سلامت

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

به گزارش یولن، بیمارستان “معتضدی” که به عنوان بیمارستان زنان و زایمان شناخته می شود از بیمارستان های قدیمی شهر کرمانشاه با قدمتی ۶۵ سال است و اکنون نیز با حمایت ها و توجه های ویژه دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ تجهیز امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی همچنان به عنوان یکی از مراکز تخصصی استان و حتی غرب کشور در حوزه زنان و زایمان فعال است. 

بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی اکنون در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

بیمارستان معتضدی اولین بیمارستان دوست دار مادر در کشور و تنها بیمارستان دوستدار مادر در استان است که دارای مولفه هایی ویژه ایست که بیمارستان را به این افتخار نائل کرده است.

رعایت حریم خصوصی، اجازه حضور همسر یا همراه در کنار مادر و زایمان به روش ارجح یا طبیعی، حداقل مداخلات دارویی و غیر دارویی همچنین مواردی چون میزان برش زایمان طبیعی، اولویت با زایمان طبیعی و عدم مداخلات دارویی یا القای دردهای زایمان و یا انقباضات از جمله این شاخص هاست.

رییس بیمارستان معتضدی کرمانشاه در گفت و گو با یولن می گوید: بیمارستان معتضدی موقوفه «حاج آقا برار معتضدی» است و این وقف تا به امروز منشا خدمات بسیاری برای مردم کرمانشاه شده است.

«دکتر عبدالله سعادت فر» که دارای دکترای تخصصی اورولوژی است و طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده است و سابقه فعالیت در درمان ناباروری و جراحی های تخصصی در بیمارستان معتضدی را نیز طی این سالها دارد افزود: تعداد تخت های مصوب این بیمارستان بیش از ۹۰ تخت است که از این تعداد ۸۰ تخت فعال است.

وی معتقد است: این بیمارستان ، بیمارستان تک تخصصی زنان و زایمان است و تمام بخش های مورد نیاز جهت مراقبت از مادران پیش از بارداری، حین بارداری و حین زایمان و نیز بخش های مراقبت پس از زایمان و مراقبت نوزادان در این بیمارستان فعال است.

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

دکتر سعادت‌فر افزود: بخش های مختلف این بیمارستان شامل اورژانس، سونوگرافی و خدمات پاراکلینیکی، آزمایشگاه، جراحی سزارین، بخش زایمان، بخش نوزادان، ICU نوزادان، بخش بیماری زنان است و طی این سال ها مقاوم سازی و بازسازی های لازم در خصوص این بیمارستان صورت گرفته، اما در مجموع جمعیت یک میلیون نفری کرمانشاه نیاز دارد که یک مرکز دیگر تخصصی زنان و زایمان در آن احداث شود.

بیمارستان معتضدی می تواند به عنوان مرکز سلامت زنان معرفی شود

سعادت‌فر با بیان اینکه این مرکز جدید می تواند به عنوان یک مرکز سلامت زنان در استان معرفی شود افزود: با این اتفاق تمام تخصص های مورد نیاز سلامت زنان را می توان در آن تجمیع کرد.

وی یادآور شد: تعداد مراجعین این بیمارستان در سال گذشته ۸۲ هزار نفر بود که از این تعداد هشت هزار و ۳۰۰ نفر بستری و مابقی بصورت سرپایی مراجعه داشته اند که امسال آمار مراجعین بیشتر از سال گذشته شده است.

در سال ۱۴۰۰ حتی یک مورد فوت مادار باردار در این بیمارستان گزارش نشده است

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶ هزار و ۲۱۲ مورد زایمان در این بیمارستان ثبت شده است گفت: خوشبختانه در این مدت حتی یک مورد هم فوت مادر نداشته ایم و تنها ۴۰ نوزاد بر اثر عوامل مختلف از جمله ناهنجاری های ژنتیکی و موارد دیگر فوت کرده اند و ۲۵۸ مورد هم مُرده زایی داشته ایم.

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

دکتر سعادت فر افزود: تمام روش های نوین درمان ناباروری از درمان های دارویی گرفته تا انجام روش هایی مانند IVF در بخش درمان ناباروری در بیمارستان معتضدی انجام می گیرد به طوری که در سال گذشته ۱۲ هزار زوج به این بخش مراجعه داشته اند.

وی ادامه داد: عمده مواردی که درمان های دارویی دریافت کرده درمان شده و صاحب فرزند می شوند و این افراد عمدتا مشکل جدی نداشته و پس از مدتی درمان دارویی صاحب فرزند شده و مراجعه ای به بیمارستان ندارند و عملا نمی توان آمار دقیقی از آنها به دست آورد.

رییس بیمارستان معتضدی یادآور شد: بخش اصلی کار ما مربوط به زوج هایی است که برای بچه دار شدن نیازمند انجام روش هایی مانند IVF هستند که در این زمینه سال گذشته حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ زوج تحت درمان قرار گرفتند و بر همین اساس درصد موفقیت این مرکز نیز در این زمینه برابر با استانداردها و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود.

بیمارستان معتضدی بزرگترین مرکز درمان ناباروری غرب کشور است

وی با بیان اینکه این بیمارستان بزرگترین مرکز درمان ناباروری غرب کشور را داراست افزود: در حال حاضر فاز توسعه ای این مرکز با اضافه کردن فضایی به مساحت ۱۲۰ متر مربع در مراحل پایانی خود قرار دارد که برای اضافه کردن این فضا اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

دکتر سعادت فر یادآور شد: همچنین در حال حاضر راه اندازی یک مرکز جدید درمان ناباروری در محوطه فضای باز بیمارستان هستیم و طبق جلساتی که با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان داشته ایم قرار است فضایی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع برای ساخت این مرکز در سه طبقه اختصاص داده شود.

وی گفت: برآورد اولیه اعتبار برای ساخت این مرکز حدود ۱۵ میلیارد تومان است که ظرف یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

دولت ۸۵ درصد هزینه های درمان را تقبل می کند

دکتر سعادت فر افزود: با توجه به هزینه های بالای ناباروری، خوشبختانه دولت ۸۵ درصد هزینه های درمان را تقبل کرده و تا سه نوبت اقدام به درمان در این زمینه را تحت پوشش قرار می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر هزینه درمان ناباروری حدود ۲۰ میلیون تومان شود، زوج نابارور حدود سه میلیون تومان آن را پرداخت کرده و مابقی توسط بیمه پرداخت می شود.

رییس بیمارستان معتضدی معتقد است: بسیاری داروهای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه نیست و عمده این داروها خارجی هستند و دولت داروهای ایرانی را تحت پوشش دارد که خوشبختانه قرار است دولت پوشش بیمه ای این داروها را گسترش داده و داروهای بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

دکتر سعادت فر با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مادران از زایمان طبیعی وحشت دارند افزود: این درحالی است که «سزارین» یک نوع عمل جراحی است و مادران پس از زایمان درد بیشتری را تجربه می کنند.

وی گفت: از ۶ هزار و ۲۱۲ مورد زایمان صورت گرفته در بیمارستان در سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ مورد آن سزارین ناخواسته بوده است که به دلیل شرایط مادر و جنین و یا ترس بیش از حد مادر که منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در بدن او و افزایش فشار خون شده عمل سزارین از روی اجبار انجام شده است.

کلینیک “ترس از زایمان” به زودی راه اندازی می شود

دکتر سعادت فر یادآور شد: همچنین بخشی از این آمار بالای سزارین به این دلیل است که مادرانی که در سایر شهرستان ها و بیمارستان ها قبل از زایمان دچار مشکل می شوند به این بیمارستان منتقل شده و تحت سزارین قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: در راستای کاهش آمار سزارین هم اکنون ساخت یک کلینیک «ترس از زایمان» را هم در دستور کار داریم که مکان آن مشخص شده و ظرف ماه های آینده راه اندازی می شود.

وی افزود: تلاش می کنیم با برگزاری کلاس های متعدد آموزشی، مادران باردار را از ماه ها قبل آماده انجام زایمان طبیعی کرده و ماماها را در این زمینه آموزش داده و گام موثری برای ترویج زایمان طبیعی برداریم.

بیمارستان «معتضدی» کرمانشاه آماده نقش‌آفرینی برای اجرای قانون جوانی جمعیت

براساس آمارهای اعلام شده بیش از دو میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که با وجود تمایل به فرزنددار شدن، عموماً به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نرفته یا اگر درمان را دنبال کرده‌اند با هزینه‌های بالایی مواجه شده‌اند.

این درحالی است که پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در بند سه سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تأکید قرار گرفته و در قانون برنامه ششم توسعه هم تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شده است.

بر همین اساس بود که در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیمه‌ درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی.سی.اِس.آی) و (آی.وی.اِف) برای هر زوج نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری شد اما  اجرای این بند از قانون بودجه در دولت قبل بلاتکلیف ماند و یکی از نخستین مصوبه‌های دولت سیزدهم تصویب شیوه اجرای قانون بیمه ناباروری و تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری بود. 

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا