سلامت

مرحله نخست ادغام آموزه‌های طب ایرانی در نظام سلامت در ۱۴ دانشگاه اجرا شد

مرحله نخست ادغام آموزه‌های طب ایرانی در نظام سلامت در ۱۴ دانشگاه اجرا شد

به گزارش روز چهارشنبه یولن از وبدا، حسین فرشیدی در نشست «طرح ادغام آموزه های طب ایرانی در نظام سلامت کشور» در هتل قلب تهران، اظهارداشت: اگر نظامی بتواند بر اساس برنامه‌ریزی علمی منحنی رو به افزایش بیماری‌های غیرواگیر را پایین بیاورد، آن نظام شبکه بهداشت است.

وی افزود: یکی از کمبودهای نظام شبکه بهداشت کشور که در برنامه‌های توسعه پنجم و ششم توسعه به آن تاکید فراوان شده است، بهره‌مندی از تجارب چند هزار ساله طب ایرانی است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کشورهایی مانند چین، هند و ایران دارای تجربه چندین هزارساله طب سنتی در دنیا هستد، افزود: همه برای اعتلای طب ایرانی و ادغام آن در نظام شبکه بهداشتی کشور باید دست به دست هم دهیم.

فرشیدی اظهار داشت: اگر بهداشت پایه و اساس همه خدمات سلامت نباشد، شاید تا ۵۰ سال دیگر هم نتوانیم بار سنگین بیماری‌های مزمن را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی چند سالی هست که تغییراتی در رویکرد خود نسبت به طب سنتی کشورها ایجاد کرده‌اند و ما باید سعی کنیم به مرحله‌ای برسیم که به آنها ایده دهیم و حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر طرح ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت در مرحله نخست در ۱۴ دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد، شیراز، تبریز، کرمان، یزد، کاشان، بابل، گلستان، مازندران، همدان، قم، فسا و اصفهان درست اجرا شود، بقیه دانشگاه های کشور نیز ترغیب به اجرای این ادغام خواهند شد.

فرشیدی، تاب‌آوری نظام‌های سلامت دنیا در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ را مورد اشاره قرار داد و گفت: غافلگیری نظام‌های سلامت دنیا به ویژه در غرب و تاب‌آوری آنها در مقابل کرونا، ضرورت نیاز به تغییر در نظام‌های سلامت را نشان داد.

وی افزود: موج فراگیر بیماری‌های غیرواگیر در ایران و دنیا نیز دلیل دیگری بر ضرورت این تغییر است که بهره‌گیری از آموزه‌های طب ایرانی در این راستا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا