بین الملل

«اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد»؛ زوال صهیونیسم از نگاه صهیونیست‌ها

«اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد»؛ زوال صهیونیسم از نگاه صهیونیست‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، تاکنون مقامات سیاسی، امنیتی، نظامی و شخصیت‌های علمی و رسانه‌ای صهیونیستی متعددی از احتمال «فروپاشی اسرائیل» سخن گفته‌اند. نکته قابل توجه اینکه بسیاری از آن‌ها عامل اصلی نگرانی خود را بنیادهایی دانسته‌اند که رژیم صهیونیستی بر پایه‌ی آن‌ها بنا شده است. «بحران هویتی» عمده‌ترین نگرانی مشترک بسیاری از آن‌هاست. در این نوشتار به برخی اظهارنظرهای شخصیت‌های مختلف در این خصوص اشاره شده است.

مقاله «آری شاویط» تحلیلگر یهودی در روزنامه هاآرتص، یکی از موارد چنین تحلیل‌هایی است. او در این تحلیل با عنوان «اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد» نوشته است: «دیگر جای زندگی در کشور نیست و باید به سانفرانسیسکو یا برلین رفت. ممکن است از نقطه بی بازگشت عبور کرده باشیم و دیگر امکان پایان دادن به اشغال، توقف شهرک‌سازی و دستیابی به صلح، امکان اصلاح صهیونیسم، نجات دموکراسی و تجزیه کشور وجود نداشته باشد.»

«آری شاویط» سپس نوشت: «اگر یهودیت و اسرائیلی بودن دیگر دو ارکان اصلی هویت نباشند، در آن صورت باید با دوستان خداحافظی کرد و به سان فرانسیسکو یا برلین رفت. اسرائیلی‌ها از زمانی که به فلسطین آمدند، متوجه شدند که محصول دروغی هستند که جنبش صهیونیسم اختراعش کرده و برای این دروغ با انواع فریب و نیرنگ از یهودیت در طول تاریخ بهره برده و از جمله اینکه از ماجرای هلوکاست سوء استفاده و آن را بزرگنمایی کرده‌ است. آن‌ها فهمیدند که هیچ آینده‌ای در فلسطین ندارند و این کشور آن سرزمین موعودی نیست که بدون مردم باشد.»

او تأکید کرد که جنبش صهیونیسم توانست جهان را به اینکه فلسطین همان ارض موعود است و بنای موهوم «هیکل» در زیر مسجد الاقصی واقع شده قانع کند و اینگونه جنبش صهیونیسم از یک گرگ به بره‌ای تبدیل شد که از مالیات دهندگان آمریکایی و اروپایی تغذیه می‌کند تا جایی که به قدرت هسته‌ای تبدیل شد.

آری شاویط: جنبش صهیونیسم از یک گرگ به بره‌ای تبدیل شد که از مالیات دهندگان آمریکایی و اروپایی تغذیه می‌کند.

آرمان صهیونیسم شکست خورده است

«شائول آریل» ژنرال یگان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و کارشناس حوزه مناقشه اعراب-اسرائیل نیز در روزنامه هاآرتص نوشته است که رژیم صهیونیستی راهبردهایی را مبنای خود قرار داده که تحقق «آرمان صهیونیسم» در خاک فلسطین اشغالی را به شکست منتهی کرده و رژیم صهیونیستی در مسیر بر باد رفتن کامل این آرزو قدم بر می‌دارد.

او نوشت: جنبش صهیونیسم برای تأسیس کشور یهودی در خاک فلسطین سه راهبرد اساسی را در پیش گرفت و تمامی آن‌ها اکنون در حل درگیری و تحقق اهداف سه‌گانه اصلی جنبش صهیونیسم، یعنی «کشور اسرائیل»، «دموکراسی»، «سرزمینی با اکثریت یهود» به شکست منجر شده و در نتیجه یک برنامه سیاسی سوم به نام «راه‌حل دو دولتی» زاییده شده است.

«شائول آریل» تأکید کرد که عدم موافقت فلسطینی‌ها با ابتکار دونالد ترامپ، نشان داد که آن‌ها در به اصطلاح «صلح اقتصادی» یا «کاهش تنش» همراه نیستند و گذار از این شرایط چه از مسیر داوطلبانه یا قهرآمیز هیچ شانسی ندارد. او خطاب به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: « به نخست‌وزیر و دیگران که معتقدند زمان در میان مدت و بلند مدت به نفع ماست می‌گویم که شانسی نداریم.»

شائول آریل: تحقق «آرمان صهیونیسم» در خاک فلسطین اشغالی به شکست منتهی شده است.

این پژوهشگر حوزه مناقشه اعراب-اسرائیل، تأکید کرد: «اکنون [در اسرائیل] کسانی که خواهان دولت واحد هستند، این واقعیت را در نظر نمی‌گیرند که شرایط ترکیب جمعیتی در سال ۲۰۲۲ با افزایش پناهندگان فلسطینی که آرزوی بازگشت به کشورشان را دارند، به معنای تحقق آرزوی فلسطینی‌ها برای تشکیل حکومتی دموکراتیک یا اسلامی با اکثریت ثابت عرب است.  علی‌رغم پیچیده شدن اوضاع در مقایسه با سال ۱۹۴۷ ما شاهد طرح دوباره فدرالیسم اقتصادی یا کنفدرالیسم به انحاء مختلف هستیم که آرمان صهیونیسم را تهدید می‌کند.»

 نگرانی نتانیاهو از صد ساله نشدن رژیم صهیونیستی

در این میان شاید «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی بالاترین مقام این رژیم است که تاکنون در خصوص زوال این رژیم ابراز نگرانی کرده است. او در تاریخ نهم اکتبر ۲۰۱۷ در جشن «سوکوت» یهودیان گفته بود: «تمامی تلاش خود را برای اینکه اسرائیل صدمین سالروز تأسیسش را ببیند به کار خواهم گرفت، اما این یک امر حتمی نیست. تاریخ به ما یاد داده است که حکومت مردم یهود بیش از هشتاد سال تاکنون دوام نیاورده است که مربوط به دوره حشمونیان است.» ( حکومت یهودی حشمونیان در قرن دوم میلادی با حمله امپراطوری روم به پایان یافت.)

نگرانی از فروپاشی رژیم صهیونیستی در میان بسیاری از سران امنیتی و اطلاعاتی این رژیم نیز وجود دارد و برخی از آن‌ها در مناسبت‌های مختلف به بیان نگرانی خود پرداخته‌اند. در این راستا «کارمی گیلون» رئیس سال‌های ۱۹۹۵ الی ۱۹۹۶ سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) می‌گوید: ادامه سیاست‌های ضد مسجد الاقصی به جنگ یأجوج و مأجوج علیه مردم یهود و در نهایت به ویرانی اسرائیل منجر می‌شود.» «مئیر داگان» رئیس اسبق سازمان تروریستی موساد نیز به شبکه ۱۲ عبری‌زبان گفته بود که از آینده «آرمان صهیونیسم» احساس خطر می‌کند. «افراییم هالوی» نهمین رئیس موساد هم در هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی گفته بود: «ما در آستانه فاجعه هستیم. در یک تاریکی قبل از ورود به جهنم به سر می‌بریم.»

نگرانی مقامات صهیونیست به آینده رژیم نامشروع خود در سال‌های گذشته بارها از خلال سخنان تهدیدآمیز آنان علیه ایران و جبهه مقاومت خود را به نمایش گذاشته است. آن‌ها هر بار برای خرید ترحم کشورهای غربی و دوشیدن بیش از پیش آن‌ها سعی کرده‌اند ایران را یک تهدید جهانی معرفی کنند؛ در حالیکه به اذعان بسیاری مقامات و تحلیلگران صهیونیستی همان‌طور که ذکر شد، عوامل فروپاشی این رژیم در درون آن نهفته است.

نهمین رئیس موساد: ما در آستانه فاجعه هستیم. در یک تاریکی قبل از ورود به جهنم به سر می‌بریم.

در این راستا، «گادی آیزنکوت» ژنرال عالی‌رتبه صهیونیستی و رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش این رژیم (از سال ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹) در ۱۹ ژانویه در مصاحبه‌ای گفت که شکاف در جامعه صهیونیستی از ایران و حماس برای رژیم تل آویو خطرناک‌تر است. «گادی آیزنکوت» که برای اولین بار از زمان بازنشستگی‌اش مصاحبه می‌کرد، گفت آن‌چه او را بیش از همه‌ چیز نگران می‌کند، اوضاع داخلی اسرائیل و عدم «همبستگی اجتماعی» در سرزمین اشغالی است. این ژنرال صهیونیستی افزود: «به نظر من شکاف در جامعه اسرائیل و آشفتگی حکمرانی و بی اعتمادی به نهادهای حاکمیتی و قضایی، بزرگترین تهدید برای آینده حکومت است.»

سال گذشته «یوال دیسکین» رئیس سابق شاباک در روزنامه یدیعوت احارونوت نوشت که درباره زوال رژیم صهیونیستی بنا به دلایل داخلی ابراز نگرانی کرد و نوشت: «بحران کرونا سوالی موجودیتی و استراتژیک را آشکارتر کرد و آن اینکه آیا اسرائیل از انسجام اجتماعی، انعطاف‌پذیری اقتصادی و قدرت نظامی و امنیتی که تضمین‌کننده موجودیت اسرائیل برای نسل آینده باشد، برخوردار است؟ منظورم روندهای جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی است که اساسا جوهره اسرائیل را تغییر داده و موجودیت آن را طی یک نسل با خطر مواجه خواهد ساخت.

همچنین جنگ ۱۲ روزه غزه و شورش بی سابقه فلسطینی‌های ساکن مناطق اشغالی ۱۹۴۸ مقامات صهیونیستی را دچار هراس شدید کرد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و بسیاری از مقامات این رژیم به طور علنی گفتند که خطر این شورش‌ها به مراتب بیشتر از موشک‌های حماس است و می‌تواند موجب فروپاشی رژیم اسرائیل شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا