علمی و فناوری

برای نخستین بار در جهان؛ دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال در اراک تولید شد

 یولن ـ اراک؛ مصطفی یوسفی‌راد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک و دانشیار رشته زمین شناسی و فارغ ‌التحصیل رشته دکتری تخصصی زمین‌شناسی است.

وی به اتفاق عده‌ای از متخصصین و همکاران دانشگاهی در سال ۹۵ با هدف ساخت تجهیزات علوم زمین شناسی، معدن، نفت و منابع طبیعی شرکتی را به عنوان یکی از مراکز رشد پارک علم و فناوری به ثبت رساند.

دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال از جمله محصولاتی است که وی به همراه همکاران خود و جمعی از جوانان نخبه رشته‌های ژئوفیزیک، معدن و زمین‌شناسی و مهندسی برق برای نخستین بار در جهان طراحی و تولید کرده است.

دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال برای نخستین بار در جهان طراحی و تولید شد

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک در خصوص دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال که دارای مجوز ثبت اختراع و سطح فناوری ۷ است، به خبرنگار فارس در اراک گفت: برای مطالعات معدنی، زمین‌شناسی و یا نفت یکی از کارهایی که انجام می‌شود بررسی ویژگی‌های هندسی راهداری، زمین‌شناسی همچون شیب و امتداد لایه‌ها، گسل‌ها، چین‌خوردگی‌ها، درزها و شکستگی‌ها است که برای بررسی این ویژگی‌ها به دستگاه کمپاست فیزیکال نیاز است که تا اطلاعات و داده‌ها را به نرم‌افزارها منتقل کرده و محاسبات لازم را انجام دهند که معمولا زمان بر و وقت‌گیر است، به منظور کوتاهی روند برداشت‌های صحرایی و تجزیه و تحلیل داده‌های مربوطه، برای نخستین بار در جهان دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال را طراحی و تولید کرده‌ایم که دقت بسیار بالایی دارد و نیاز به استفاده از نرم‌افزارها را برطرف می‌کند.

یوسفی‌راد بیان کرد: این محصول که از نظر تعمیرات و  نگهداری راحت‌تر و قیمت مناسب‌تری برخوردار است، تکنولوژی کاملا بومی داشته و انحصاری ایران است  که امکان انتقال تکنولوژی آن به بازار منطقه و جهان وجود دارد.

دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال تکنولوژی کاملا بومی داشته و انحصاری ایران است

وی بیان داشت: دستگاه نمونه مکانیکال بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما این دستگاه بومی با هزینه‌ای حدود ۵ میلیون تومان قابل تامین است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه وزارت نفت و شرکت‌های وابسته، تمام شرکت‌های خصوصی مرتبط با اکتشاف نفت، سازمان زمین‌شناسی، وزارت نیرو می‌توانند در طرح‌هایی چون سدسازی از این دستگاه استفاده کنند، گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۴۰۰ معدن در کشور وجود دارد که وجود چنین دستگاه‌هایی می‌تواند به فعالیت معادن کمک‌های موثری داشته باشد.

 

یوسفی‌راد از توانایی تولید ماهانه ۱۰ دستگاه پیمایش صحرایی زمین‌شناسی دیجیتال خبر داد و افزود: هر تکنولوژی عمر مفیدی دارد و بعد از آن از حیز انتفاع خارج می‌شود، یکی از کارهایی که به دنبال آن هستیم افزودن تکنولوژی‌های جدید به این دستگاه است که از این تکنولوژی‌ها متر دیجیتال است تا از طریق وب داده‌ها را منتقل کنیم.

 

ساخت و تولید این دستگاه برای کشور ارزآوری فراوانی به دنبال داشته و از واردات تکنولوژی‌های قدیم جلوگیری و صرفه‌جویی خوبی برای کشور دارد

وی گفت: ساخت و تولید این دستگاه برای کشور ارزآوری فراوانی به دنبال داشته و از واردات تکنولوژی‌های قدیم جلوگیری و صرفه‌جویی خوبی برای کشور دارد.

به گزارش یولن، دستگاه اسپیرال جدایش کانی‌ها، دستگاه نفوذپذیری سه بعدی سنگ که در عرصه طرح‌های مرتبط به حوزه‌های علوم زمین، معدن، نفت و گاز و صنایع وابسته، محیط زیست و منابع طبیعی، آب و صنایع وابسته و راه و شهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از دیگر محصولات این شرکت دانش بنیان است.

انتهای پیام/ 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا