گلستان

برگزاری پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی مدیریت مگس مدیترانه ای میوه استان گلستان

برگزاری پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی مدیریت مگس مدیترانه ای میوه استان گلستان

به گزارش یولن در ابتدای این جلسه، معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان با معرفی آفت مگس مدیترانه ای گفت: بیشترین خسارت آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های میوه هسته‌دار است و حدود ۲۲ هزار هکتار از باغات میوه استان شرایط میزبانی این آفت را دارند.

عطیه کیانی خاطرنشان کرد: در صورت انجام نشدن مدیریت تلفیقی، تله‌گذاری و سم‌پاشی، احتمال گسترش آلودگی در باغات مرکبات، انار و خرمالو نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که در قالب طرح پایشی با حضور ۵ کلینیک گیاهپزشکی در استان برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای انجام شده است، گفت: تا کنون در سطح وسیعی از باغ های استان عملیات سم‌پاشی با توصیه کارشناسان و مشارکت باغداران به همراه توزیع بسته‌های حمایتی اجرا شده است.

در ادامه این جلسه، مبشری مروج-محقق ارشد استان گلستان با اشاره به علت و چرایی گسترش آفت مگس مدیترانه ای گفت: آین آفت مخرب می توانست در همان ابتدا در محدوده بندرگز و کردکوی کنترل و محدود شود اما در حال حاضر دامنه گسترش آن به گالیکش  گنبد کاووس رسیده و حتی در پایین ترین قسمت دشت آق قلا در انار کانسار خزر ید نیز جمعیت بالای این آفت مشاهده شده است.

برگزاری پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی مدیریت مگس مدیترانه ای میوه استان گلستان

محمدتقی مبشری افزود: روش های مبارزه با مگس مدیترانه ای به دو بخش تقسیم می شوند، نخست مبارزه در محدوده نسل پیشتاز یعنی نسل زمستان گذران، نسل اول و دوم و از نسل دوم به بعد باید نوع مبارزه فرق کند چرا که مدیریت تلفیقی دیگر جواب نخواهد داد.

وی ادامه داد: باید مدل مدیریتی در مبارزه با مگس مدیترانه ای را تغییر داد وگرنه خسارت قطعیت خواهد داشت ما هرگاه نتوانیم نسل پیشتاز و نسل های اول آفت را کاملا مدیریت کنیم در تولید سه محصول پایان سال با مشکلات جدی روبرو می شویم.

محقق و حشره شناس گلستانی با اشاره به افزایش نسل این آفت گفت: از آنجایی که جمعیت آفت مگس مدیترانه ای تصاعدی و تکثیر آن بسیار ناگهانی است، بنابراین با هر یک نسل که اضافه می کند، می تواند صدها هزار برابر جمعیتش بیشتر شود و این به معنای یک معضل و خسارت است.

مبشری با تآکید بر همکاری و هماهنگی دستگاههای مختلف برای مبارزه با مگس مدیترانه ای گفت:مبارزه با آفت مدیترانه ای تنها به عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه این اقدام مربوط به دستگاهها و نهادهای مختلف از جمله فضای سبز شهری، صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و آموزش و پرورش است، در واقع این مبارزه یک کار جمعی می طلبد.

در ادامه این جلسه، دکتر افشاری آزاد مدیر جلسه و رئیس گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه پردیس با ابراز نگرانی از وضعیت سم‌پاشی هایی که برای مبارزه با مگس مدیترانه ای انجام می شود گفت: اگر سمپاشی ها تسری پیدا کنند و این عمل زیاد انجام شود امنیت غذایی ما دچار مشکل خواهد شد.

برگزاری پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی مدیریت مگس مدیترانه ای میوه استان گلستان

وی افزود: اگر امنیت غذایی ما به خطر بیفتد برای مردم مشکل ساز خواهد شد و ما بین مردم و باغدار موظف هستیم مردم را انتخاب کنیم.

دکتر یزدانیان، یکی از اساتید گروه گیاهپزشکی بیان کرد: ما می بایست با آفت مگس مدیترانه ای مانند کرونا با وضع قوانین جانبدارانه از سوی دولت و تجمیع وزارتخانه های مسئول مبارزه کنیم تا بیش از این، آفت مگس مدیترانه ای به محصولات ما آسیب و خسارت وارد نکند.

برگزاری پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی مدیریت مگس مدیترانه ای میوه استان گلستان

در ادامه بانوان دکتر سالاری مدرس دانشگاه و دکتر شریفی محقق مرکز تحقیقات نیز بیاناتی در خصوص آفت مگس مدیترانه ای ارائه دادند و ضمن نگرانی از افزایش جمعیت این آفت به خالی بودن دست بهره بردار از علم و دانش اشاره کردند.

برگزاری پنجمین جلسه قرارگاه عملیاتی مدیریت مگس مدیترانه ای میوه استان گلستان

در پایان کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به پیش بینی طغیان این آفت در صورت عدم کنترل به موقع گفت: مجموعه ای که امروز در کنار هم گرد آمدند باید راهکار مناسبی برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای نه تنها برای استان بلکه برای کشور نیز تدوین و ارائه کنند.

گفتنی است در این جلسه که با پیگیری‌های مدیریت حفظ نباتات سازمان و دانشگاه علوم کشاورزی گرگان برگزار شد، ضمن اعلام آخرین وضعیت مگس میوه مدیترانه ای توسط مدیریت حفظ نباتات و کلینیک های مجری ایستگاه های مدیریت تلفیقی شهرستان های کردکوی، گرگان، آزادشهر و گنبد، خلاصه ای از اقدامات انجام شده در راستای ردیابی، پایش و کنترل آفت مذکور ارائه شد و باتوجه به پیش بینی طغیان آفت درصورت عدم کنترل به موقع، مشکلات و چالش های پیش رو مطرح و تصمیمات لازم در خصوص برنامه های مدیریت تلفیقی آفت اتخاذ شد.

همچنین مقرر شد جلسه بعدی در مرکز تحقیقات کشاورزی با مدیریت بخش تحقیقات گیاه پزشکی تشکیل شود.

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا