بین الملل

احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه ترکیه

احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، وزارت امور خارجه ترکیه روز یکشنبه «جف فلیک» سفیر ایالات متحده در ترکیه را به دلیل صدور هشداری که سفارت آمریکا برای شهروندان آمریکایی مقیم ترکیه حین برگزاری راهپیمایی حزب مخالف جمهوریخواه «خلق» در استانبول برگزار کرد، احضار کرد.

به نوشته روزنامه «حریت»، منابع دیپلماتیک که مایل به افشای نام خود نبودند، گفتند که ناراحتی آنکارا از هشدار صادر شده قبل از تظاهرات اعلام شده است. به گفته این منابع، این وزارتخانه از اتهامات بی اساس درباره اقدامات یگان‌های امنیتی ترکیه در چنین تجمعاتی ابراز ناراحتی کرده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود آورده است: «در حالی که حین وقایع مشابه در ایالات متحده، استفاده نامتناسب از زور توسط مجریان قانون یک مشکل جدی است، ایجاد این تصور که مشکل مهمی در این زمینه در کشور ما وجود دارد، غیرقابل قبول است. تجمعات حزبی سنت دیرینه دموکراسی ماست.»

هزاران نفر روز شنبه در تظاهراتی در شهر «استانبول» در ترکیه در اعتراض به محکومیت «جانان کفتانچی اوغلو » سیاستمدار برجسته مخالف دولت حاکم ترکیه به دلیل توهین به رئیس جمهورو دولت این کشور تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» تظاهرکنندگان در  منطقه مرکزی «مالتپه» سرود خواندند و مخالفان و پرچم‌ءهای ملی را به اهتزاز درآوردند. کفتانجی اوغلو که به کمتر از پنج سال زندان محکوم شده است، ریاست شعبه استانبول «حزب جمهوری خواه خلق» را بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۹، او نقش مهمی در انتخابات شهرداری در این شهر ایفا کرد.

دیدگاه‌های کفتانچی اوغلو، در مورد تظاهرات‌های ضد دولتی و گروه تروریستی «پ‌ک‌ک»، از دلایل دیگری است که سبب شد دادگاه استانبول برای او پرونده تشکیل بدهد.

حزب خلق جمهوری‌خواه ترکیه قدیمی‌ترین حزب سیاسی در  ترکیه و مهمترین حزب چپ میانه این کشور است که گرایش‌های ملی‌گرایانه، سوسیال دمکرات و لائیک دارد. این حزب، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه و  رئیس آن «کمال قلیچدار اوغلو» است.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا