گلستان

کارگر و کارفرما دو بال و بازوی تولید هستند

کارگر و کارفرما دو بال و بازوی تولید هستند

به گزارش یولن حمید سلیمانی در جلسه کمیسیون حقوقی، حمایت قضائی، مالیات، کار و تامین اجتماعی که با موضوع بررسی احکام مرتبط با سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی در قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه، در اتاق بازرگانی گرگان برگزار شد؛ ضمن تاکید بر اینکه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی در واقع می‌تواند مطالبه‌گر بخش خصوصی باشد، افزود: اگر این بخش همراه با بخش دولتی در کمیته‌های تخصصی مسائل مختلف را مورد بررسی قرار دهند، قطعا بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی منشأ ۸۵ درصد مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران را مسائل مرتبط با مالیات، اداره کار، دارایی و تأمین‌اجتماعی عنوان کرد و توضیح داد: در این زمینه اتاق بازرگانی تلاش کرده است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه تامین اجتماعی، مالیات و حقوق، آگاهی کارفرمایان را افزایش دهد اما متاسفانه هنوز شاهد هستیم که برخی موارد مهم مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته و قوانینی در حوزه تولید تصویب می‌شوند که دلسردی صاحبان واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی، قضائی، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی گرگان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کشور که با تحریم‌های ظالمانه فعالیت اقتصادی برای کارفرمایان و صاحبان واحدهای تولیدی بسیار مشکل است، تامین منابع و هزینه‌های مالی نیز تداوم فعالیت واحدها و ادامه مسیر را برای آنها دشوار ساخته است.

سرمایه‌گذاران‌ در حال سقوط هستند

سرمایه‌گذاران‌ در حال سقوط هستند

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان دستگاه‌های دولتی در راستای حمایت از تولید، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه کشور اگر فردی در منطقه محروم و کمتر توسعه یافته سرمایه‌گذاری تولیدی انجام دهد می‌تواند شامل معافیت طولانی مالیاتی به مدت حداکثر ۲۰ سال شود، اما این قانون در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ نشده است.

علی محمد چوپانی با اشاره به اینکه لازم است این قانون در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ شود، توضیح داد: در شرایط فعلی، کشور به حمایت دستگاه‌های اجرایی و تدوین قوانین مناسب برای حمایت از پایداری تولید و افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در این شرایط کشور در واقع سودی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد، افزود: با اینحال تنها ۵ درصد از اقتصاد کشور دولتی یا خصولتی و در دست نهادهای مختلف وابسته به دولت است و در واقع ۲۵ درصد اقتصاد ایران متعلق به بخش خصوصی است اما متاسفانه سود سرمایه گذار بسیار کم است و اکثر آنها در حال شکست و سقوط هستند.

۶ هزار و ۸۸۶ نفر از جمعیت ۶۵ هزار نفری بازنشستگان تامین اجتماعی استان از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند

۶ هزار و ۸۸۶ نفر از جمعیت ۶۵ هزار نفری بازنشستگان تامین اجتماعی استان از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند

در ادامه معاون روابط کار اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با تاکید بر اینکه لازم است همکاری بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی گرگان در جهت رفع مسائل و مشکلات کارگران و کارفرمایان واحدهای تولیدی در استان بیشتر شود، گفت: اکنون اختلافات کارگران و کارفرمایان استان در شوراهای حل اختلاف کارگری این اداره کل بررسی می‌شود و در این بخش اولویت بر ایجاد صلح و سازش کارگر و کارفرما است تا بهره‌وری و تولید در استان تداوم یابد.

موسی‌ بی‌باک‌ در خصوص قرار گرفتن کارگران در زمره مشاغل سخت و زیان آور توضیح داد: برای این موارد نظرات تخصصی ۹ نفر عضو کمیته مرتبط شامل نمایندگان کارفرما، کارگر، تامین اجتماعی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز بهداشت استان بررسی شده و تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه اکنون ۶ هزار و ۸۸۶ نفر از جمعیت ۶۵ هزار نفری بازنشستگان تامین اجتماعی استان از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند، افزود: اگر کارگری به قرار نگرفتن در گروه مشاغل سخت و زیان آور اعتراض کند، این موضوع در کمیته بدوی و تجدید نظر، از طریق مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در این اداره کل بررسی شده و در صورت احراز تخلف واحد تولیدی، مجوز فعالیت باطل می‌شود.

بهتر است مطالبات در مورد قوانین گفته شوند

بهتر است مطالبات در مورد قوانین گفته شوند

نماینده دفتر اقتصادی استانداری با تاکید بر اینکه بهتر است مطالبات در مورد قوانین گفته، ثبت و به مراجع ارسال شوند، افزود: با انجام این عمل می‌توانیم‌ در اصلاح برخی قوانین در کشور پیشگام باشیم.

کبیری بیان کرد: استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی در کنار دیگر دستگاه‌ها قرار دارد و بهتر است موانع برنامه توسعه هفتم مشخص و راهکارهای پیشنهادی ارائه شده و حتی نشست‌های تخصصی نیز با دستگاه‌های برگزار شود تا تصمیمات درست و کلی گرفته شود. استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی در کنار دیگر دستگاه‌ها قرار دارد.

شعار دولت الکترونیک را پیاده‌سازی کنیم

شعار دولت الکترونیک را پیاده‌سازی کنیم

معاون اداره کل مالیاتی استان گلستان نیز در این نشست با بیان اینکه در گذشته عملکرد این اداره کل به شکل سنتی بود، توضیح داد: گاهی با روش‌های سنتی عدالت به درستی اجرا نشده و باعث تضییع حقوق می‌شود.

محمدعلی رضایی قلعه افزود: برای اینکه بتوانیم شعار دولت الکترونیک را پیاده‌سازی کنیم سازمان امور مالیاتی به صورت پلکانی هر دوره قوانین را بازنگری و اصلاحات را پر این خصوص انجام داده است؛ اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و اجرایی کردن سامانه مودیان و ثبت فاکتورها در سامانه در راستای تحقق همین شعار و سهولت امر و اصلاح عملکرد، انجام‌شده است.

همچنین در این نشست نمایندگان بخش خصوصی به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

همه کارگران می‌خواهند در گروه مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند

همه کارگران می‌خواهند در گروه مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند

مدیر عامل شرکت اریکو به خواسته کارگران در قرار گرفتن گروه مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: معمولا در این خصوص مرکز بهداشت حرفه‌ای مشکل ایجاد می‌کند و سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن شرایط و بار مالی که برای این سازمان دارد مخالف است و اداره کار نیز در این میان نظری بینابین دارد.

امیرحسین ساداتی با تاکید بر اینکه معاینات پزشکی به طور سالیانه انجام شده و عوامل زیان آور نیز شناسایی می‌شوند، افزود: هر سال برای رفع این موارد هزینه‌هایی را متحمل می‌شویم و معاینات پزشکی انجام می‌دهیم، اما همواره مراکز بهداشت به کارگران روش جدیدتری برای رسیدن به خواسته‌شان نشان داده و به آنها مشورت می‌دهند که چگونه در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرند.

قبل از تصویب یک قانون اعمال نظر کنیم

قبل از تصویب یک قانون اعمال نظر کنیم

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب شمال با تاکید بر اینکه در گذشته اجتماعات بخش خصوصی برای دخالت در حوزه قوانین معمولا بسیار ضعیف بوده است، گفت: در نهایت نیز همین توازن قوا بین بخش خصوصی و تصمیم‌گیرندگان دولتی است که تعیین می‌کند قوانین چگونه تصویب شوند.

سعید نجد احمدی افزود: برخی جلسات می‌تواند منجر به این شود که قبل از تصویب یک قانون اعمال نظر کنیم و قانون مطابق نیاز ‌و به درستی تصویب شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ذوب شمال بیان کرد: وقتی قانونی در کشور تصویب می‌شود شاهد هستیم که برخی مدیران با وجود اینکه به مشکلات آگاه هستند، به قوانین اعتراض نمی‌کنند، در این خصوص انتظار می‌رود مدیران در جایگاه خویش قدرتمندانه‌تر عمل کنند.

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا