سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

قتل مرموز یک مرد؛ خیانت زن چه بلایی سرش آورد؟

قتل مرموز یک مرد؛ خیانت زن چه بلایی سرش آورد؟

5 ساعت پیش
مجازات کسانی که برای رسانه‌های بیگانه محتوا می‌فرستند، چیست؟

مجازات کسانی که برای رسانه‌های بیگانه محتوا می‌فرستند، چیست؟

5 ساعت پیش
هواشناسی تهران اطلاعیه داد

هواشناسی تهران اطلاعیه داد

5 ساعت پیش
تیراندازی پلیس در شهر ری؛ دلیل چه بود؟

تیراندازی پلیس در شهر ری؛ دلیل چه بود؟

5 ساعت پیش
هشدار سازمان سنجش به کنکوری‌ها؛ سرنوشت خود را به این افراد گره نزنید

هشدار سازمان سنجش به کنکوری‌ها؛ سرنوشت خود را به این افراد گره نزنید

5 ساعت پیش
به دستور وزیر علوم؛ یک سهمیه جدید به کنکور اضافه شد

به دستور وزیر علوم؛ یک سهمیه جدید به کنکور اضافه شد

5 ساعت پیش
سارقان ۱۸۰ میلیارد تومانی از یک خانه پس از ۶ سال لو رفتند/ دو نفر از آنها برای پرونده دیگری زندانی بودند

سارقان ۱۸۰ میلیارد تومانی از یک خانه پس از ۶ سال لو رفتند/ دو نفر از آنها برای پرونده دیگری زندانی بودند

5 ساعت پیش
هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس/ شاخص آلودگی چند است؟

هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس/ شاخص آلودگی چند است؟

5 ساعت پیش
زمان ورود داوطلبان به حوزه‌های کنکور اعلام شد

زمان ورود داوطلبان به حوزه‌های کنکور اعلام شد

5 ساعت پیش
جزئیات ثبت‌نام وام ازدواج ۶۰ میلیونی فرزندان بازنشستگان کشوری اعلام شد

جزئیات ثبت‌نام وام ازدواج ۶۰ میلیونی فرزندان بازنشستگان کشوری اعلام شد

5 ساعت پیش

Home » چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

زمان انتشار: 13 جولای 2025 ساعت 13:26

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 588308

زمان مطالعه: 11 دقیقه

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

به گزارش خبرگزاری یولن، به نقل از پدال،  اگر یک جنبه از صنعت چین به‌طور جهانی شناخته‌ شده باشد، ارزان بودن محصولات آن در مقایسه با سایر مناطق است و صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این حال، برخلاف تصورات کلیشه‌ای، این ارزان‌سازی صرفاً به دلیل سیاست‌های دولتی و نیروی کار یا کپی‌برداری چین از طراحی‌های غربی نیست. اگرچه موضوع کپی‌برداری در فرهنگ خودروسازی دهه‌ها موردبحث بوده، اما این امر به طراحی‌های بومی چینی که خود نیز ارزان هستند، صدق نمی‌کند. برخی از این خودروهای چینی حتی در فهرست سریع‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۵ قرار دارند که در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شوند؛ بنابراین، اگر دلیل این ارزان بودن به تاریخچه توسعه خودروها مربوط نباشد، پس علت چیست؟

بی‌تردید، بخشی از این موضوع به فرهنگ کاری معروف به‌عنوان سمی در بخش‌های صنعتی این کشور بازمی‌گردد. صنعت خودروسازی به‌ویژه از ضعف در رعایت حقوق بشر و استفاده از نیروی کار اجباری رنج می‌برد، اما این پایان ماجرا نیست. اگر سیاست را از معادله کنار بگذاریم و ترازو را متعادل کنیم، به احتمال زیاد چین حتی با شرایط کاری بهتر نیز قادر به تولید خودروهای جدید با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. دلایل این امر به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود.

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

به‌عنوان مثال، سیلیکون را در نظر بگیرید، ماده معدنی رایجی که در تولید قطعات الکترونیکی پیشرفته به کار می‌رود. چین مسئول تولید درصد قابل‌توجهی از ذخایر جهانی سیلیکون است، به این معنا که هزینه‌های حمل‌ونقل یا واردات حذف می‌شود. همچنین، این کشور از فرآیندهای پیشرفته تولید این قطعات برخوردار است که منجر به تولید ارزان‌تر و بهینه‌تر می‌شود. در نهایت، سیاست‌های دولتی در حوزه صنعت خودروهای پیشرفته به‌ویژه توسعه خودروهای برقی را تشویق می‌کند و به تولیدکنندگان انگیزه‌هایی فراتر از آنچه در غرب دیده می‌شود، ارائه می‌دهد. این در حالی است که در ایالات‌متحده، زیرساخت شارژ خودروهای برقی همچنان پدیده‌ای نسبتاً نوظهور در مقایسه با چین محسوب می‌شود.

زیرساخت‌های قوی

هرچقدر هم که هزینه‌ها کاهش یابد، واقعیت این است که همچنان باید مواد خام برای تولید خودروها تهیه شوند. چین چنان تسلطی بر این منابع حیاتی دارد که بسیاری از تولیدکنندگان جهانی به واردات از این کشور وابسته‌اند تا تولید خود را ادامه دهند. این منابع شامل فلزات، محصولات مبتنی بر نفت، مدارهای الکتریکی و موارد دیگر است که فراتر از سیلیکون می‌رود. برای نمونه، چین ۹۰ درصد تولید جهانی منیزیم را در اختیار دارد، عنصری ضروری برای ساخت فلزات سبک تخصصی. عدم وابستگی به سایر کشورها برای تأمین این منابع، سودآوری بالایی دارد و چین از این مزیت برای کاهش چشمگیر هزینه‌ها استفاده می‌کند، زیرا نیازی به هزینه‌های لجستیکی یا تعرفه‌ها ندارد.

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

بیشتر این صرفه‌جویی‌ها در بازار خودروهای برقی چینی مشاهده می‌شود، جایی که شرکت‌ها بر تولید انبوه و اقتصاد مقیاس تمرکز دارند تا قیمت‌ها را بهینه کنند. این امر با ارزان‌تر بودن باتری‌ها نیز تقویت می‌شود و باید دانست چین در مقایسه با ایالات‌متحده که بیشتر باتری‌های لیتیوم-یونی خود را از این کشور وارد می‌کند، مزیت هزینه قابل‌توجهی دارد. علاوه بر این، با کاهش قیمت باتری‌ها در چین به دلیل پیشرفت‌های تولیدی و فنی، کشورهایی که به صادرات آن وابسته‌اند، به دلیل مزیت رقابتی، تعرفه‌ها و سایر عوامل، کمتر از این کاهش قیمت بهره‌مند می‌شوند.

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

در نهایت، موضوع زیرساخت مطرح است. چین نیمی از خودروهای برقی موجود در جاده‌های امروز را تولید می‌کند و به سیستمی نیاز دارد که چنین حجم بالایی را پشتیبانی کند. در این زمینه نیز چین موفق عمل کرده است، با ۴.۲۲ میلیون پورت شارژ خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ و ۸۳۰,۰۰۰ ایستگاه شارژ عمومی که تقریباً ۱۲ برابر تعداد ایستگاه‌های شارژ ایالات‌متحده (۶۱,۰۰۰ ایستگاه) است. این امر به مصرف‌کننده چینی اجازه می‌دهد تا تقریباً در هر نقطه از این خودروها استفاده کند.

یارانه‌های دولتی و جذابیت بازار انبوه

اولین چیزی که بسیاری از غربی‌ها هنگام تصور یک خودروی برقی به ذهنشان می‌رسد، لوکس بودن است. بسیاری از خودروهای برقی امروزی از سطوح برجسته عملکرد و فناوری‌های پیشرفته برخوردارند، از تسلا و ریویان گرفته تا پورشه؛ خودروهایی که زمانی نمایانگر نوک پیکان فناوری خودروسازی بودند و انتظار می‌رفت با قیمت و تجهیزات متناسب عرضه شوند. این قیمت‌ها نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش نیافته است؛ به‌عنوان مثال، خودروی برقی جدید دوج چارجر با قیمتی حدود ۶۰,۰۰۰ دلار عرضه می‌شود که با قیمت مدل Scat Pack Widebody در سال ۲۰۲۳ برابری می‌کند. در مقابل، چین با تورم بسیار کمتری مواجه است؛ در واقع، ارزان‌ترین خودروی برقی چین، بی‌وای‌دی سی‌گال، با قیمتی حدود ۷,۸۰۰ دلار عرضه می‌شود و عملکردی مشابه فیات ۵۰۰e پایه دارد؛ پس داستان چیست؟

چرا خودروهای چینی در بازار جهانی ارزان هستند؟

به‌طور خلاصه، بخش اعظم این تفاوت قیمت ناشی از رقابت شدید در بازار خودروهای برقی است، به حدی که فروش آن‌ها در چین از موتورهای احتراق داخلی پیشی گرفته است. برآوردها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از فروش خودروهای جدید در چین به خودروهای برقی اختصاص خواهد داشت و این سطح از تقاضا نیازمند جذابیتی در تمام سطوح بودجه‌ای است. به زبان ساده، متوسط قیمت یک خودروی برقی در ایالات‌متحده بیش از ۵۵,۰۰۰ دلار است، درحالی‌که در چین این رقم به ۳۴,۰۰۰ دلار می‌رسد.

علاوه بر هزینه‌های تأمین مواد اولیه که پیش‌تر ذکر شد، بخش زیادی از این اختلاف به هزینه‌های پایین‌تر نیروی کار و یارانه‌های دولتی مربوط می‌شود که این خودروها را ترجیح می‌دهند. این یارانه‌ها شامل قراردادهای خرید و معافیت‌های مالیاتی است که منجر به ظهور برندهای متعدد سطح ابتدایی شده است. با توجه به اینکه تمامی اجزای باتری از چین تأمین می‌شود، این کشور به‌طور طبیعی به دنبال حفظ انحصار مؤثر خود در این صنعت برای مدت طولانی تا زمانی که پیشرفت‌های فناوری اجازه دهد است و همین امر قیمت‌های شگفت‌انگیز پایین را توجیه می‌کند.

۲۲۷۳۲۲

حتما بخوانید : تولد یک هیولای مسابقه‌ای / لامبورگینی تِمراریو GT۳ در فستیوال سرعت گودوود رونمایی شد /عکس
برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • رقیب B-۲۱ از روسیه برخاست
    رقیب B-۲۱ از روسیه برخاست 6 ساعت پیش
  • راز سلامتی از زبان مدیرعامل تلگرام؛ «این ۷ کار را هرگز انجام نمی‌دهم»
    راز سلامتی از زبان مدیرعامل تلگرام؛ «این ۷ کار را هرگز انجام نمی‌دهم» 6 ساعت پیش
  • قوی‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۵ / وقتی ۱۰۰۰ اسب بخار دیگر یک رویا نیست!
    قوی‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۵ / وقتی ۱۰۰۰ اسب بخار دیگر یک رویا نیست! 6 ساعت پیش
  • سرمایه‌گذاری عظیم اسپاتیفای در ساخت تسلیحات مجهز به هوش مصنوعی
    سرمایه‌گذاری عظیم اسپاتیفای در ساخت تسلیحات مجهز به هوش مصنوعی 6 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 6433
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 8908
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 5705
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 16870
  • تبلیغات 18
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 316
  • سلامت 2120
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6696
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4042
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • مجید جلالی: یک مربی معروف گفت اگر به دلال‌ها وصل نباشم خانه‌نشین می‌شوم!
    مجید جلالی: یک مربی معروف گفت اگر به دلال‌ها وصل نباشم خانه‌نشین می‌شوم! 7 ساعت پیش
  • بازگشت حیدری به صندلی ریاست/ اعضای کابینه فدراسیون انتخاب شدند
    بازگشت حیدری به صندلی ریاست/ اعضای کابینه فدراسیون انتخاب شدند 7 ساعت پیش
  • تصمیم عجیب ساپینتو برای دروازه استقلال
    تصمیم عجیب ساپینتو برای دروازه استقلال 7 ساعت پیش
  • اسبقیان: ابهاماتی که در انتخاب باشگاه‌ها برای حضور در انتخابات بدنسازی وجود داشت/ هدیه دادن نامزد ریاست اتومبیل‌رانی را نشنیدم
    اسبقیان: ابهاماتی که در انتخاب باشگاه‌ها برای حضور در انتخابات بدنسازی وجود داشت/ هدیه دادن نامزد ریاست اتومبیل‌رانی را نشنیدم 7 ساعت پیش
  • درخواست سنگین کایسری از استقلال برای علی کریمی
    درخواست سنگین کایسری از استقلال برای علی کریمی 8 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور