اجتماعی

خبرهای خوش شهرداری تهران در حوزه سلامت/ از ارائه دز سوم واکسن کرونا تا سیاست‌های تشویقی

یولن، گروه شهری: شرکت شهر سالم شهرداری تهران در تاریخ هفتم اردیبهشت سال ۷۲به منظور فراهم آوردن همه زمینه های لازم و تهیه امکانات جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به پرسنل شهرداری تهران، به عنوان یکی از زیر مجموعه های حوزه مشاور پزشکی شهرداری تهران تاسیس شد.

این حوزه با هدف دستیابی به سطوح مختلف عدالت اجتماعی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم در پرداختن به سلامت عمومی شهروندان راه اندازی شده و از انتهای سال ۷۸، در پی انحلال حوزه مشاور پزشکی و به‌دلیل تغییر و تحول در ساختار سازمانی شهرداری تهران و ورود شوراهای اسلامی در عرصه مدیریت شهری، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تحت مدیریت و سرپرستی شرکت شهر سالم قرار گرفت، از آن پس این شرکت فعالیت‌های خود را زیر نظر حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ادامه داده و پس از تصویب لایحه ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد شرکت زیر نظر حوزه معاونت مالی و اداری برای اجرای اهداف تعیین شده در ماده پنج اساسنامه که بخشی از وظایف شهرداری تهران می باشد به فعالیت خود ادامه دهد.

عمده فعالیت شرکت پس از تاسیس، هدایت درمان مستقیم به‌واسطه راه اندازی درمانگاه‌های مناطق شهرداری تهران بوده است. به صورتی که به دنبال اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر راه اندازی یک مرکز بهداشتی و درمانی در هر منطقه شهرداری تهران اقدام به تاسیس مراکز مذکور کرده و در حال حاضر دارای تعدادی درمانگاه در مناطق ۲۲ گانه تهران است.در ابتدای سال ۱۳۸۳، راهبری درمان غیر مستقیم شهرداری تهران و بیمه درمان شهرداری که ضوابط آن توسط آئین نامه درمانی و مصوبات شورای درمان شهرداری تهران تعیین می‌شود به شرکت شهر سالم شهرداری تهران واگذار شد.

اول آبان امسال امیر حاجی نورمحمدی، با حکم علیرضازاکانی، شهردار تهران به عنوان سرپرست شرکت شهر سالم منصوب و جایگزین حمید چوبینه شد.

درباره موضوعات مختلف در شرکت شهرسالم، از جمله آغاز تزریق دز سوم واکسن کرونا، توسعه کمی و کیفی درمانگاه‌ها، ایجاد سرانه بهداشت، سیاست های تشویقی برای حفظ سلامت کارکنان شهرداری، ارائه خدمات به کودکان کار، سودده بودن شرکت، راه اندازی مرکز جامع درمان ناباروری و … با امیر حاجی نورمحمدی، سرپرست شرکت شهر سالم به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

ارائه دز سوم واکسن کرونا به پرسنل شهرداری/ انجام رایزنی و مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی

مهمترین اولویت و برنامه شما در شرکت شهر سالم چیست؟

یکی از موضوعاتی که زیاد به آن توجه داریم مسأله ارائه دز سوم واکسن کرونا به پرسنل شهرداری است که کارکنان بهشت‌زهرا (س) و پرسنل بخش درمان شهرداری در اولویت این موضوع هستند. پس از آن پرسنل و خانواده کارکنان شهرداری دز سوم واکسن کرونا به آنها ارائه خواهد شد. در همین راستا رایزنی و مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام گرفته و در بازه زمانی مشخص و بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت این اقدام انجام خواهد گرفت.

شرکت شهر سالم چند تعداد واکسن بریا تزریق دز سوم نیاز دارد؟

بر همین اساس۱۵۰۰ دز واکسن کرونا برای پرسنل بهشت‌زهرا (س)، ۱۰۰۰ دز برای کارکنان بخش درمان و درمانگاه‌ها و پس از آن دز سوم واکسن برای حدود ۷۰ هزار نفر از پرسنل و خانواده آنها اختصاص داده خواهد شد.

ارائه دز سوم واکسن کرونا به کارکنان بهشت‌زهرا و پرسنل درمان شهرداری از سه روز آینده/ کارکنان دو هفته منتظر بمانند

ارائه دز سوم واکسن کرونا به پرسنل شهرداری دقیقا از چه زمانی آغاز می‌شود؟

خوشبختانه در حال حاضر این موضوع را اعلام می‌کنم که ارائه دز سوم واکسن کرونا به کارکنان بهشت‌زهرا و پرسنل درمان شهرداری از سه روز آینده آغاز خواهد شد و حداکثر تا دو هفته دیگر هم با ساز و کار و تمهیدات پیش‌بینی شده سایر کارکنان شهرداری و خانواده آنها دز سوم واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

 برداشته شدن فرانشیز درمانی گامی جهت رضایتمندی کارکنان

مهمترین رویکرد ما در شرکت شهرسالم در وهله اول خدمت به پرسنل و بازنشستگان است بر همین اساس موضوعاتی مانند برداشته شدن فرانشیز درمانی مدنظر قرار گرفت که علیرضا زاکانی شهردار تهران دستور آن را صادر و شورا هم نظر مثبتی داشت و خوشبختانه این موضوع محقق شد و رضایتمندی‌ها افزایش یافت.

ارتقاء‌سطح کیفی موضوعات بهداشت و درمان/به دنبال افزایش سرانه بهداشتی هستیم

ارتقاء‌سطح کیفی موضوعات بهداشت و درمان چگونه مد نظر قرار گرفته و آیا تغییری در افزایش سرانه بهداشتی خواهیم داشت؟

ارتقاء‌سطح کیفی موضوعات بهداشت و درمان مدنظر قرار گرفته ولی در کنار این مسأله موضوع بهداشت و سلامت کارکنان جزو اولویت‌ها و چشم‌انداز ما در حال حاضر و طی سال ۱۴۰۱ است. بر همین اساس می‌خواهیم موضوع پیشگیری و بهداشت را پررنگ‌تر کنیم لذا به دنبال افزایش سرانه بهداشتی هستیم.

سیاست‌های تشویقی برای حفظ سلامت کارکنان شهرداری

چه ساز و کاری برای اجرای سرانه بهداشتی و حفظ سلامت کارکنان شهرداری در شرکت شهر سالم دارید؟

در حال حاضر سرانه درمان داریم و بابت موضوعات درمانی پرسنل و بازنشستگان شهرداری خدمات دریافت می‌کنند که البته پایش سلامت هم به نوعی در این سرانه درمان دیده شده ولی بنا داریم سرانه بهداشت را جداگانه مدنظر قرار دهیم. به طور مثال بهداشت دهان و دندان و بهداشت روان را مدنظر قرار دهیم و پایش‌های دقیق و جامع‌تری را برنامه‌ریزی کنیم البته به دنبال سیاست‌های تشویقی در این حوزه هستیم تا با همه این موارد بتوانیم کمک حال نیروهای انسانی و پرسنل در حفظ سلامت آنها باشیم.

افزوده شدن غذای رژیمی به مجموعه غذاهای روزانه ارائه شده به کارکنان/ارائه غذا در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری قاعده سلامت‌محور پیدا کند

با کمتر شدن آمار مبتلایان و متوفیان کرونا بنا داریم در حوزه مواد غذایی کارکنان موضوعاتی را مدنظر قرار دهیم به طوری که غذاخوری‌ها و رستوران‌ها در شهرداری ملزم شوند یک نوع غذای رژیمی هم در منوی غذایی خود قرار دهند تا ارائه غذا در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری قاعده سلامت‌محور پیدا کند.

موضوع ورزش و فعالیت فیزیکی را در میان کارکنان لحاظ خواهیم کرد /لزوم برنامه‌ ریزی برای اجرای سیاست‌های تشویقی و الزامی/ دریافت اضافه کار به ازای انجام ورزش

همچنین موضوع ورزش و فعالیت فیزیکی را در میان کارکنان لحاظ خواهیم کرد و بنا داریم برنامه‌های تشویقی و الزامی را پیش‌بینی کنیم مثلا افرادی که در طول روز فعالیت فیزیکی انجام دهند به اضافه کار آنها لحاظ شود و یا کسانی که عادت‌های غلط مانند استعمال دخانیات دارند و یا به دلیل عدم تحرک چربی بالا و اضافه وزن پیدا کرده‌اند موضوعاتی را برای آنها در نظر گیریم. به عبارتی از تشویق‌ها بهره‌مند نشوند ولی به طور کلی سیاست‌های تنبیهی و تشویقی در یک چشم‌انداز دیده خواهد شد و این موضوعات باید با منابع انسانی و بخش‌های قانون‌گذار بررسی شود و پس از پردازش و چکش‌کاری به شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری ابلاغ شود.

عمده خدمات ما در حوزه سرپایی در ۱۹ مرکز درمانی است/در سال ۱۴۰۱ بنا داریم به سمت کیفی شدن و تخصصی‌تر شدن خدمات پیش می‌رویم

عمده خدمات شهرداری در چه زمینه است و آیا برنامه‌های جامع‌تر و گسترده‌تری را پیش رو دارید؟

عمده خدمات ما در حوزه سرپایی در ۱۹ مرکز درمانی است که برای شهروندان ارائه می‌شود و بخشی هم از خدمات مربوط به پرسنل و بازنشستگان است و به طور کلی در سال ۱۴۰۱ بنا داریم به سمت کیفی شدن و تخصصی‌تر شدن خدمات پیش رویم و این موضوع به ویژه در مناطق محروم حائز اهمیت و مورد توجه است تا از این طریق هم هزینه شهروندان کاهش یابد و هم دسترسی آنها به مراکز درمانی بیشتر شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نگاه تحول‌گرا دارد/ خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در محله‌های محروم را افزایش می‌دهیم

علیرضا زاکانی شهردار تهران نگاه تحول‌گرا دارد و معتقد است باید برای مردم نوکری کرد ما هم بر همین اساس بنا داریم خدمت‌رسانی به مردم به ویژه در محله‌های محروم را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

بسط و گسترش ارائه خدمات به کودکان‌کار

در حوزه خدمت به کودکان‌کار چه برنامه ای دارید؟

خدمات به کودکان کار را هم در تلاشیم توسعه دهیم قبلا روزانه تعداد اندکی از این کودکان در مراکز درمانی شرکت شهرسالم ویزیت می‌شدند و اکنون ما با تعاملی که با دوستان در معاونت اجتماعی شهرداری داشتیم برنامه‌ریزی کرده که مشارکت را در این راستا گسترده‌تر کنیم و خدمات به این قشر آسیب‌پذیر بیشتر شود که ریل‌گذاری‌های این مسیر انجام گرفته و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱ سریع‌تر خواهد شد و خدماتی مانند دندانپزشکی هم تلاش می‌کنیم به آنها ارائه دهیم.

 شهرداری رسالت اجتماعی هم دارد/تعرفه خدمات برای شهروندان در درمانگاه‌های شهرداری 

تکلیف اساسی ما خدمت‌رسانی به پرسنل و بازنشستگان شهرداری است ولی به هر حال شهرداری رسالت اجتماعی هم دارد و طبق فرمایشات شهردار تهران تا جایی که می‌توانیم باید به شهروندان کمک‌رسانی کنیم. البته باید توجه داشت بودجه ما بابت ارائه خدمات به پرسنل شهرداری و بازنشستگان است و تعرفه برای شهروندان نیز جهت استفاده از درمانگاه‌های شهرداری نیمه‌دولتی در نظر گرفته شده و همین کمک‌حال مردم است. چرا که خدمات در حد مطلوب به آنها ارائه شده و هزینه‌هایشان کمتر خواهد بود.

سال گذشته حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ۱۹ مرکز شرکت شهرسالم از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شدند/ کرونا اقتصاد درمان را با چالش همراه کرد

سالانه چه میزان خدمات بهداشتی و درمانی از طریق درمانگاه‌های شهرداری تهران ارائه می‌شود؟

سال گذشته حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ۱۹ مرکز شرکت شهرسالم از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شدند که البته کرونا به طور کلی بار مراجعات را در همه مراکز درمانی کمتر کرده و اکثر مراجعات برای پزشک عمومی و یا پزشک عفونی است.لذا اقتصاد درمان چه برای شهرداری چه غیر شهرداری به دلیل کرونا با چالش همراه شده است. در ۱۹ مرکز درمانی شرکت شهرسالم گاهی ظرفیت خدمت‌رسانی به ۵۰ درصد و گاهی ظرفیت با  ۹۰ درصد اشباع می‌شود ولی با این وجود این خدمات به صورت مؤثری تداوم یافته و بنا داریم مراکز درمانی را به ویژه در مناطق پایین‌دست گسترش دهیم که البته طی دهه اخیر اکثر مراکز درمانی در پایین‌دست شهر راه‌اندازی شده است.

آیا مراکز درمانی شهرداری افزایش می‌یابد؟

گسترش مراکز درمانی با دو رویکرد مورد توجه است یکی رویکرد کیفی شدن و دیگری ایجاد مراکز تخصصی‌تر درمانی و جانمایی مناسب‌تر؛ در حال حاضر برخی از مراکز ما ساختمان اختصاص داده شده شاید در حد مطلوب نباشد و ما بنا داریم آنها را بهبود دهیم. برای ایجاد مراکز تخصصی‌تر هم البته نیاز به سیاست‌های مدیریت ارشد و کلان داریم چرا که به هر حال این موضوعات هزینه به همراه دارد ولی ما آمادگی برای همکاری هر چه بهتر را داریم.

شرکت شهر سالم سودده بوده است

وضعیت مالی شرکت شهر سالم چگونه است؟

شرکت شهرسالم از شرکت‌هایی است که ماهیت درمانی داشته و ضررده نیست و با تدابیر اندیشیده شده حتی سود‌ده هم بوده است این در حالی بوده که بسیاری از شرکت‌های شهرداری بسیار ضررده بوده‌اند.

به دنبال راه‌اندازی مرکز تخصص درمان ناباروری هستیم

با توجه به سیاست‌های کشور و توصیه‌های رهبری آیا برای درمان ناباروری برنامه ویژه‌ای دارید؟

درمان ناباروری و توجه به موضوع جمعیت از سیاست‌های کلان کشور و فرمایشات حضرت آقا است و ما هر کاری که بتوانیم در جهت تحقق این مسأله انجام می‌دهیم به دنبال این هستیم که یک مرکز تخصص درمان ناباروری را راه‌اندازی کنیم که البته مقدمات ایجاد آن فراهم شده و نیاز است تجهیزات لازم هم اختصاص داده شود که اگر ساز و کار مالی فراهم شود حتما برنامه‌های مفصلی در این زمینه خواهیم داشت.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا