سلامت

خطر افزایش نزدیک‌بینی در کودکان/ از وسایل رایانه‌ای کمتر استفاده کنید

خطر افزایش نزدیک‌بینی در کودکان/ از وسایل رایانه‌ای کمتر استفاده کنید

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت یولن، نزدیک بینی، یک وضعیت بینایی مشترک است که در آن می توانید اشیاء نزدیک خود را به وضوح مشاهده کنید، اما اشیاء دورتر برای شما مبهم هستند. نزدیک بینی هنگامی رخ می دهد که شکل چشم باعث می شود که پرتوهای نوری خم و شکسته شده و به جای اینکه روی شبکیه قرار بگیرند، تصاویر در جلوی شبکیه تشکیل شود. نزدیک بینی ممکن است به تدریج یا ناگهانی ایجاد و اغلب در دوران کودکی و بزرگسالی بدتر شود و تا حدودی جنبه ارثی دارد.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی والدین در سنگاپور متوجه تغییر نگران کننده‌ای در فرزندان خود شدند. به طور کلی، زندگی مردم در این کشور کوچک و گرمسیری در آن زمان به شدت در حال بهبود بود. دسترسی به آموزش، به ویژه یک نسل را متحول کرد و دروازه‌های رفاه را باز کرد. با این وجود، در یک مورد روند تاثیر مثبت کم‌تری وجود داشت: کودکان بیش‌تری دچار نزدیک بینی می‌شدند.

در ایالات متحده، حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان دچار نزدیک بینی هستند. این میزان در سال ۱۹۷۱ میلادی ۲۵ درصد بود. نرخ نزدیک بینی در بریتانیا نیز در حال افزایش است. با این وجود، وضعیت آنان در مقایسه با نوجوانان و بزرگسالان جوان در کره جنوبی، تایوان و سرزمین اصلی چین که میزان شیوع نزدیک بینی در آن بین ۸۴ تا ۹۷ درصد است قدری بهتر به نظر می‌رسد. اگر روند کنونی ادامه یابد نیمی از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی نزدیک بین خواهند بود.

در ایران آمار دقیقی از شیوع نزدیک بینی موجود نیست ولی به نظر می‌رسد این مشکل با سرعت بیش‌تری در مقایسه با گذشته در حال گسترش است.

نزدیک بینی یک عارضه خوش خیم نیست

پژوهشگران هشدار می‌دهند که نزدیک بینی یک عارضه خوش خیم نیست و یکی از علل اصلی اختلال بینایی و نابینایی است. در کودکان اگر تشخیص آن به طول انجامد می‌تواند به توانایی آنان برای یادگیری در مدرسه و لذت بردن از زندگی روزمره آسیب برساند و آنان را برای مشکلات سلامت چشم در آینده آماده کند.

بدتر از آن، در حالی که سن معمولی برای نزدیک بینی بینی کودکان هشت تا ۱۲ سالگی است کودکان در سنین پایین‌تر نزدیک بین می‌شوند. هر چه کودک زودتر به نزدیک بینی مبتلا شود احتمال این که در بزرگسالی به نزدیک بینی شدید مبتلا شود افزایش می‌یابد که در نهایت می‌تواند بینایی او را تهدید کند، زیرا باعث ایجاد مشکلات مربوط به قسمت‌های مختلف چشم مانند گلوکوم (آب سیاه)، جداشدگی شبکیه، آب مروارید و ماکولوپاتی نزدیک بینی (آسیب در ناحیه مرکزی شبکیه) می‌شود.

نزدیک بینی در کودکان، کوته بینی نیز نامیده می شود، حالتی است که در آن کودک همه چیز را از نزدیک می بیند اما در دیدن اجسام دور مشکل پیدا می کند. نزدیک بینی شایع ترین عیب انکساری است که بیش از ۲۰ درصد کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. در این حالت، نور روی شبکیه (بافت حساس به نور) در پشت چشم نمی افتد و در عوض در مقابل شبکیه متمرکز می شود و تصاویر مبهم از اجسام دور ایجاد می کند. 
 

خطر افزایش نزدیک‌بینی در کودکان/ از وسایل رایانه‌ای کمتر استفاده کنید

افراط در کارکردن با رایانه نزدیک بینی را به ۸۰ درصد افزایش می دهد

محققان با تحلیل و کنار هم قرار دادن نتایج مطالعات موجود دریافتند: بالا بودن مدت زمان استفاده از دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش دیجیتال از قبیل تلفن همراه با افزایش حدودا ۳۰ درصدی خطر بروز عارضه نزدیک بینی همراه است. همچنین درصورت افراط در کار کردن با رایانه این خطر به حدود ۸۰ درصد می‌رسد.

نتایج این تحقیق در حالی منتشر شده که میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلیل شیوع کروناویروس و تعطیلی مدارس، مدت زمان طولانی را به کار به تجهیزات الکترونیکی اختصاص می‌دهند.
 استفاده زیاد از  تبلت و موبایل بویژه در دوران شیوع همه گیری کرونا و خانه نشینی و عدم تحرک کافی باعث شده نزدیک بینی در کودکان و نوجوانان رو به افزایش باشد

قاسم فخرایی متخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت یولن گفت: نزدیک‌بینی یک بیماری شایع بینایی است که در آن می‌توانید اجسام نزدیک خود را به‌وضوح مشاهده کنید اما اجسام دورتر تار هستند.  استفاده زیاد از  تبلت و موبایل بویژه در دوران شیوع همه گیری کرونا و خانه نشینی و عدم تحرک کافی باعث شده نزدیک بینی در کودکان و نوجوانان رو به افزایش باشد.

علایم نزدیک بینی کدامند

وی افزود:خارش چشم، سوزش، پریدن پلک، متحرک شدن کلمات روی صفحه نمایش موبایل و تبلت و رایانه نشانه‌هایی از نزدیک بینی است که در دوران شیوع کرونا و خانه‌نشینی بیشتر هم شده است،  کودکانی که زمان کمتری را در خارج از خانه می گذرانند، کمتر از یک تا دو ساعت در روز، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای پیشرفت نزدیک بینی باشند.

این چشم پزشک تصریح کرد:  گذراندن ساعت های طولانی روی صفحه های مختلف مانند تلفن های هوشمند، تلویزیون و رایانه می تواند باعث خستگی چشم شده و به پیشرفت نزدیک بینی در کودکان کمک کند،  علاوه بر مدت زمان تماشای صفحه، فعالیت های طولانی مدت در نزدیکی دید مانند خواندن و نوشتن مداوم نیز می تواند چشم ها را تحت فشار قرار داده و باعث نزدیک بینی شود.

فخرایی تصریح کرد: تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور، نیاز به تنگ‌کردن چشم‌ها یا نزدیک‌کردن پلک‌ها به هم برای دیدن اجسام دور و  سردرد از علایم نزدیک بینی است و اگر کودکان و نوجوانان به قدر کافی فعالیت‌های خارج از خانه داشته باشند و در معرض نور خورشید قرار بگیرند، احتمال ابتلا به عیوب انکساری مانند نزدیک بینی در آنها کاهش می‌یابد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا