بین الملل

توکل کرمان: امارات و عربستان، خنجری در پهلوی یمن هستند

توکل کرمان: امارات و عربستان، خنجری در پهلوی یمن هستند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «توکل کرمان» عضو حزب «الاصلاح» یمن -شاخه گروه اخوان المسلمین در این کشور- و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۱ به شدت از مداخلات عربستان سعودی و امارات در یمن انتقاد کرد.

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» به نقل از کرمان گزارش داد، آنچه در نشست اخیر ریاض رخ داد و «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن برکنار شد، بخشی از «مداخله گستاخانه سعودی در یمن» است.

این فعال یمنی تأکید کرد، این اقدام سعودی، خدشه وارد کردن به کرامت مردم یمن است و آنچه در نشست ریاض رخ داد، دیکته‌های از پیش تعیی شده بود که بر اساس آن، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، هادی را مجبور کرد که شورای ریاستی تشکیل دهد.

وی خاطر نشان کرد، عربستان، تصمیم‌گیری در یمن را به دست گرفته است و قصد دارد شورای ریاستی نیز صرفا یک دکور باشد.

این فعال یمنی با بیان اینکه عربستان سعودی، میلونها یمنی را از حقوق و استفاده از منابع کشورشان محروم کرده است، تصریح کرد: «عربستان و امارات، خنجر ناجوانمردانه‌ای در پهلوی ما هستند. اگر سعودیها و اماراتیها می‌توانستند یمن را محو کنند، قطعا این کار را انجام می‌دادند».

کرمان با تأکید بر اینکه ائتلاف سعودی، یمن را نابود کرده است، خاطر نشان کرد، پایان جنگ در یمن، در گرو توقف مداخلات سعودی و امارات در یمن است.

 مذاکرات ریاض، به بهانه حل بحران یمن از چهارشنبه گذشته در عربستان سعودی آغاز شد و شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه پایانی، به کار خود پایان داد. نتیجه این نشست این بود که هادی با فشار عربستان، قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد و شورای ریاستی تشکیل داد.

ریاض نیز بلافاصله، حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست‌جمهوری و نهادهای پشتیبان آن برای اجرای سیاست‌ها و طرح‌های ابتکاری فعال برای تحقق امنیت و ثبات در جمهوری یمن و پایان بخشیدن به بحران اعلام کرد.

مسئله بعدی که در این بیانیه، تصریح شد، مداخله در امور داخلی یمنبود؛ به نحوی که در آن ادعا شد که «آینده یمن، با آینده شواری همکاری خلیج [فارس] گره خورده است».

این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به نشست ریاض تأکید کرد که هر گونه فعالیت خارج از مرزهای یمن، عبارت است از نمایشهای طنز و بازیهای سرگرم‌کننده‌ای که کشورهای ائتلاف متجاوز انجام می‌دهند(جزئیات بیشتر).

این در حالی است که عربستان تمامی سرکرده‌های نظامی، قبیله‌ای یا رهبران سیاسی را کنار گذاشت که از سیاست ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن انتقاد کرده بودند و در مقابل از کسانی دعوت کرد که بیشترین وفاداری را به سیاستهای این کشور داشتند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا