی ایران بلد نیستند برای خود درآمد ایجاد کنند؟
    چرا باشگاههای ورزشی ایران بلد نیستند برای خود درآمد ایجاد کنند؟ 4 ساعت پیش
  • حرکت یک ضرب یا Snatch؛ یکی از حرکات پیشرفته کراس‌فیت
    حرکت یک ضرب یا Snatch؛ یکی از حرکات پیشرفته کراس‌فیت 4 ساعت پیش
  • عکس | رونالدو: قیافه بکام خوب است اما من بی‌نقصم!
    عکس | رونالدو: قیافه بکام خوب است اما من بی‌نقصم! 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی | گلدن ویزای یونان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور