علمی و فناوری

جنگنده چینی واقعا از F-۳۵ قوی‌تر است؟ /عکس

جنگنده چینی واقعا از F-۳۵ قوی‌تر است؟ /عکس

امیرمسعود عابدین: جنگنده F-۳۵ لایتنینگ II نیز به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های نظامی در ارتش ایالات متحده شناخته می‌شود. مطالعه‌ای که توسط دانشمندان چینی در اوایل سال جاری انجام شد، ارزیابی کرد که F-۳۵، تهدید بزرگتری نسبت به F-۲۲ رپتور برای چین خواهد بود.

جنگنده‌های رادارگریز برای رویارویی با چین ضروری تلقی می‌شوند. F-۳۵ با ویژگی‌های پنهان‌کاری پیشرفته خود، به یک دارایی ارزشمند برای انجام حملات تبدیل می‌شود. این جنگنده دارای سنسورها و سیستم‌های ارتباطی پیچیده‌ای است که به آن امکان می‌دهد تا اطلاعات حیاتی را جمع‌آوری و با سایر نیروها به اشتراک بگذارد. در مقابل، جنگنده چینی J-۲۰ وجود دارد که پاسخی به جت‌های جنگنده رادارگریز ایالات متحده است.

براساس گزارش eurasiantimes، جنگنده چینی J-۲۰ در حال طی کردن پیشرفتی سریع است. نیروی هوایی ارتش چین (PLAAF) ناوگان خود را به سرعت با جنگنده J-۲۰ گسترش داده و تا می ۲۰۲۴، ۱۲ تیپ هوایی به این جنگنده مجهز شده‌اند.

جنگنده چینی واقعا از F-۳۵ قوی‌تر است؟ /عکس

طبق برخی گزارش‌ها، چین در حال حاضر حدود ۲۰۰ جنگنده J-۲۰ تولید کرده که بسیار کمتر از تعداد تولیدات F-۳۵ توسط لاکهید مارتین است. بنابراین، نیروی هوایی ارتش چین (PLAAF) از نظر تعداد هواپیماهای رادارگریز، از نیروی هوایی ایالات متحده ضعیف‌تر است. با این حال، حتی اگر F-۳۵ های بیشتری در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده باشند، آمادگی عملیاتی آن‌ها همچنان یک مشکل آزاردهنده است.

یک ارزیابی جدید دفتر حسابرسی دولتی (GAO) نشان می‌دهد که نیروی هوایی ایالات متحده در شش سال گذشته، بودجه عملیات و نگهداری را برای حفظ هواپیماهای F-۳۵A خود افزایش داده است، اما آمادگی آن‌ها کمتر از انتظار است. طبق گزارش GAO، F-۳۵A نیروی هوایی ایالات متحده همچنان به اهداف مأموریتی خود دست نیافته است. نسخه‌های F-۳۵B و F-۳۵C نیز در طول شش سال به اهداف خود دست نیافتند. این در حالیست که پنتاگون بین سال‌های مالی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳، ۱۲ میلیارد دلار برای عملیات و نگهداری هزینه کرده است.

جنگنده چینی واقعا از F-۳۵ قوی‌تر است؟ /عکس

برای غلبه بر مشکل آمادگی، دفتر JPO سال گذشته برنامه “جنگ علیه آمادگی” را برای F-۳۵ راه‌اندازی کرد. این برنامه به دنبال افزایش نرخ قابلیت مأموریت هواپیما به میزان ۱۰ درصد تا پایان مارس ۲۰۲۴ بود. با این حال طبق گفته مقامات، آمادگی در آن سال تنها ۲٫۶ درصد افزایش یافت و از ۵۳٫۱ درصد به ۵۵٫۷ درصد رسید.

مقامات ادعا می‌کنند که دو مشکل عمده وجود دارد که آمادگی F-۳۵ را مختل می‌کند. اگر JPO بتواند این دو مشکل را حل کند، نرخ قابلیت مأموریت کل ناوگان به بالای ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. علیرغم عدم اعلام این مشکلات، به طور گسترده شناخته شده که F-۳۵ مدت‌هاست که با چندین مشکل نگهداری، مانند تأخیر در نگهداری انبار، کمبود قطعات یدکی، وابستگی قابل توجه به پیمانکاران و مشکل دسترسی به داده‌های فنی برای تعمیرات مواجه بوده است.

این جنگنده تنها هواپیمایی نیست که با مشکلات مربوط به آمادگی مواجه بوده است؛ هیچ یک از ۱۵ نوع هواپیمای تاکتیکی در سال مالی ۲۰۲۳ به اهداف قابلیت مأموریت خود دست نیافتند. هواپیماهای F-۱۵E، F-۲۲ و F-۳۵A نیروی هوایی هرگز در طول این بازه زمانی به نرخ قابلیت مأموریت هدف خود دست نیافتند، در حالی که A-۱۰، F-۱۵D و F-۱۶D یک بار و ناوگان‌های قدیمی F-۱۵C و F-۱۶C همگی سه بار به این قابلیت مأموریت دست یافتند که بر آمادگی کلی و در دسترس بودن نیروی هوایی ایالات متحده، در میان تهدید رو به رشد چین تأثیر گذاشت.

۲۲۷۳۲۲

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا