کرمانشاه

امکان انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام در تابستان 

امکان انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام در تابستان 

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار یولن کرمانشاه اظهار کرد: با شروع فصل گرما بیشتر به دلیل تزاید فعالیت کنه‌ها، با افزایش جمعیت کنه‌ها به عنوان انگل خارجی بدن دام و جایگاه‌های دامی مواجه هستیم که وجود کنه‌ها هم در دام و هم در انسان باعث ایجاد بیماری می‌شود.

وی افزود: کنه در دام‌ها باعث بیماری زردی (تیلیریوز و بابزیوز)، در دام سنگین و سبک می‌شود که خسارتی در تولید گوشت و شیر شده و راندمان تولید در دام را پایین می‌آورد و باعث رخداد بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمی کنگو می‌شود که شامل خونریزی، تب و بدن درد در انسان می‌شود که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، منجر به مرگ نیز خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به طور ناگهانی شروع می‌شود.

وی در ادامه افزود: انتقال این بیماری از طریق گزش کنه آلوده، خون آلوده، تماس با لاشه دام‌های آلوده و له کردن کنه است.

حیدری عنوان کرد: علائم این بیماری شامل تب و گلودرد، سرگیجه و بی‌حالی، دردهای عضلانی، حساسیت به نور و اسهال و استفراغ می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افراد باید از مصرف گوشت دام به صورت خام و نیم پز پرهیز کنند و از ذبح دام در منزل و مراکز غیر بهداشتی خودداری کرده و هنگام تماس با دام حفاظت فردی را کاملاً رعایت کنند.

حیدری اضافه کرد: مردم و خصوصاً دامداران باید مرتب جایگاه دام و بدن دام را سمپاشی کنند.

وی یادآور شد: دامپزشکی سم رایگان در اختیار دامداران روستایی و عشایری قرار داده که به صورت ویژه و کاملاً رایگان با همراهی شوراها و دهیارها و معتمدین روستایی و عشایری، توزیع و سمپاشی می شود که کمک مردم و همراهی آنها در سمپاشی عمومی نقش مهمی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: در کشتارگاه های دام و میادین دام، سمپاشی کردن نقش مهمی در قطع زنجیره فعالیت کنه داشته که معمولاً در کشتارگاه‌های صنعتی افراد و در کشتارگاه‌های سنتی با همراهی دامپزشکی انجام گرفته است.

۴۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا