علمی و فناوری

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟

به گزارش خبرگزاری یولن و براساس گزارش گجت‌نیوز، یکی از خودروهای پرطرفدار بازار کشورمان که زامیاد تولید می‌کند، وانت نیسان است که به تازگی نسخه جدیدی از آن با نام نیسان اکستند به بازار آمده. این خودرو پرفروش چندین دهه می‌شود که مهمان جاده‌های ایران است و علیرغم اینکه از زمان عرضه آن به بازار حدود نیم قرن می‌گذرد، اما هنوز هم خریدار و مشتری خاص خودش را دارد.

ماندگار شدن وانت نیسان در بازار ایران یک دلیل مهم و اساسی دارد و آن فقدان جایگزین مناسب برای این خودرو است. چند دهه است که زامیاد در بازار وانت‌ها پیشتازی می‌کند و تنها دلیل آن به یک خودرو بهتر و باکیفیت‌تر بر می‌گردد. در کشورهای دنیا چنین وانت‌هایی با کامیونت‌ها جایگزین شده و پیکاپ‌های امروزی هم کار همین وانت را انجام می‌دهند، اما از آنجایی که قیمت آن‌ها گران است، صرفه اقتصادی برای مشتریان ندارند.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر

موضوع مهم دیگر که مشتریان وانت نیسان زامیاد در نظر دارند، فراوانی قطعات، سادگی و هزینه‌های نگهداری فوق العاده اقتصادی و پایین آن است. علاوه بر اینها این خودرو باری، توانمندی مطلوبی در عبور از مسیرهای ناهموار داشته و مجموع این عوامل باعث شده تا به رغم برخورداری از مشکلات فراوان، هنوز هم طرفداران زیادی داشته باشد.

البته زامیاد همواره سعی کرده جایگزین مناسبی برای این وانت عرضه کند، اما در کمال ناباوری همه تلاش‌های این شرکت با شکست همراه بوده است. در اقدامی جدید، زامیاد از وانت جدیدی رونمایی کرده که فوتون واندر نام دارد و از چین آمده است. واندر یک خودرو در کلاس مینی تراک‌ها است که در نمایشگاه‌های مختلف داخلی شاهد حضور آن بوده‌ایم و احتمالا به همین زودی‌ها به بازار عرضه خواهد شد.

وانت نیسان یا فوتون واندر جدید؟

سبک طراحی وانت فوتون واندر نسبت به سایر وانت‌ها متمایز و منحصربه‌فرد است، چرا که ارتفاع بیشتری از وانت‌های معمولی دارد. این نوع از خودروها در چین پرطرفدار هستند و با دماغه کوتاه خود در انوع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. گفتنی است که موتور در این نوع خودرو زیر صندلی‌ها جای می‌گیرد و سنگینی اتاق بار روی دوش چرخ‌های عقب خواهد بود.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر - نمای جلو

در اتاق بار رد پایی از برجستگی‌های گلگیر نیست و فضای بار کاملا صاف و مسطح است و به همین دلیل زامیاد از آن‌ها به عنوان یک مینی تراک کاربردی یاد می‌کند. البته این اولین تلاش خودروسازان ایرانی برای رونمایی از مینی تراک‌ها در ایران نیست و پیش از این شاهد رونمایی از محصولاتی مثل وانت کارو از گروه بهمن، وانت کاکی از مرتب خودرو و وانت درکا از زامیاد بودیم. به هر حال هیچ یک از این مدل‌ها نتوانستند عملکرد خوبی از خود نشان دهند و به همین دلیل خیلی زود از صحنه رقابت با وانت نیسان قدیمی کناره گرفتند.

علاقه مشتریان ایرانی به وانت نیسان پیر و سالخورده بازار داخلی ستودنی است! زامیاد به عنوان شرکت تولیدکننده این خودرو بارها سعی کرده تنوع ایجاد کند و با عرضه مدل‌های ارتقایافته این وانت مثل شوکا و پادرا، سبد محصولات خودش را متنوع کند، اما هنوز هم شاهد همان منظره آشنای وانت‌های آبی در سراسر ایران هستیم.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر - نمای جلو

شاید باورتان نشود، اما رنگ آبی این ماشین تبدیل به یکی از خصیصه‌های ظاهری آن و جزء جدایی ناپذیرش شده و تصور این وانت با رنگ دیگر سخت است. با این حال زامیاد وقتی مقاومت مشتریان و حساسیت آن‌ها به این خودرو قدیمی را دید، تصمیم گرفت که با انجام اطلاحاتی مهم در امکانات رفاهی و ایمنی و قوای فنی، کابین بزرگ‌تر و صندلی‌های راحت‌تری به مشتریان ارائه کند.

وانت زامیاد اکستند مدتی پیش معرفی شد و هنوز برای عرضه آماده نشده است. شرکت زامیاد در حالی برنامه دارد که وانت واندر را در مدل تک کابین و دوکابین به بازار بیاورد که وانت نیسان فقط نسخه تک کابین دارد. البته وانت کارون، نسخه دو کابین این خودرو با بدنه جدید است که با استقبال مردم مواجه نشد.

کابین داخلی

وانت نیسان قطعا کابین بی‌کیفیت و نامناسبی دارد و دلیل آن مشخص است: این خودرو سالخورده و فرتوت شده! داشبورد یک تکه پلاستیک فشرده مشکی رنگ است که جلوی راننده قرار گرفته و دل و روده خودرو از زیر آن دیده می‌شود. فوتون واندر که محصول جدید زامیاد است، ساده و اقتصادی طراحی شده، اما به مراب ظاهر مدرن‌تر و باکیفیت‌تری دارد.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر - کابین

داشبورد این مینی تراک ساده اما با کیفیت‌تر از وانت نیسان بوده و با رنگ طوسی پوشانده شده است. روی داشبورد شاهد تعبیه چهار دریچه تهویه هوا و دکمه فلاشر هستیم. البته یکی از برتری‌های واندر نسبت به نیسان آبی، صفحه نمایش لمسی است که در قالب یک آپشن اضافی قابل سفارش است.

غربیلک فرمان دو پره است و طرح جالبی دارد و دکمه‌های کنترلی و صفحه کلاستر دیجیتال ۷ اینچی ال سی دی از دیگر اجزای شاخص کابین است. صندلی‌ها چنگی به دل نمی‌زنند، اما اگر صحبت از صندلی‌های نیمکتی نیسان آبی باشد، به مراتب باکیفیت‌تر و بهتر خواهند بود.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر - کابین

امکانات رفاهی

نمی‌توان گفت که محصول جدید زامیاد در زمینه امکانات رفاهی عملکرد مطلوبی دارد، اما در مقایسه با نیسان آبی که امکاناتش محدود به فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و ایموبلایزر می‌شود، شرایط نسبتا بهتری خواهد داشت. از جمله این آپشن‌های رفاهی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو ایربگ
  • چراغ روشنایی روز
  • سنسور نور
  • سیستم تهویه
  • صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی با دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • گرم کن آینه‌های جانبی
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی با بلوتوث و درگاه یو اس بی
  • دوربین دنده عقب و…

قوای فنی

وانت نیسان آبی که زامیاد پنج دهه است در بازار داخلی عرضه می‌کند، مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر است که در شرایط ایده آل می‌تواند حداکثر 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور را به کف جاده منتقل کند. البته نباید فراموش کرد که زامیاد یک نسخه ارتقایافته با پیشرانه M24 معرفی کرده که از نظر مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی بهبود یافته است.

زیر کاپوت فوتون واندر یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته که به لطف بهره‌وری از فناوری‌های پیشرفته، می‌تواند حداکثر ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در وانت‌های حمل بار، گشتاور عامل مهم و حیاتی برای خودرو به حساب می‌آید و نیسان آبی با تولید ۴۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر از فوتون واندر پیشی می‌گیرد.

ظرفیت حمل بار

پس از تولید گشتاور بیشتر و برتری در قوای فنی، باید به یکی دیگر از قابلیت‌های مهم نیسان آبی اشاره کرد. زامیاد اعلام کرده است که مشتریان می‌توانند تا حداکثر ۲۰۲۵ کیلوگرم بار با این خودرو جابه‌جا کنند، اما اگر نگاهی به وانت‌های این شرکت در واقعیت بیندازید، می‌بینید که مشتریان بسیار بیشتر از این ظرفیت حمل می‌کنند.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر - نمای جانبی

نیسان آبی پرطرفدار زامیاد با توانایی حمل بار بیش از ۲ تن وزن، وضعیت بهتری نسبت به فوتون واندری دارد که ظرفیت مجاز بارش ۱۳۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. البته ظرفیت حمل بار مینی تراک جدید زامیاد از رقبایی مثل مزدا و آریسان بیشتر است ولی نمی‌تواند با وانت نیسان رقابت کند.

نقطه قوت واندر نسبت به نیسان آبی، اتاق جادارتر است. در واقع طول اتاق وانت نیسان ۲۳۰۰ میلی متر است در حالی که طول اتاق بار فوتون واندر حدود ۲۸۵۰ میلی متر اعلام شده. همچنین گفتیم که واندر اتاق بار صاف و مسطحی دارد و برآمدگی‌های گلگیر دیگر به چشم نمی‌خورند. مزیت دیگر فوتون نسبت به نیسان زامیاد، درهای جانبی است که کار بارگیری و تخلیه بار را راحت‌تر می‌کنند.

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟

با ملاحظه مقایسه‌ای که از فوتون واندر و نیسان آبی صورت گرفت، می‌توان با قطعیت گفت که این مینی تراک چینی، جایگزین خوبی برای پیرمرد ژاپنی بازار کشورمان نیست. از واندر باید برای مصارف درون شهری و کارهای سبک‌تر استفاده کرد و وظیفه بارهای سنگین و دشوار را همچنان به وانت نیسان سپرد.

هنوز قیمت دقیقی برای واندر در بازار ایران اعلام نشده، اما زمزمه‌هایی مبنی بر ۹۰۰ میلیون تومان برای نسخه دو کابین به گوش می‌رسد. این در حالی است که نیسان آبی در بازار داخلی بین ۵۶۰ تا ۶۲۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با توجه به گران‌تر بودن مینی تراک جدید زامیاد، به نظر می‌رسد که شانسی برای برنده شدن در این رقابت ندارد. در ادامه می‌توانید جدول بررسی کلی دو وانت قدیمی و جدید زامیاد را ببینید.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا