باید به آموزش و پروش نگاه تخصصی شود نه سیاسی/ ویژگیهای وزیر آینده آموزش و پروش
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی یولن، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان ، کرمان و گیلان نشست بررسی ویژگی های وزیر آینده آموزش و پروش با حضور مدیران کل سابق آموزش و پروش ۳ استان گیلان، سیستان و بلوچستان و کرمان برگزار شد.
* وزیر آینده آموزش و پروش باید با گوشت و پوست خود این حوزه را درک کرده باشد
علیرضا نخعی مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در این نشست اظهار داشت: نکته مهم این است که وزیر آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت دارای علم تخصصی باشد.گاهی اوقات مشاهده می کنیم که فرماندار قسمتی به عنوان وزیر آموزش و پروش منتصب می شود.کسی که دارای نگاه و چشم انداز سیاسی است در صورتی که آموزش و پروش یک دستگاه تخصصی است و به چنین نگاهی نیاز دارد.
مدیرکل سابق استان سیستان و بلوچستان افزود: وزیر آینده آموزش و پروش باید با گوشت و پوست خود آموزش و پرورش را درک کرده باشد. باید تمامی سطوح مدیریتی را در دستگاه آپ تجربه کرده باشد.باید در اتمسفر مدرسه تنفس کرده باشد تا بتواند در شرایط و اقتضائات گوناگون تصمیمات درستی بگیرد؛بتواند بال مدرسه باشد نه بار مدرسه.
وی خاطر نشان کرد: ساختار گسترده و بورکراتیک آموزش و پروش باید توسط وزیر مورد ارزیابی قرار گیرد و نگاه غیر متمرکز را در نظر داشته باشد. علاوه بر تمامی این ویژگی ها، باید شخصیت کاریزماتیک و مقبولی داشته باشد تا در این عرصه که کارهای بزرگ باید انجام گیرد؛ بتواند با برش کاری خود امور مربوطه را پیش برد.
* دانشگاه فرهنگیان نبض تعلیم و تربیت کشور است
ابراهیم شیخ بهائی مدیرکل سابق آموزش و پروش استان کرمان در رابطه با ویژگی های وزیر آینده آپ عرضه داشت: با توجه به سخن رهبر انقلاب در باره جای نگرفتن برنامه های دم دستی با تحول،اولین شاخصه ای که باید وزیر آینده ی آموزش و پرورش داشته باشد ،نه تنها تحول، بلکه اعتقاد به تحول بنیادین در سطح آموزش و پرورش است. داشتن این روحیه میتواند سبب به اجرا درآمدن سند تحول بنیادین شود.
مدیرکل سابق آموزش و پروش استان کرمان اضافه کرد: ما باید به صورت جدی به این نکته توجه کنیم که بدنه آموزش و پرورش باید مورد اعتماد قرار بگیرد، و از این بدنه بطور جدی استفاده گردد، و با این ذخیره نیروی ارزشمندی که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد ضرورتی ندارد که برای مدیریت آن، شخصی خارج از این بدنه روی کار بیاید و سکان دار شود. سنگری که شهید رجایی و شهید باهنر بر آن تکیه زده اند ، اما در دولت های اخیر به نوعی مورد بی مهری واقع شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: برنامه ریزی برای سیستم های اجرایی و مدیریتی همانند یک سیستم تنفسی است و هیچ مجموعه ای نمی تواند بدون برنامه ریزی تنفس کند و رو به جلو باشد و کارش را پیش ببرد.
داشتن برنامه های مشخص، هدف گذاری های مشخص، چارچوب های مشخص و زمان گذاری های مشخص می تواند راه گشا باشد.
شیخ بهائی ادامه داد: از ویژگی های مهم وزیر آموزش و پروش، توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان است. این مورد بسیار حیاتی و نبض تعلیم و تربیت کشور است، دانشگاه فرهنگیان در زمان تاسیس قراربود که تنها راه ورود به معلمی باشد که این بحث مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است ، اما متاسفانه به مرور زمان به این مورد اهتمام نشد و توجه به آن کمرنگ و کمرنگ تر شد ، و شاهد شروع جذب نیرو های آموزشی متفرقه برای امر آموزش بودیم که باید در آن تجدید نظر شود و تنها بستر ورود به معلمی ، دانشگاه فرهنگیان باشد ، و آن تقویت شود و نه اینکه تضعیف گردد.
مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان گیلان در رابطه با مسئله انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش گفت: امروز یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش اقتصاد آموزش و پرورش است. به اعتقاد بنده باید این ساختار متمرکز اقتصادی آموزش و پرورش را تغییر بدهیم که ۳۱ مدیر کل آموزش و پرورش استان از ۷۰۰ منطقه آموزشی و پرورشی که مستقر هستند؛ باید برنامهریزی دقیقی داشته باشند و در کارهای سنگین شهامت و جرات و شناخت داشته باشند.
* در حوزه سیاستگذاری بخش آموزش کشور باید از یک ساختار واحدی پیروی کنیم
جبار کوچکی نژاد مدیرکل سابق آموزش و پرورش کرمان هم گفت: ما در حوزه سیاستگذاری بخش آموزش کشور باید همانند کشورهای دنیا از یک ساختار واحدی بتوانیم پیروی کنیم.قطعاً رتبهبندی در آن ساختار جایگاه خودش را بیشتر نشان میدهد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست های کلان حوزه آموزش و پرورش و در ملاقاتهایی که با مسئولین آموزش و پرورش دارند مقام و جایگاه معلم را گرامی میدارند، مجلس شورای اسلامی همیشه نسبت به آموزش و پرورش حساسیت داشته است، ای کاش این حساسیت را دولت هم وجود داشته باشد.
انتهای پیام/