سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

حقوق بازنشستگان کی واریز می‌شود؟

حقوق بازنشستگان کی واریز می‌شود؟

56 دقیقه پیش
آتش‌سوزی در دو سوله ساعت‌سازی

آتش‌سوزی در دو سوله ساعت‌سازی

56 دقیقه پیش
آب و هوای پاییز امسال چطور خواهد بود؟

آب و هوای پاییز امسال چطور خواهد بود؟

56 دقیقه پیش
یک جان‌باخته و ۵۲ مصدوم در گردو تکانی استان همدان

یک جان‌باخته و ۵۲ مصدوم در گردو تکانی استان همدان

57 دقیقه پیش
فهرست منابع کنکور سال ۱۴۰۵ منتشر شد

فهرست منابع کنکور سال ۱۴۰۵ منتشر شد

57 دقیقه پیش
میزان مجوز واردات تریاک سالانه ۵۰تُن است/ اگر در هر هکتار ۲۵کیلو تریاک تولید شود، برای تریاک مورد نیاز وزارت بهداشت به ۸۰هزار هکتار زمین احتیاج است

میزان مجوز واردات تریاک سالانه ۵۰تُن است/ اگر در هر هکتار ۲۵کیلو تریاک تولید شود، برای تریاک مورد نیاز وزارت بهداشت به ۸۰هزار هکتار زمین احتیاج است

57 دقیقه پیش
انتقاد به لباس فرم مدرسه: طراحی لباس یکسان برای از هفت تا ۱۷ ساله!/ غلبه نگاه «دوام‌محور» به لباس دانش‌آموزان

انتقاد به لباس فرم مدرسه: طراحی لباس یکسان برای از هفت تا ۱۷ ساله!/ غلبه نگاه «دوام‌محور» به لباس دانش‌آموزان

58 دقیقه پیش
امشب این منطقه از ایران برفی شد

امشب این منطقه از ایران برفی شد

58 دقیقه پیش
یک پاساژ در تهران اول مهر پلمب می‌شود

یک پاساژ در تهران اول مهر پلمب می‌شود

58 دقیقه پیش
دستگیری طراح سرقت مسلحانه از طلافروشی/ متهم همسایه طلافروشی بود

دستگیری طراح سرقت مسلحانه از طلافروشی/ متهم همسایه طلافروشی بود

59 دقیقه پیش

Home » چرا کولر خودروهای قدیمی سردتر بودند؟

چرا کولر خودروهای قدیمی سردتر بودند؟

زمان انتشار: 22 سپتامبر 2025 ساعت 13:29

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 626947

زمان مطالعه: 8 دقیقه

چرا کولر خودروهای قدیمی سردتر بودند؟

چرا کولر خودروهای قدیمی سردتر بودند؟

به گزارش خبرگزاری یولن، به نقل از اسب بخار،  در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، بسیاری از رانندگان از عملکرد ضعیف کولر خودروهای مدرن خود شکایت دارند. این موضوع به‌ویژه در ایران، با دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در برخی مناطق، به مشکلی رایج تبدیل شده است. مقایسه‌هایی مانند تست یک راننده بین فورد اسکورت ۱۹۹۷ و فورد فیوژن ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که خودروهای قدیمی‌تر کابین را سریع‌تر خنک می‌کنند. این تفاوت نه به کیفیت ساخت، بلکه به تغییرات در شیمی مبردها، طراحی سیستم‌های تهویه و الزامات زیست‌محیطی برمی‌گردد. در حالی که خودروهای قدیمی با مبرد (گاز کولر) R-۱۳۴a و طراحی ساده‌تر، خنکی سریع‌تری ارائه می‌دادند، خودروهای مدرن با مبرد R-۱۲۳۴yf و سیستم‌های پیچیده‌تر، برای دستیابی به همان نتیجه زمان بیشتری نیاز دارند.

تفاوت در مبردها

یکی از دلایل اصلی عملکرد بهتر کولرهای قدیمی، نوع مبرد مورد استفاده است. خودروهای قدیمی‌تر از مبرد R-۱۳۴a استفاده می‌کردند که پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) آن ۱,۴۳۰ است. این مبرد، که تا اوایل دهه ۲۰۱۰ استاندارد بود، به دلیل کارایی بالا در خنک‌سازی، کابین را سریع‌تر خنک می‌کرد. اما از سال ۲۰۱۱ در اروپا و به‌تدریج در سایر نقاط جهان، مبرد R-۱۲۳۴yf با GWP تنها ۴ به دلیل ملاحظات زیست‌محیطی جایگزین شد. طبق گزارش انجمن مهندسی خودرو (SAE)، سیستم‌های مبتنی بر R-۱۲۳۴yf به قطعات دقیق‌تری نیاز دارند و در شرایط گرم و مرطوب، مانند تابستان‌های ایران، کندتر عمل می‌کنند. این مبرد، اگرچه برای محیط‌زیست بهتر است، اما کارایی کمتری در خنک‌سازی دارد و نیاز به زمان بیشتری برای کاهش دمای کابین دارد.

طراحی خودرو و سیستم تهویه

علاوه بر مبرد، طراحی خودرو نیز نقش مهمی دارد. خودروهای قدیمی با کابین کوچک‌تر و عایق‌بندی کمتر، حجم کمتری برای خنک کردن داشتند. این خودروها فاقد لایه‌های عایق صوتی و سیستم‌های تهویه چندمنطقه‌ای بودند که در مدل‌های مدرن رایج است. به عنوان مثال، یک خودروی مدرن با کابین بزرگ‌تر و عایق‌های پیشرفته‌تر، نیاز به انرژی بیشتری برای خنک‌سازی دارد. همچنین، کمپرسورهای کولر در خودروهای قدیمی بزرگ‌تر و بدون محدودیت‌های صرفه‌جویی انرژی طراحی شده بودند، که خنکی سریع‌تری فراهم می‌کرد. در مقابل، خودروهای جدید برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، از کمپرسورهای کوچک‌تر استفاده می‌کنند و نرم‌افزارهای مدیریت تهویه، فعال شدن کامل کمپرسور را تا گرم شدن موتور یا تشخیص سرنشین به تأخیر می‌اندازند.

الزامات زیست‌محیطی و کارایی

استانداردهای سختگیرانه زیست‌محیطی، مانند مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست (EPA)، خودروسازان را مجبور به اولویت‌بندی کاهش آلایندگی و مصرف سوخت کرده است. این موضوع باعث شده که سیستم‌های تهویه مدرن، با تأکید بر صرفه‌جویی انرژی طراحی شوند. برای مثال، در خودروهای جدید، نرم‌افزارهای ECU ممکن است عملکرد کولر را برای کاهش بار موتور محدود کنند، که باعث تأخیر در خنک‌سازی می‌شود. در مقابل، خودروهای قدیمی‌تر، بدون چنین محدودیت‌هایی، تمام توان کمپرسور را بلافاصله به کار می‌گرفتند. گزارش‌های فنی نشان می‌دهد که این تغییرات، همراه با استفاده از R-۱۲۳۴yf، می‌تواند احساس خنکی ضعیف‌تری در خودروهای مدرن ایجاد کند، حتی اگر از نظر فنی استاندارد باشند.

مزیت خودروهای هیبریدی

در این میان، خودروهای هیبریدی که در ایران تعداد محدودی دارند، از کمپرسورهای الکتریکی بهره می‌برند. این سیستم‌ها، که مستقل از موتور بنزینی کار می‌کنند، حتی در حالت توقف یا ترافیک، خنکی سریع و یکنواختی ارائه می‌دهند. برخلاف سیستم‌های سنتی که به تسمه موتور وابسته‌اند، کمپرسورهای الکتریکی در گرمای شدید ایران عملکرد بهتری دارند و نیازی به گرفتن توان از موتور ندارند. این مزیت، به‌ویژه در ترافیک‌های سنگین تهران، تجربه بهتری برای سرنشینان فراهم می‌کند.

راهکارهای بهبود عملکرد کولر

برای بهبود عملکرد کولر در خودروهای مدرن، نگهداری منظم سیستم تهویه ضروری است. تعویض فیلتر کابین هر ۱۲,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ کیلومتر، بررسی سطح مبرد و تمیز نگه داشتن کندانسور، می‌تواند کارایی سیستم را بهبود بخشد. در ایران، که گردوغبار و آلودگی هوا رایج است، تمیز کردن منظم کندانسور (هر ۶ ماه) از انسداد جلوگیری می‌کند. همچنین، رانندگان می‌توانند از سایه‌بان‌ها برای کاهش دمای اولیه کابین استفاده کنند. این نکته نیز ضروری است که اگر خودروی مدرنی دارید که احساس می‌کنید مانند خودروهای قدیمی خنک نمی‌شود، تلاشی برای تعویض مبرد یا کمپرسور آن به حالت‌های قدیمی نکنید؛ چرا که این امر ممکن است علاوه بر هزینه‌های زیاد، آسیب‌هایی جدی برای خودروی شما و محیط زیست به همراه داشته باشد.

۳۲۲

حتما بخوانید : سیارکی عجیب که ۶۰ سال است زمین را تعقیب می‌کند
برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • بمب‌افکن B-۲۱ مسلح شد
    بمب‌افکن B-۲۱ مسلح شد 2 ساعت پیش
  • «گوگل کروم» در آیفون شیشه‌ای شد
    «گوگل کروم» در آیفون شیشه‌ای شد 2 ساعت پیش
  • تل‌آویو چگونه رد شما را می‌زند؟ / شورای عالی فضای مجازی کاربران را در تله جاسوسی انداخت
    تل‌آویو چگونه رد شما را می‌زند؟ / شورای عالی فضای مجازی کاربران را در تله جاسوسی انداخت 2 ساعت پیش
  • گردهمایی بزرگ عاشقان فناوری؛ دومین رویداد «زومیت» با حضور ۱۱۰۰ نفر برگزار شد
    گردهمایی بزرگ عاشقان فناوری؛ دومین رویداد «زومیت» با حضور ۱۱۰۰ نفر برگزار شد 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 8345
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 11032
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 7455
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 389
  • بوشهر 165
  • بین الملل 18829
  • تبلیغات 20
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 388
  • سلامت 3083
  • سمنان 2082
  • سیاسی 7705
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 5426
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • شوک جدید به استقلال؛ رامین رضاییان محروم شد!
    شوک جدید به استقلال؛ رامین رضاییان محروم شد! 4 ساعت پیش
  • شکایت ریکاردو آلوز از سازمان لیگ به فیفا
    شکایت ریکاردو آلوز از سازمان لیگ به فیفا 4 ساعت پیش
  • عکس | بازگشت به مدرسه، بازگشت به هاکی!
    عکس | بازگشت به مدرسه، بازگشت به هاکی! 4 ساعت پیش
  • این دختر گدا با 500هزار فالوئر،درآمد میلیونی دارد
    این دختر گدا با 500هزار فالوئر،درآمد میلیونی دارد 4 ساعت پیش
  • اینها آنتی بیوتیک  است، نُقل و نبات نیست، در خوردنش بی ملاحظه نباشید
    اینها آنتی بیوتیک است، نُقل و نبات نیست، در خوردنش بی ملاحظه نباشید 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور