بین الملل

تایمز: غرب باید روسیه و چین را از هم جدا کند

تایمز: غرب باید روسیه و چین را از هم جدا کند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، طی سال‌های اخیر اتحاد روسیه و چین به یکی از دغدغه‌های اصلی کشورهای غربی تبدیل شده است.

نشریه انگلیس تایمز در گزارشی به بررسی راه‌هایی که غرب می‌تواند به وسیله آن، محور روسیه و چین را شکست دهد، پرداخت.

تایمز با توصیف این تقابل به نبرد کشورهای دارای دموکراسی با نظام‌های دیکتاتوری، نوشت که غربی‌ها باید در زمینه اقتصاد، فناوری و افزایش بودجه دفاعی همکاری کنند.

مرحله جدیدی از تاریخ آغاز شده است

تایمز نوشت که  مرجله جدیدی از تاریخ آغاز شده و ساختار کنونی جهان با بزرگترین چالش خود پس از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ مواجه است که این چالش تنها شامل اقدامات روسیه در مرز اوکراین نبوده بلکه شامل اقدامات چین در آسیا می‌شود. دوستی شکوفا شده میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جینگ پین» رئیس جمهور چین ممکن است بر این ایده استوار باشد که دشمن دشمن من،‌ دوست من است.

هدف مشترک روسیه و چین

تایمز نوشت که مسکو و پکن هر دو با هدف پایان دادن به نظم جهانی هستند که آمریکا آن را هدایت می‌کند و هر دو کشور خواستار برسمیت شناخته شدن زمینه‌های نفوذ این دو کشور هستند. یکی از مزایای فوری روابط مستحکم میان روسیه و چین این خواهد بود که آمریکا را مجبور خواهد کرد تا توجه خود را در دو عرصه متمرکز کند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با هدف تمرکز بهتر در رقابت با چین، از افغانستان عقب نشینی کرد اما هم اکنون خود را در معرض یک جنگ در اروپا می‌بیند. نیروهای آمریکایی در حال حاضر به سوی بخش شرقی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حرکت بوده و وزارت دفاع آمریکا نیز در حال کار بر چگونگی کمک زمینی به اوکراین هنگام بروز جنگ است و کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز در عرصه دیپلماسی در حال گرم کردن این جبهه هستند.

تایمز: غرب باید روسیه و چین را از هم جدا کند

 

تایمز نوشت: «در این سناریو پیروزی با روسیه که توانسته توجه‌ها را به سوی خود جلب کند و چین که هیچ کاری انجام نداده، خواهد بود».

در این مقاله آمده است که قدرت روسیه و چین در مجبور کردن دشمن مشترک برای فعالیت در دو جبهه، مسکو و پکن را به سوی هماهنگی بیشتر سوق خواهد داد و یکی از نگرانی‌های آشکار این خواهد بود که اگر روسیه،‌ اوکراین را تحت فشار قرار دهد،‌ در همان زمان نیز چین به سوی تایوان حرکت خواهد کرد.

واشنگتن قابلیت پاسخ همزمان به دو بحران را ندارد

تایمز نوشت که واشنگتن دامنه دیپلماتیک و نظامی گسترده‌ای برای پاسخ به هر دو بحران به طور همزمان نداشته و منحرف شدن توجه و منابع آمریکا، یکی دیگر از اهداف ائتلاف نوپای پوتین – شی‌جینگ پی است.

یکی دیگر از مزایای روابط روسیه و چین این بوده که می‌توانند در مقابل قدرت اقتصادی غرب ایستادگی کنند. روسیه در حال حاضر یک مقصد جایگزین برای محصولات گازی خود دارد که از آن به عنوان سلاحی برای فشار بر کشورهای کوچک با تغییر قیمتی که تحمیل می‌کرد، استفاده می‌کند. روسیه هم اکنون در صورت عدم فروش گاز خود به اروپا، می‌تواند بازار دیگری برای آن داشته باشد.

از سوی دیگر، اگر کشورهای غربی از فروش برخی کالاها به روسیه خودداری کنند، چین می‌تواند منبع جایگزینی برای اروپایی‌ها باشد.

هدف غرب باید جدایی روسیه از چین باشد

تایمز نوشت که هدف کشورهای غربی باید این باشد که روسیه را از چین جدا کنند و کشورها باید وابستگی خود به این دو کشور را کاهش داده تا تحریم‌ها بتوانند تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد و احتمال درگیری کاهش یابد.

این نشریه آمریکایی نوشت که یکی از ایده‌های مطرح شده در این زمینه می‌تواند ایجاد ائتلاف دموکراسی‌های پیشرفته با نام T12 باشد که ائتلافی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، فنلاند، سوئد، هند و رژیم صهیونیستی است و باید قوانین جدیدی در خصوص هوش مصنوعی و راه‌های واکنش به حملات سایبری ایجاد شود.

تایمز: غرب باید روسیه و چین را از هم جدا کند
ائتلاف نظامی ناتو

 

این نشریه انگلیسی در ادامه گزارش خود نوشت: «جهان دموکراتیک باید این موضوع را درک کند که نمی‌توان انتظار داشت آمریکا بخش عمده بار نظامی را به دوش بکشد و این بدان معناست که کشورهای غربی باید در زمینه هزینه‌های بیشتر در عرصه نظامی برای مقابله با سرمایه گذاری سنگین پوتین در ارتش خود همکاری کنند».

در این مقاله آمده است: «اختلاف کشورهای غربی، تنش‌ها میان آنها و منافع این کشورها کاملا همراستا با یکدیگر نبوده و حتی این کشورها رقیب اقتصادی یکدیگر به شمار می‌آیند. این کشورها اگر در حال حاضر برای مقابله با این تهدید جدید و مستمر متحد نشوند، جهان به مکانی امن برای کشورهایی نظیر روسیه و چین تبدیل شده و خطرات برای کشورهای دموکرات بیشتر خواهد شد».

روزنامه گاردین نیز چند روز پیش درباره خطر نزدیکی پکن و مسکو هشدار داده و در مقاله‌ای نوشته بود: «چین و روسیه در حال حرکت به سوی اتحادی نزدیک‌تر هستند. رهبران این دو کشور ایدئولوژی‌های یکسانی داشته و به دنبال به زیر کشاندن آمریکا هستند و هر دو کشور نیز اعتقاد دارند که آمریکا در حال افول است».

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود نوشت: حتی پیش از دیدار چند روز پیش پوتین و شی‌ جین‌پینگ،هر دو جبهه مشترکی برای مقاومت در برابر تحریم‌های غرب ایجاد کرده بودند. غربی‌ها روسیه را به دلیل اوکراین و چین را به بهانه هنگ‌کنگ و موضوع اویغورها تحت تحریم قرار داده‌اند اما هم اکنون جبهه مشترک مشترک روسیه و چین دو برابر شده است.

پوتین در مصاحبه با خبرگزاری چینی «شینهوا» گفته بود: «هر دو کشور نقش تثبیت کننده مهمی در امور جهانی داشته و روابط بین‌المللی را عادلانه‌تر و فراگیرتر می‌کنند».

در حالی که همکاری نظامی و تجاری میان روسیه و چین به سرعت در حال رشد بوده، توافق جدیدی میان مسکو و پکن درباره تامین گاز مورد نیاز چین امضا شد. چه بسا معاهده دفاعی متقابل به سبک ناتو میان دو کشور نیز دور از دسترس نباشد.

محور روسیه و چین مهمترین توسعه راهبردی پس از فروپاشی شوروی است

تولد محور چین و روسیه که در تقابل با غربی‌ها به رهبری ایالات متحده طراحی شده، مهمترین توسعه راهبردی در سطح جهانی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال پیش به شمار می‌آید.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت: هراس از چیزی که چین ممکن است انجام دهد، به توضیح واکنش بایدن به محاصره اوکراین توسط روسیه کمک می‌کند. مهم این است که به پوتین نشان داده شود که قلدری کارساز نیست. اما اساسا این بحران مربوط به اوکراین یا حتی اروپا نیست. این درباره تمام جهان جدید ترسناک، بحث بر انگیز و بی نظمی است که در انتظار همه است.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا