قزوین

«ایران»، میزبان نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار خواهد بود

«ایران»، میزبان نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار خواهد بود

به گزارش خبرگزاری یولن از قزوین، علی سلاجقه در جریان  کلنگ زنی مرکز کنترل و پایش محیط زیست استان قزوین که پیش از ظهر امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نشست بسیار موفقی که دیپلماسی محیط زیست کشور با ۱۵ کشور در تهران داشت، سازمان ملل متحد در قطعنامه نهایی خود ایران را به عنوان میزبان نشست بین‌المللی سال آینده مقابله با گرد و غبار معرفی کرده که با امور خارجه هماهنگی انجام شده و احتمالا این نشست در تیر ماه برگزار شود و وزرای محیط زیست بسیاری از کشورهای جهان دراین نشست حضور می یابند.

وی با اشاره به گسترش دیپلماسی محیط زیستی با کشورهای همسایه افزود: پس از ماه‌ها رایزنی، یکم اسنفد ماه هیات کارشناسی به عراق سفر خواهد کرد و در خصوص ریزگردها و مسائل مربوط به آن رایزنی خواهد شد.

«ایران»، میزبان نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار خواهد بود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: در خصوص اجرای یک میلیارد درخت، باید گفت که تحقق این مهم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است اما سازمان محیط زیست هم قطعا کمک خواهد کرد تا بتوانیم گونه‌هایی سازگار، کم‌آب و خوب کشت شود و با ایمنی زیستی مشکلی نداشته باشد.

سلاجقه با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در سفرهای استانی، موضوع پسماند را اولویت نخست ذکر و اضافه کرد: مشکل پسماند سراوان در دستور کار است و اگر مشکل حل شود بر اساس کسب تجربه در این منقطه، مشکل بقیه نقاط کشور هم رفع می‌شود. در سراوان فرایند تبدیل شیرابه به آب قابل استفاده برای کشاورزی، محدودیت و محصور بودن پسماند لحاظ شده است.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی مرکز کنترل و پایش محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین نیازمند پایش و سنجش تمام عناصر و مولفه‌های آلایندگی جو، منابع آب و خاک است که این مرکز از محل اعتبارات استانی و ملی در قالب ایستگاه پایش و سنجش با دستگاه‌های پیشرفته و مکان مناسب برای سنجش قزوین احداث می‌شود.

«ایران»، میزبان نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار خواهد بود

این مسئول در پاسخ به خبرنگاران قزوین مبنی بر اینکه تدبیر سازمان محیط زیست کشور در خصوص رفع آلودگی کارخانه سیمان چیست، بیان کرد: در اولین سفر به استان قزوین به شهرستان آبیک سفر داشتم و وضعیت شهرستان بررسی شد این در حالی است که به دنبال فرایند فیلتراسیون در کارخانه سیمان هستیم و قول می‌دهیم در سه ماهه نخست سال آینده مشکل آلایندگی سیمان حل شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با اشاره به وجود دو خط پردازش در سایت بازیافت زباله محمدآباد بوئین‌زهرا افزود: از ورود روزانه ۷۰۰ تن پسماند به این سایت، ۳۰۰ تن آن به کمپوست تبدیل شده و ۴۰۰ تن مابقی باطله بوده و در جاهای دیگر دفن می‌شود که باید گفت در واقع سرمایه کشور دفن می‌شود؛ در این راستا با شهرداری قزوین صحبت شده و از صندوق ملی محیط زیست کشور نیز کمک می‌کنیم تا این سایت ارتقاء یافته و پسماند آن سامان بهتری یابد.

سلاجقه ۱۰۰ درصد سوخت نیروگاه شهید رجایی را مازوت ذکر و تصریح کرد: این نیروگاه جزو نیروهای بالای جهان و کشور قرار دارد و از نظر راندمان تولید مشکلی ندارد اما در زمینه آلایندگی مشکل دارد و تکلیف ماست که سریعا مشکل را حل کنیم؛ از سوی نیروگاه مشکل کمبود اعتبارات مطرح می‌شود این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ بودجه به نحو مطلوب لحاظ شده و از سوی وزارت نیرو بودجه‌های خیلی خوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم به نیروگاه شهید رجایی اختصاص یابد.

وی افزود: در خصوص نیروگاه شهید رجایی باید به سمت و سویی حرکت کنیم که سیکل ترکیبی باقی بماند و توسعه یابد.

این مسئول بیان کرد: در برهه‌ای، شاخص آلایندگی در استان قزوین بسیار بالا بود که اعلام کردن آن خیلی به صلاح نیست و بیانگر برخورد نامناسب انسان با طبیعت است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: قزوین یک استان صنعتی و پایه آن کشاورزی است و اگر دشت قزوین از نظر آب، خاک، ظرفیت‌ها، نهاده‌های اصلی به درستی مدیریت شود می‌تواند بیش از نیمی از مساحت و جمعیت کشور را تغذیه کند.

سلاجقه ادامه داد: در زمینه محیط زیست، استان قزوین در دالان باد قرار دارد و زمانی که از منجیل باد می‌وزد هر چه انباشت آلودگی وجود داشته باشد اعم از صنایع و طبیعی جمعیت بسیاری بیش از ۴۰ درصد جمعتی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد یعنی آلودگی علاوه بر قزوین، دامنگیر تهران و البرز هم می‌شود.

وی اضافه کرد: در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت نباید صنایع استقرار یابند در حالی که اصلی‌ترین صنایع کشور درداین شعاع شکل گرفته‌اند و نمی‌دانیم این موضوع بر مبنای چه تفکری تحقق یافته است.

این مسئول با ذکر اینکه تاثیرات آلودگی جو را در محور طولی از قزوین تا شرق تهران داریم، خاطرنشان کرد: زمانی که آلودگی از قزوین آغاز می‌شود به طور مستمر شرق تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و با توجه به وزش باد غالب و دالان عظیم محور طولی قزوین تا شرق تهران، آلودگی استان های قزوین، تهران و البرز را دربر می‌گیرد.

پایان پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا