قزوین

۵۹درصد کودکان کار قزوین را اتباع تشکیل می‌دهند

۵۹درصد کودکان کار قزوین را اتباع تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری یولن از قزوین؛ علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به آمار کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: هم‌اکنون ۴۱درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین را کودکان ایرانی و ۵۹ درصد آنان را کودکان اتباع تشکیل می‌دهند که از این میان ۱۲ درصد دختر و ۸۸ درصد آنان هم پسر هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: این اداره کل اقدامات متنوعی را برای ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان در دستور کار دارد که از جمله آن پذیرش و تشکیل پرونده، انجام معاینات پزشکی قانونی، آزمایشات ایدز و هپاتیت، معاینه پدیکلوز، تزریق واکسن هپاتیت در صورت نیاز، خدمات مددکاری شامل حمایت‌یابی و بازدید از منزل و مشاوره کودک و خانواده است.

وی افزود: ایجاد اشتغال برای سرپرستان خانواده، پیگیری امور تحصیلی کودک، انتقال کودک به استان محل زندگی، ارائه گزارش مددکاری به دستگاه قضائی، حمایت‌های مالی جهت امور تحصیلی-آموزشی، اشتغال و معیشت به خانواده‌های خدمت‌گیرندگان و علاوه‌بر موارد یاد شده در مرکز، روزانه اقدامات آموزشی کودک و خانواده، برگزاری مراسم‌های مذهبی، ملی و ارتباط با خیرین برای کمک به این قشر انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص روند شناسایی و پذیرش کودک کار در مرکز کودکان کار و خیابان عنوان کرد: این کودکان به طرق مختلفی شناسایی می‌شوند که از جمله آن به صورت خودمعرف و مراجعه به مرکز، شناسایی و ارجاع توسط تیم سیار اورژانس اجتماعی، شناسایی و ارجاع توسط مراجع قضائی و نیروی انتظامی، گشت‌زنی در سطح شهر توسط مددکاران اداره بهزیستی و ارجاع از سایر نهادهای دولتی و غیردولتی از قبیل امور متکدیان شهرداری، آموزش و پرورش و مرکز بهداشت است.

وی در ادامه با اشاره به بیشترین آمار مراجعه و پذیرش کودکان کار و خیابان به تفکیک شهرستان‌های تابعه استان قزوین گفت: بیشترین پذیرش‌ها به ترتیب از شهرستان قزوین، تاکستان، البرز، بوئین زهرا و آبیک بوده که بیشتر شامل کودکان اتباع و ساکن شهر قزوین با محدوده سنی ۶ الی۱۲ سال هستند.

دهباشی‌پور با اشاره به علل عمده حضور کودکان در خیابان اذعان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به فقراقتصادی، مهاجرت، حاشیه نشینی، طلاق، بزهکاری والدین، زندانی والدین، عدم سرپرستی موثر و بزهکاری اشاره کرد.

این مسئول در خصوص نحوه مواجهه مردم با کودکان کار و خیابان عنوان کرد: با توجه به حساسیت مسئله ضروری است که مردم هنگام روبه‌رو شدن با کودکان کار و خیابان فوراً مسئله را به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع داده تا اقدامات لازم جهت حمایت از این کودکان انجام شود.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه کمک مستقیم به کودک کار می‌تواند موجب شود که کودکان و خانواده‌های آنان این مسئله را به عنوان فرصت شغلی تلقی کرده و افراد بیشتری در این عرصه مشغول به فعالیت شوند لذا ضروری است مردم جهت حمایت از کودکان کار و خیابان، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به مراکز مرتبط و ذی‌صلاح ارجاع داده تا به بهترین شکل بین جامعه هدف توزیع شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در پایان گفت: کمبود اعتبارات دولتی، افزایش تورم و هزینه‌های زندگی، عدم انگیزه کافی در کودکان و خانواده آنان جهت آموزش‌های حرفه‌ای، عدم فرهنگ‌سازی در مورد نحوه برخورد با کودکان و حضور مداوم کودکان اتباع فاقد کارت اقامت از چالش‌های موجود در زمینه کودکان کار و خیابان است.

۴۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا