سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

اعلام شرایط اضطراری در کشور کذب محض است

اعلام شرایط اضطراری در کشور کذب محض است

10 ساعت پیش
اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

10 ساعت پیش
بعد از حمله بامداد امروز به ایران: امتحانات مدارس سر وقت برگزار می‌شود/سرنوشت حجاج ایرانی در عربستان چه می‌شود؟/ آمار هلال احمر از تعداد مصدومین

بعد از حمله بامداد امروز به ایران: امتحانات مدارس سر وقت برگزار می‌شود/سرنوشت حجاج ایرانی در عربستان چه می‌شود؟/ آمار هلال احمر از تعداد مصدومین

10 ساعت پیش
فراجا: از جابجایی موشک و تسلیحات عکس نگیرید

فراجا: از جابجایی موشک و تسلیحات عکس نگیرید

10 ساعت پیش
وضعیت امتحانات دانشگاه آزاد تعیین تکلیف شد

وضعیت امتحانات دانشگاه آزاد تعیین تکلیف شد

10 ساعت پیش
هشدار دادستانی؛ با پیاده نظام دشمن در فضای مجازی برخورد می‌شود

هشدار دادستانی؛ با پیاده نظام دشمن در فضای مجازی برخورد می‌شود

10 ساعت پیش
واکنش سخنگوی قوه قضائیه به حمله اسرائیل

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به حمله اسرائیل

10 ساعت پیش
اطلاعیه مشترک وزارت علوم و بهداشت درباره برگزاری امتحانات دانشجویان

اطلاعیه مشترک وزارت علوم و بهداشت درباره برگزاری امتحانات دانشجویان

10 ساعت پیش
پادشاه عربستان درباره حجاج ایرانی دستور جدید صادر کرد

پادشاه عربستان درباره حجاج ایرانی دستور جدید صادر کرد

10 ساعت پیش
فراجا اطلاعیه داد

فراجا اطلاعیه داد

10 ساعت پیش

Home » چرا مدیرعامل شرکت بنز و تویوتا هم نمی تواند ایرانخودرو دولتی را مدیریت کند و آخرش بدهکار می شوند ؟ راهکار چیست ؟

چرا مدیرعامل شرکت بنز و تویوتا هم نمی تواند ایرانخودرو دولتی را مدیریت کند و آخرش بدهکار می شوند ؟ راهکار چیست ؟

زمان انتشار: 29 می 2024 ساعت 18:06

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 464767

زمان مطالعه: 10 دقیقه

چرا مدیرعامل شرکت بنز و تویوتا هم نمی تواند ایرانخودرو دولتی را مدیریت کند و آخرش بدهکار می شوند ؟ راهکار چیست ؟

چرا مدیرعامل شرکت بنز و تویوتا هم نمی تواند ایرانخودرو دولتی را مدیریت کند و آخرش بدهکار می شوند ؟ راهکار چیست ؟

به گزارش یولن، شوربختانه بر تلاطم و بلاتکلیفی بوجود آمده تحریم های ناعادلانه غرب هم افزوده شد و شرایط به گونه ای پیش رفت که نه صنعت خودرو آنگونه که بنظر می رسید سیاسی شد که شعارهای رنگ و لعاب‌دار نزد مردم خریدار پیدا کند و نه آنقدر سودآور شد که بخش خصوصی را به سمت خود بکشاند آن هم در شرایطی که سیاست گذاری های دولت و فضای حاکم بر جامعه به گونه ای پیش رفت که صرفه دلالی از تولید پیشی گرفت.

امروز بیش از نیم قرن از صنعت خودروسازی ایران می گذرد اما کشورمان هنوز درحال دست و پا زدن برای تبدیل شدن به خودروسازی مطرح در جهان است حال آنکه کشورهای آسیای شرقی موفق شده اند درکمتر از دو دهه به جمع خودروسازان مطرح دنیا راه پیدا کنند حال آنکه صنعت خودروسازی ایران به خانه ای کلنگی با بنیان فرسوده تبدیل شد که مسئولان هر از چند گاهی تلاش کردند نمای آن را اصلاح کنند بی آنکه فکری برای ساختار متزلزل شده باشد بنابراین بازسازی های موقت و حمایتی حتی از خیابان پاستور هم دردی از این خانه دوا نکرد به گونه ای که امروز با کوچک ترین شوکی در اقتصاد ایران این سازه در آستانه فروپاشی قرار می گیرد.

تغییر ساختار و بنیان این خانه در حال ویرانی و واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی اگر چه چند سالی است به سرتیتر رسانه ها و کلیدواژه دولتمردان و صاحبنظران تبدیل شده اما درعمل پرونده واگذاری مدیریت خودروسازها به بخش خصوصی با کلیدواژه «اهلیت سنجی» از وزیری به وزیر دیگر منتقل می شود بی آنکه اقدام جدی صورت گیرد.

آشی که دولتمردان ادوار مختلف دست به دست برای صنعت خودروسازی ایران پختند و روند آهسته پیش آمده در امر واگذاری خودروسازان دولتی به بخش خصوصی یا تغییر ساختار خانه کلنگی آنقدر شور شده است که صدای رهبر فرزانه انقلاب را هم درآورده است. ایشان پی در پی بر خصوصی سازی تاکید و از خودروسازهای دولتی نیز چند بار گلایه و ابراز ناخرسندی کردند.

تنها در 40 روز نخست امسال، رهبری دست کم چهار بار بر ضرورت موضوع مشارکت مردم، تولید و ضرورت سپردن امور به بخش خصوصی برخوردار از پشتوانه مردمی خلاق تاکید کردند. تأکیدهای مکرر و مستمر رهبری با تمرکز بر خصوصی سازی و کلید واژه «تولید» به ویژه در کمتر از 2 ماه اخیر، نشان‌دهنده یک پیام واضح و حاکی از این اولویت حیاتی برای حال و آینده کشور است.

برکسی پوشیده نیست که امروز صنعت خودروسازی ایران بیش از آنکه یک بنگاه اقتصادی باشد تبدیل به یک بنگاه سیاسی شده است از این رو مشکلات با قوت برجای خود باقی مانده اند به شکلی که مدیران عامل بزرگترین و مطرح ترین خودروسازی های جهان همچون بنز و تویوتا نیز در صورت قرار گرفتن بر راس کارخانجات خودروسازی بزرگ ایران، نه تنها نمی توانند کاری از پیش ببرند که خیلی زود به ناکارآمدی متهم خواهند شد.

برای حل مشکل صنعت خودروسازی، فرمان صنعت خودرو باید در دست کسانی باشد که این صنعت را به خوبی می‫شناسند، سازو کار هم حقوقی و قانونی است. فیلمی منتشر شده که مربوط به بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه تولیدات داخل است؛ تقریبا مربوط به نهم بهمن. در این فیلم حمید کشاورز، موسس و سهامدار شرکت کروز از رهبری درخواست می‌کند تا به مدیریت بخش خصوصی توجه شود.

او در فیلم می‌گوید: «بزرگترین سهامدار ایران‌خودرو در حال حاضر ما هستیم. 30درصد ایران‌خودرو را بخش خصوصی دارد. جنابعالی پارسال فرمودید که دولت اشتهای عجیبی در کنترل شرکت‌ها دارد. دولت الان با 5 درصد سهام، شرکت ایران‌خودرو را کنترل می‌کند. ما قبلا هم خدمت حضرتعالی نامه فرستادیم که ما حاضریم اگر این شرکت به ما از نظر مدیریت واگذار شود و ما ظرف پنج سال موفق نشویم؛ ما را در میدان آزادی اعدام کنند.»

اینجا رهبری در پاسخ می‌گوید: «اعدام لازم نیست از شما می‌گیرند.» بعد از این دیدار، رهبر انقلاب در یک سخنرانی دیگر در روز بعد از این درخواست، باز هم به اهمیت سپردن کارها به بخش خصوصی تاکید کردند:

«من دیروز شنیدم که در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است، به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.» در بخش دیگری از فیلم بازدید از نمایشگاه تولید داخل، رهبر انقلاب به علی‌آبادی وزیر صمت تاکید می‌کنند: «مدیریت مسئله مهمی است. مجمع عمومی وجود دارد و مدیریتی انتخاب شود.»بنابراین اولین شرط ساماندهی صنعت خودرو واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی است تنها در چنین شرایطی دولت به جایگاه اصلی خود که تنظیم‌گری است، بازمی‌گردد و از خودروسازان می خواهد طبق مشخصات روزدنیا در یک بازه زمانی معین محصول تولید کند.در این شرایط خودروساز ناچار به تلاش بیشتر می شود تا خود را نجات دهد، یا از گردونه خارج خواهد شد.

بنظر راه‫ حل‌ها مشخص است اما گویا ساختار متزلزل فعلی صنعت خودرو با منافع عده‌ای گره خورده است که در ظاهر خود را نگران انحصار و سود سرشار شرکت های خصوصی موفق با کلید واژه «مافیای صنعت خودرو» می خوانند. عطا بهرامی یکی از صاحبنظران اقتصادی در تعریف این افراد می گوید، مافیای خودرو شرکت های قدرتمند وکارآمد مثل تویوتا نیستند که براساس توانمندی اکثریت بازار را در اختیار می گیرند بلکه افرادی در بدنه تصمیم گیری دولت ها هستند که با سنگ اندازی، به شکلی قانون را دستکاری می کنند تا چرخ بر همان منوال بگردد و سودآوری آنان ادامه یابد.

2323

حتما بخوانید : حذف صفر از ریال به اقتصاد کمک می‌کند؟

مجله خبری یولن

برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • توقف پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ۱:۳۰ بامداد شنبه تمدید شد
    توقف پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ۱:۳۰ بامداد شنبه تمدید شد 10 ساعت پیش
  • وزیر رفاه: حمله به بهزیستی قصرشیرین جنایت جنگی است
    وزیر رفاه: حمله به بهزیستی قصرشیرین جنایت جنگی است 10 ساعت پیش
  • سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل بازارهای جهانی را به هم ریخت/نفت و طلا اوج گرفتند، بورس‌های جهان فرو ریختند
    سیاست‌های تجاوزکارانه اسرائیل بازارهای جهانی را به هم ریخت/نفت و طلا اوج گرفتند، بورس‌های جهان فرو ریختند 10 ساعت پیش
  • اطلاعیه مهم توانیر/ تامین برق مشترکان روال عادی دارد
    اطلاعیه مهم توانیر/ تامین برق مشترکان روال عادی دارد 10 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 5866
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 8261
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 5165
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 16244
  • تبلیغات 17
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 309
  • سلامت 1900
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6419
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 3666
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • هافبک جنجالی استقلال به تیم ملی دعوت شد
    هافبک جنجالی استقلال به تیم ملی دعوت شد 11 ساعت پیش
  • جواهر آرژانتینی به رئال مادرید پیوست
    جواهر آرژانتینی به رئال مادرید پیوست 12 ساعت پیش
  • عکس| واکنش حسن یزدانی به حمله رژیم صهیونیستی به ایران
    عکس| واکنش حسن یزدانی به حمله رژیم صهیونیستی به ایران 12 ساعت پیش
  • رضازاده: مردم ایران به مسوولان نظام برای یک پاسخ کوبنده اطمینان دارند
    رضازاده: مردم ایران به مسوولان نظام برای یک پاسخ کوبنده اطمینان دارند 12 ساعت پیش
  • عکس| واکنش سرمربی سابق استقلال به حمله رژیم صهیونیستی: فقط اسرائیل این کار را می‌کند!
    عکس| واکنش سرمربی سابق استقلال به حمله رژیم صهیونیستی: فقط اسرائیل این کار را می‌کند! 12 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور