تنها 4 هزار از 12 هزار تراکتور خریداری شده تحویل کشاورزان شده است
به گزارش یولن از تبریز، کامبیز عباسی روز پنجشنبه، ۱۳ آبان در حاشیه بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجانشرقی از شرکت تراکتورسازی ایران در تبریز از افزایش ۲ برابری تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: امسال بالغ بر ۳۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۱۵ درصد به مکانیزاسیون بخش کشاورزی کشور اختصاص و جذب شده که بخش بالایی از آن مربوط به تامین تراکتور است.
وی افزود: با احتساب آورده شخصی متقاضیان برای خرید تراکتور، امسال بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی سرمایهگذاری انجام گرفته است.
عباسی یادآور شد: به تازگی اعتبار دیگری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون نیز به استانها ابلاغ شده است که ۲۹ میلیارد از آن اختصاص به آذربایجانشرقی دارد.
وی با اشاره به فعالیت تنها شرکت ساخت تراکتور ایران در تبریز، تصریح کرد: تراکتورسازی ایران یکی از بازوهای بخش کشاورزی کشور است که مورد حمایت وزارتخانه بوده و خواهد بود.
عباسی با بیان اینکه تامین تراکتور، امری بسیار مهم برای کشاورزان است، متذکر شد: وزارت جهاد کشاورزی در مورد تامین تسهیلات مکانیزاسیون کوتاهی نکرده و در ۱۰ سال گذشته با اختصاص خط اعتباری در این بخش، موجب رونق در تولید و توزیع تراکتور و کمباین در سطح کشور شده است.
وی با بیان اینکه سالانه ۱۵ هزار دستگاه تراکتور تحویل کشاورزان کشور میشود، ادامه داد: نیاز سالانه بخش کشاورزی به تراکتور بالغ بر ۲۵ تا ۲۷ هزار دستگاه است و ما اکنون حدود ۶۵ درصد از نیاز کشور را تامین میکنیم و هنوز عدهای از متقاضیان تراکتور منتظر دریافت دستگاه خود هستند.
وی با بیان اینکه امسال خرید ۱۲ هزار دستگاه تراکتور از شرکت تراکتورسازی ایران پیش فاکتور شده است، گفت: حدود ۴ هزار دستگاه تراکتور هنوز تحویل داده نشده اما تا پایان ماه آینده تمام آنها تحویل متقاضیان خواهد شد.
عباسی با اشاره به تحویل ۵ هزار دستگاه تراکتور مانده تعهد از سال قبل، بیان داشت: تلاش کردیم تا برای متقاضیانی که با پول نقد درخواست خرید تراکتور دارند نیز ظرفیتی ایجاد کنیم و بر این اساس، ۴ هزار دستگاه پیش فروش نقدی در این خصوص انجام گرفته است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با تاکید بر اینکه قیمتگذاری فروش تراکتور باید با هماهنگی و مدیریت بهتری انجام بگیرد، ادامه داد: باید ترکیب اختصاص تراکتورها به زمینهای کشاورزی تغییر یابد، بهطوریکه تراکتورهای سنگین برای عملیاتهای سنگین کشاورزی، تراکتورهای متوسط برای عملیاتهای متوسط و تراکتورهای سبک برای عملیاتهای سبک به کار گرفته شود.
وی با تاکید بر لزوم افزایش تولید تراکتورهای سنگین و نیمه سنگین در کشور، متذکر شد: این اصلاح ترکیب، مدیریت انرژی و افزایش کیفیت و سرعت را به دنبال خواهد داشت.
عباسی ادامه داد: در حوزه تولید تراکتورهای سنگین گامهای نخست خوبی برداشتهایم اما هنوز با مشکل مواجه هستیم. با توجه به اینکه هیچ رقیب داخلی برای شرکت تراکتورسازی ایران وجود نداشته و از طرفی واردات تراکتور نیز انجام نمیگیرد، باید توجه بیشتری به افزایش تولید تراکتورهای داخلی داشته باشیم.
عباسی از وجود ۵۸۵ هزار دستگاه تراکتور و ۱۸ هزار دستگاه کمباین در کشور خبر داد و اضافه کرد: ۹۲ درصد از تراکتور موجود در کشور توسط شرکت تراکتورسازی ایران تامین شده و اکنون بخش اعظمی از آنها عمر بالایی داشته و فرسوده و نیازمند به اصلاح هستند.
بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه از کارخانه تولید تراکتور در این شرکت نیز بازدید به عمل آمد.
انتهای پیام/۶۰۰۰۲/س