بین الملل

آیا بایدن به مودی در زمینه واردات انرژی از روسیه هشدار می‌دهد

آیا بایدن به مودی در زمینه واردات انرژی از روسیه هشدار می‌دهد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، کاخ سفید یکشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا فردا به صورت مجازی با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد. این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که  که ایالات متحده آشکارا اعلام کرده که نمی‌خواهد شاهد افزایش واردات انرژی روسیه از سوی هند باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: «بایدن به رایزنی‌های نزدیک درباره پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین و کاهش تاثیر بی‌ثبات‌کننده آن بر عرضه جهانی غذا و بازارهای کالا ادامه خواهد داد».

«دالیپ سینگ» معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در امور اقتصاد بین‌الملل که اخیراً از هند بازدید کرده است، گفت که ایالات متحده هیچ «خط قرمزی» برای هند در مورد واردات انرژی از روسیه تعیین نخواهد کرد، اما نمی‌خواهد شاهد «شتاب سریع» در خرید باشد.

هند از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، دستکم ۱۳ میلیون بشکه نفت خام روسیه خریداری کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد که این دیدار قبل از نشست وزیران ۲+۲ آمریکا و هند بین «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده، «سوبرهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند و «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند برگزار خواهد شد.

بایدن، که آخرین بار در ماه مارس با مودی صحبت کرد، اخیراً گفت که تنها هند در بین کشورهای گروه چهار در اقدام علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین تاحدودی متزلزل عمل کرده است.

این کشور آسیای جنوبی سعی کرده روابط خود را با روسیه و غرب متعادل کند، اما بر خلاف دیگر اعضای کشورهای گروه چهار، ایالات متحده، ژاپن و استرالیا، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نکرده است.

روسیه برای مدت طولانی بزرگترین تامین کننده تجهیزات دفاعی هند بوده است. تحلیلگران دفاعی می‌گویند که تجهیزات روسیه برای هند رقابتی‌تر و حیاتی‌تر است، زیرا هند با ارتش برتر چین روبرو است.

دیلیپ سینگ در جریان این سفر گفت که ایالات متحده آماده کمک به هند برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی و دفاعی خود است.

جن ساکی گفت که بایدن و مودی همچنین در مورد همکاری در زمینه طیف وسیعی از موضوعات از جمله پایان دادن به همه‌گیری کووید-۱۹، مقابله با بحران آب و هوایی، تقویت اقتصاد جهانی و گفت‌وگو خواهند کرد.

چندی قبل رسانه‌ها از احتمال خرید این جنگنده  نسل پنجم پنهانکار از سوی هند خبر دادند.

به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» قصد هند در خرید جنگنده جدید روسیه که «چک میت» نام دارد، مقابله با جنگنده‌های «جی-۲۰» ساخت چین است. به گفته تحلیلگران، قیمت این جنگنده پنهانکار روسیه ارزانتر از جنگنده  نسل پنجم «اف-۳۵» ساخت آمریکاست.گفته می‌شود بهای جنگنده چک میت بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار است.

«چماتزوف» تحلیلگر امور نظامی  گفت که جنگنده چک میت مشتریانی از خاورمیانه، آمریکای لایتن و جنوب و جنوب شرقی آسیا خواهد داشت. «سانگ ژانگپین» تحلیلگر امور نظامی چین نیز از هند به عنوان یکی از مشتریان محتمل این جنگنده جدید روسی نام برد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا