اقتصادی

قیمت دلار فرو ریخت/ پیش‌بینی ۵ اقتصاددان درباره قیمت ارز در روزهای آینده

قیمت دلار فرو ریخت/ پیش‌بینی ۵ اقتصاددان درباره قیمت ارز در روزهای آینده

به گزارش خبرگزاری یولن، بازار ارز در اولین روز هفته شاهد زلزله قیمت‌ها بود؛ به طوری که قیمت دلار نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت و به نیمه کانال ۶۵ هزار تومان ورود کرد. یورو نیز نزدیک به ۳ هزار تومان افت کرد و در کانال ۷۱ هزار تومان ایستاد.

کاهش قیمت دلار در بازار در حالی است که در روز پنج‌شنبه هفته گذشته تا کانال ۶۸ هزار تومان هم بالا رفته بود و برهمین اساس، تحلیلگران معتقدند که افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته ناشی از بار روانی یکی دو هفته گذشته مبنی بر اتفاقات و تحولات منطقه بوده است که به نظر می‌رسد با توجه به تخلیه بار روانی، ریزش قیمت دلار ادامه پیدا خواهد کرد.

به باور کارشناسان، قیمت دلار در روز شنبه از شکست حملات بامدادی رژیم صهیونیستی به نقاطی از ایران و احتمال کاهش تنش‌های منطقه‌ای تاثیر گرفته است و احتمال می‌رود در صورت کاهش بیشتر تنش‌ها روند نزولی قیمت دلار تسریع شود.

در این میان، برخی معامله‌گران در بازار ارز معتقدند که روند نزولی قیمت تتر زمینه‌ساز عقبگرد قیمت دلار در دامنه ۶۰ هزار تومان شد.

موج افزایشی دلار فروکش کرد

اما آیا ریزش قیمت‌ها ادامه دارد؟ علی شریعتی، عضو هیات نماینده اتاق بازرگانی ایران در روز شنبه در یادداشتی در فضای مجازی نوشت که ریزش قیمت دلار آغاز شد و از این پس شاهد اصلاح قیمت ارز خواهیم بود.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تیز با اشاره به تجاوز محدود رژیم صهیونیستی به برخی نقاط کشورمان و تاثیر تنش‌های منطقه ای بر بازار ارز می‌گوید: مهم‌ترین دلیل افزایش هیجانی قیمت ارز در هفته اخیر، انجام عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ ایران در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه بود که هر بار با تخلیه هیجانات بازار، این موج هم فروکش کرده است. این بار هم ما به وضوح دیدیم که نوسانات شدید بازار ارز در هفته گذشته خیلی زود بعد از ناکامی رژیم صهیونیستی در حمله شب گذشته متوقف شد و قیمت دلار دوباره روند کاهشی پیدا کرد.

وی با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز طی روزهای آتی عنوان می‌کند: قاعدتا وقتی هیجانات تخلیه شده باشد، بازار هم به روزهای آرام و با ثبات خود بر می گردد، البته این بدان معنا نیست که کاهش قیمت ارز خیلی فوری و سریع باشد، به‌طوری که در اولین مرحله، نسبت به هفته گذشته کاهشی می‌شود و به چند پله پایین‌تر باز می‌گردد.

این فعال اقتصادی تصریح می‌کند: اتفاقات یک‌سال اخیر به خوبی نشان داد نوسانات قیمت دلار ناشی از هیجانات سیاسی بوده و بسیار موقت است و همیشه بلافاصله با فروکش کردن این هیجانات باید منتظر کاهش نرخ ارز باشیم. آنچه مسلم است این بار هم تنش‌های منطقه‌ای و داخلی نتوانست تاثیر آن‌چنانی و بلندمدتی بر قیمت ارز داشته باشد و نوسانات اخیر بعد از چند روز به خوبی در حال کنترل و مدیریت است.
 

قیمت دلار در بازار آزاد چه عددی باید باشد؟

یحیی آل اسحاق، رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران هم در گفت‌وگو با خبرگزاری یولن می‌گوید: توصیه من این است که کسانی که کار اقتصادی می‌کنند، خودشان را اسیر این جو نکنند، چون به نظر من این حوادث فروکش می‌کنند و دوباره همان‌طور که قبلا بارها شاهد بودیم، نرخ ارز پایین می‌آید و یک عده‌ای از هستی ساقط می‌شوند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان می‌کند: واقعیت اقتصادی ما این است که دلار بین ۵۰ تا ۶۰ هزار باشد و در این شرایط، ورود به بازار ارز نوعی ریسک و قمار است.

آل‌اسحاق در پاسخ به سوال یولن که دامنه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، براساس شرایط تورمی است؟ تصریح می‌کند: بله، براساس مجموع شرایط موجود، قیمت دلار باید بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان باشد.

وی تاکید می‌کند: این قیمت تعادلی بازار آزاد ارز است؛ وگرنه در بازار نیمایی و مبادله‌ای، قیمت دلار خیلی پایین‌تر از این‌هاست. در حوزه تجارت رسمی با دلار پایین‌تر از این اعداد روبه‌رو هستیم.

رمضانعلی سنگدوینی، یک نماینده مجلس نیز در گفت‌وگویی با اشاره به عقبگرد دلار بعد از حمله بی‌خردانه و ناموفق رژیم صهیونیستی به ایران، می‌گوید: پس از این اتفاق که به اذعان خود اسراییلی‌ها بسیار ناامیدکننده بود، با افت ارزش تتر، روند ریزشی قیمت ارز در بازار ایران نیز آغاز شد.

قیمت‌ها منطقی‌تر هم می‌شود

جهانبخش سنجابی شیرازی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اتفاقات یکسال اخیر داخلی و خارجی که باعث نوسانات شدید و احساسی در بازار ارز شد، می‌گوید: بعد از درگیری‌های منطقه‌ای و اتفاقاتی که در تنش‌های یکسال اخیر به‌جود آمد، بارها شاهد افزایش شدید و هیجانی قیمت ارز بودیم که این موج روانی هر بار بعد از چند روز توسط بازارساز کنترل و مدیریت شد.

وی می‌افزاید: پس از تجاوز محدود رژیم صهیونیستی که در برخی از نقاط و پایگاه‌های نظامی ایران صورت گرفت و با اقدام دفاعی قابل توجه کشورمان مواجه شد، شاهد کاهش موج روانی در بازار ارز هستیم. ما طی روزهای گذشته شاهد بودیم که قیمت ارز به طور کاملا کاذب و هیجانی در حال افزایش بود که این روند از صبح روز شنبه تغییر کرد و موج کاهشی به خود گرفت.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به برنامه های مختلف بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز اشاره می‌کند و به تسنیم می‌گوید: یکی از تصمیمات مهم و سازنده بانک مرکزی، راه‌اندازی بازار ارز توافقی است. مطمئنا با راه‌اندازی بازار ارز توافقی، هم مدیریت عرضه و هم مدیریت تقاضا صورت خواهد گرفت و اگر این مدیریت تنها از سوی بانک مرکزی صورت گیرد، در آینده شاهد عقبگرد و منطقی شدن بیشتر نرخ ارز هم خواهیم بود.

سنجابی‌شیرازی تاکید می‌کند: خوشبختانه ورود بازارساز طی یک‌سال اخیر به‌گونه‌ای بوده که بازار ارز راه خود را شناخته و بازارهای رسمی و غیررسمی در بازار تا حد زیادی تفکیک شده است. مطمئنا این موضوع این امکان را به مسئولان و نهادهای ناظر خواهد داد تا انواع تقاضای رسمی و مشروع بازار را به خوبی پاسخ دهند.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا