بین الملل

اتهام‌پراکنی شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

اتهام‌پراکنی شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، شورای همکاری خلیج فارس، عصر امروز (چهارشنبه)، پس از گردهمایی وزیران خارجه کشورهای عربی بیانیه‌ای علیه ایران و جنبش انصارالله یمن صادر کرد.

بنابر گزارش شبکه سعودی «العربیه»، در بخشی از این بیانیه بر لزوم تداوم تلاش‌ها برای مبارزه با داعش تأکید شده است.

شورای همکاری خلیج فارس در ادامه این بیانیه به اتهام‌پراکنی علیه جنبش انصارالله یمن پرداخت و با تروریستی خواندن این جنبش، بر لزوم ممنوعیت تسلیحاتی آن تأکید کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه از کشورها خواسته شده تا جنبش انصارالله یمن را به لیست تروریستی خود اضافه کنند و با قاطعیت  با استقرار موشک‌ها و پهپادها در منطقه مقابله نمایند.

شورای همکاری همچنین با تکرار ادعای همیشگی خود علیه ایران، این کشور را به اشغال جزایر اماراتی متهم کرد و خواستار پایبندی ایران به «اصل حسن‌همجواری و احترام به حاکمیت‌ کشورها» شد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها بارها در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، تأکید کرده است که جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک‌ و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران دارد و هرگونه مداخله در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران مردود است.

این شورا همچنین ایران را به مداخله در امور کشورها متهم کرد و خواستار اضافه شدن آنچه رفتار متزلزل‌کننده ایران در منطقه خواند، به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای شد.

در بخش دیگری از این بیانیه ضمن مطرح شدن اتهام حمایت از تروریسم علیه ایران و متهم کردن این کشور به تهدید دریانوردی، از ایران خواسته شده به برنامه موشکی خود پایان دهد.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین خواستار مشارکت خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران و اعمال فشار بر جنبش انصارالله یمن شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در واکنش به بیانیه مشابه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران تأکید کرده بود شورای همکاری باید بداند که درخواست های غیر قابل قبول، ایراد اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران و تکرار مکررات نخ‌ نماشده، راه حل مشکلات منطقه و این کشورها نبوده و منطقه نیازمند تغییر پارادایم از وابستگی بیرونی به تعامل سازنده درون‌منطقه ای و شمول‌گرایی به جای رویکرد حذفی است.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به فلسطین، افزوند که مواضع اعضای این شورا در قبال آرمان فلسطین به عنوان مسئله نخست کشورهای عربی و مسلمانان ثابت است و آن‌ها از تشکیل کشور مستقل فلسطین بر پایه مرزهای چهارم جولای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی با تضمین حقوق آوارگان مطابق و بر پایه ابتکار صلح عربی و راهکار دودولتی حمایت می‌کنند.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین مخالفت خود را با طرح جدید تل‌آویو برای ساخت ۴۴۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری ابراز کرد و در عین حال، از تل‌آویو خواست که از انجام اقداماتی از این دست که در تضاد با قوانین بین‌المللی است، دست بردارد.

این شورا در ادامه بر لزوم مواجهه با سیاست‌های یک‌جانبه و غیرقانونی تل‌آویو در شهر قدس و رد قاطعانه تمامی گام‌های این رژیم برای تغییر وضعیت قانونی و تاریخی مسجد الاقصی تأکید کرد.

شورای همکاری در بخش دیگری به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه «الجزیره» و جراحت یک خبرنگار دیگر در اراضی اشغالی اشاره کرد و از جامعه بین‌الملل خواست که به منظور بازخواست عاملان این اقدام و پیگرد قانونی آن‌ها تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا