کرمان

بادگیر چپقی سیرجان زیر نظر اداره میراث فرهنگی است/آثار تاریخی نیازمند رسیدگی مستمر است

بادگیر چپقی سیرجان زیر نظر اداره میراث فرهنگی است/آثار تاریخی نیازمند رسیدگی مستمر است

حجت کاظمی عضو شورای شهر سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به گزارشی که از نارضایتی برخی مسافران از وضعیت نابسامان بادگیر چپقی منتشرشده است، اظهار کرد: این بنا هم مثل خیلی از آثار تاریخی و ثبت‌شده زیر نظر اداره میراث فرهنگی است.

وی تاکید کرد: با این‌ وجود مدت کوتاهی قبل بود که شهرداری سیرجان علی‌رغم این‌ که مسئولیتی هم در قبال نگهداری بنا ندارد، اطراف و تا حدی فضای داخلی این بنا را تنظیف و پاک‌سازی کرد، که بعد از آن یک بازدید از محل داشتیم و نتیجه کار را هم دیدیم.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای شعر سیرجان تصریح کرد: اما یک بنای این‌چنینی نباید این‌ طور رها بشود و مسلماً نیاز به یک نگهداری مستمر و نگهبانی مستمر دارد.

کاظمی ادامه داد: آثار تاریخی و اماکن شاخص و دیدنی سیرجان حقیقتاً از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند این هم مربوط به کم‌ توجهی دوره‌های مختلف است و مختص مدیریت کنونی هم نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شواری شهر سیرجان گفت: به‌طور مثال می‌توانید وضعیت درخت کهنسال امامزاده احمد سیرجان را ببینید که چه وضعیتی الان دارد و در چه وضعی قرار گرفته است، یا مثلاً همین مجوزی که برای ساخت‌ و ساز جنب یخدان‌های دوقلو صادرشده، یا آرامگاه میر زبیر قلعه‌سنگ و شاه فیروز این‌ها را وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم آنطور که باید به آثار تاریخی و فضاهای گردشگری و بناهای ثبت‌شده سیرجان رسیدگی نشده است.

وی اضافه کرد: همین منبر سنگی که در محوطه قلعه سنگ است، سال‌های سال دچار فرسودگی شده و این‌ را متأسفانه منتقل نکردند به یک جای مسقفی که از باران و یخبندان در امان باشد.

کاظمی افزود: کل فضای قلعه‌سنگ ظرفیت این را داشت که تبدیل به یک مجموعه گردشگری مناسب و در شأن شهرستان سیرجان بشود، به‌ هرحال این اتفاق نیفتاد.

وی عنوان کرد: امیدواریم که یک نگاه و رویکرد تحول‌گرا و دلسوز به‌ زودی بتواند این روند را در حوزه گردشگری شهر تغییر دهد و یک اتفاق خوب‌ را رقم بزند و هر جا هم کاری از دست شورای شهر بر بیاید و یا شهرداری بتواند کمک بکند، دریغ نمی‌کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در مورد بادگیر چپقی، شهرداری یک برنامه ویژه دارد که اگر منابع لازم جهت تملک برخی از این پلاک‌ها تامین شود، ان‌شاءالله گذر فرهنگی، گردشگری تا خیابان امام را شهرداری در نظر دارد که اجرا کند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا