بین الملل

«آخرین روزهای جانسون»/ خانه‌تکانی در شماره ۱۰ «داونینگ استریت»

«آخرین روزهای جانسون»/ خانه‌تکانی در شماره ۱۰ «داونینگ استریت»

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس برای به دست آوردن اقتدار از دست‌رفته‌اش در اثر رسوایی موسوم به «پارتی‌گیت» کارکنان جدیدی را به دفتر نخست‌وزیری انگلیس در خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ در لندن آورده است.

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند نخست‌وزیر جانسون به تازگی برای به دست گرفتن شریان اطلاع‌رسانی‌ها بعد از چندین هفته آشوب در  دفتر نخست‌وزیری که درخواست‌های اعضای حزب محافظه‌کار برای استعفای او را به همراه داشته «گوتو هری» را به سِمَت مدیر روابط عمومی دفترش گماشته است.

هری در دوران صدارت بوریس جانسون بر شهرداری لندن دستیار او بود اما به تازگی به صف منتقدان نخست‌وزیر قرار پیوسته بود. جانسون علاوه بر این، «استیو بارکلی» که پیشتر از اعضای ارشد کابینه‌اش بود را به عنوان رئیس ستاد کارکنان خود منصوب کرد.

پایه‌های قدرت بوریس جانسون در خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت در اثر خشم عمومی از بحران‌هایی بر دولت او سایه انداخته‌اند سخت لرزان شده است.

جانسون روز دوشنبه هنگام بازدید از یک بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی در بیرون از لندن گفت که دولت، تمرکزش را کاملاً روی آن دسته از پرونده‌های درمانی که رسیدگی‌ به آنها در بحبوحه شیوع کرونا معوق مانده‌اند متمرکز کرده است. این مسئله در کنار آشفتگی‌های دیگری مانند افزایش نرخ تورم و احتمال افزایش مالیات‌ها تنها یکی از چندین موضوع حساسی است که در روزهای گذشته تحت‌الشعاع رسوایی بزرگتری به نام «پارتی‌گیت» قرار گرفته است.  

پایه‌های قدرت جانسون در روزهای گذشته بعد از افشاگری درباره اینکه یکی از دستیاران او در اوج محدودیت‌های مربوط به کرونا ده‌ها نفر از کارکنان مجموعه نخست‌وزیری را برای حضور در یک جشن می‌گساری به باغ مجموعه «شمارهٔ ۱۰ خیابان داونینگ» دعوت کرده بیش از پیش به لرزه درآمده است.

رسانه‌های انگلیس ۲۱ دی‌ماه گزارش دادند «مارتین رینولدز» از دستیاران دفتر نخست‌وزیر انگلیس در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان آن دفتر را برای حضور در یک جشن می‌گساری دعوت کرده است. او در این ایمیل از دعوت‌شوندگان خواسته خودشان مشروبات الکلی خودشان را به میهمانی آورده و «بیشترین لذت را از هوای مطبوع و لذت‌بخش ببرند.»

روزنامه فایننشال‌تایمز در بحبوحه استعفای چهار مقام دولت انگلیس پس از رسوایی «پارتی‌گیت» نوشته مگر در صورت وقوع یک معجزه باید این روزها را روزهای پایانی جانسون در قدرت دانست.

این رسوایی و بحران‌های دیگری که نخست‌وزیری انگلیس را در بر گرفته موجب شد موجب استعفای چهار مقام ارشد دولت انگلیس شد.  «دن روزنفیلد»، رئیس دفتر نخست وزیر، «مارتین رینولدز»، منشی خصوصی جانسون، «جک دویل»، مدیر ارتباطات و «منیره میرزا»، رئیس بخش سیاسی دفتر نخست‌وزیری تا کنون دولت را ترک کرده‌اند.

روزنامه «فایننشال‌تایمز» نوشته بعد از استعفای این چهار مقام، یک خبرنگار از یکی از اعضای پارلمان انگلیس پرسید که آیا اوضاع به روزهای پایانی امپراطوری روم شبیه است؟ او در پاسخ گفت: «نه، به نظرم حتی روزهای پایانی امپراطوری روم جالب‌تر بود.»

روزنامه انگلیسی نوشته با توجه به آنکه روزهای قبل از پایان آن امپراطوری با شکست‌های پی در پی نظامی، فساد گسترده، قحطی و گرسنگی همراه بود به خوبی می‌توان متوجه شد که در  وست‌مینیستر (محل قرار گرفتن ساختمان پارلمان انگلیس) چه می‌گذرد.

فایننشال‌تایمز در ادامه نوشته است: «مگر در صورتی که معجزه‌ای رخ دهد، شاهد روزهای پایانی بوریس جانسون هستیم.» 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا