بین الملل

اظهارنظر خصمانه وزیر فرانسوی: ایران چالش امنیتی برای اسرائیل و اروپاست

اظهارنظر خصمانه وزیر فرانسوی: ایران چالش امنیتی برای اسرائیل و اروپاست

به گزارش یولن سباستین لُکرونو (Sébastien Lecornu) در حالی امروز یکشنبه این سخنان را در مصاحبه تفصیلی با روزنامه لو پاریزین اعلام کرد که پیشتر فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به اقدام‌ تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نه تنها واکنشی نشان نداده بود، بلکه تمام قد در حمایت از تل‌آویو گام برداشت.

این وزیر فرانسوی که اعلام شده نیروهای تحت امر او در دفاع هوایی علیه اقدام تلافی‌جویانه هفته گذشته تهران علیه مواضع نظامی در سرزمین‌های اشغالی شرکت داشتند، همچنین ادعا کرد که «حضور فرانسه در منطقه [خاورمیانه] بیش از هرچیز امکان کنترل تشدید تنش را در مقابله تمایل تهران به بی‌ثباتی فراهم می‌کند».

لکرونو اظهار داشت: «تاکنون تهران به طور غیرمستقیم از طریق نمایندگان خود [علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل] اقدام می‌کرد اما شنبه گذشته گامی دیگر برداشت و به شکل مستقیم از خاک خود به اسرائیل حمله کرد».

به گزارش ایرنا، او بدون در نظر گرفتن موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه آنچه کشورهای غربی به غلط نیروهای نیابتی تهران در منطقه می‌نامند، مدعی شد: «در پشت جنگ بین [رژیم] اسرائیل و حماس، سایه تهران که دستور کار ناامنی و بی‌ثباتی خود را در منطقه اجرا می‌کند، مشهود است».

وزیر نیروهای مسلح فرانسه سپس همسو با دیگر متحدان پاریس که در حوزه سیاست خارجی در زمین تل‌آویو بازی می‎‌کنند، آنچه دستور کار تهران نامیده بود را «نه تنها تهدیدی برای خاورمیانه بلکه برای اروپا» ارزیابی و ذیل آن ادعاهای نخ‌نمایی همچون «خطر تجارت دریایی در دریای سرخ، توسعه برنامه هسته‌ای ایران و حمایت تهران از مسکو در جنگ اوکراین با تامین پهپادهای شاهد» را تکرار کرد.

لکرونو که گویی سابقه استعماری کشورش در نقاط مختلف جهان را به فراموشی سپرده، در این مصاحبه طولانی مدعی است که حضور نظامی ارتش فرانسه در منطقه خاورمیانه از جمله در دریای سرخ و مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی، از برای پیشگری و بازدارندگی [از تشدید تنش‌ها] است.

وی حضور نظامی فرانسه در خاورمیانه را در راستای سیاست‌های امانوئل مکرون رئیس جمهوری کشور متبوعش مبنی بر «مبارزه با تروریسم، جایی که داعش کماکان یک خطر بزرگ است» توجیه اما تاکید کرد که «ما (فرانسه) در جنگ با ایران نیستیم، اما واضح است که نیروهای مسلح ما در کنترل تشدید تنش‌ مشارکت دارند».

لکرونو در این مصاحبه همچنین تلاش داشت برخلاف اسناد افشا شده سایت تحقیقاتی دیسکلوزه (Disclose) و روزنامه پژوهشی مَرسَکتو (Marsactu) که اوایل آوریل (اواسط فروردین) تایید کردند پاریس در اواخر اکتبر ۲۰۲۳ (اواسط آبان) مجوز تحویل دست‌کم یکصد هزار گلوله مسلسل را به اسرائیل صادر کرده است، حمایت نظامی کشورش از رژیم صهیونیستی را توجیه کند.

از همین رو، وی که در پرونده جنگ وحشیانه رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان باریکه غزه، همچون دیگر همپیمانان پاریس که از تل‌آویو حمایت کردند، زیر فشار سازمان‌های بین‌المللی، جامعه جهانی و به ویژه شهروندان کشورشان قرار دارند، مدعی شد که «پاریس هیچ سلاحی که باعث ایجاد یک بحران انسانی جدی در غزه شود را به اسرائیل نمی‌فروشد».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا