سلامت

خون خودم به خودم تزریق شد

خون خودم به خودم تزریق شد

حسین زمانی یک اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دوبار اهدای خون درسال) خون است، حالا سال های میانسالی را می گذارند در مرور خاطرات جوانی و روزهای پر شور و نشاط آن روزگار می گوید: حدود چند دهه پیش روزی در سال ۱۳۵۸ به تشویق یکی از دوستانم خون اهدا کردم و چند وقت بعد هم جنگ آغاز شد.

وی افزود: بعداز اینکه جنگ آغاز شد و من هم سرباز بودم، از تهران عازم اندیمشک شدم و بعد هم به منطقه کرخه رفتم کمی بعد از ورود من زاغه مهمات مورد اصابت موشک های دشمن قرار گرفت و ترکشی به دستم خورد که سبب خونریزی زیادی شد، من و سایر مجروحان را به پایگاه هوایی دزفول فرستادند.

این اهدا کننده خون هنرمند که بازی در فیلم ها و سریال ها را نیز در کارنامه خود دارد، گفت: گرچه حال عمومی ام بد نبود و به نسبت دیگر مجروحان بهتر بودم، اما خون زیادی از دست داده بودم و نیاز به تزریق خون داشتم.

زمانی خاطرنشان کرد: در همان حین به مجروحان بد حال تر هم کمک می کردم، وقتی به درمانگاه رسیدیم، مرا روی تخت خواباندند و در یخچال را باز کردند و یک کیسه خون آوردند تا به من تزریق کنند.

خون خودم به خودم تزریق شد

وی که خود کادر بازنشسته درمان و سفیر اهدای خون است، گفت: چشمم که به نوشته ماژیکی روی کیسه خون افتاد موی بر بدنم راست شد، منقلب شدم و حال دیگری به من دست داد.

وی تصریح کرد: روی کیسه خون اسم من بود(سال ها پیش اسم اهدا کنندگان روی کیسه های خون درج می شد، اما اکنون فقط گروه خونی و بارکد درج می شود) : ” حسین زمانی”؛ چنان حس عجیبی به من دست داد که همان لحظه تصمیم گرفتم، اهدای خون کار همیشگی من باشد و تا امروز نیز از این کار مهم و زندگی بخش دست نکشیده ام.

زمانی ادامه داد: کیسه خونی که به نیت اهدا به یک رزمنده مجروح سه روز پیش در تهران اهدا کرده بودم، در دزفول به خودم رسیده بود و گویی سفری معنوی را از تهران تا دزفول طی کرده بود که حامل پیامی باشد و این پیام از من یک اهدا کننده مستمر خون ساخت.

وی تاکید کرد: اهدای خون را مایه آرامش و سبکی جسم و روح است و به مردم توصیه می کنم این لذت معنوی را از خود دریغ نکنند و برای نجات جان بیماران اقدام به خون کنندو اهدای خون را دربرنام های زندگی خود قرار دهند.

حالا سال ها از داستان جالب سفر شهر به شهر خون اهدایی حسین زمانی و  تزریق آن به خودش، زمانی که مجروح شده بود و نیازمند به اهدای خون بود می گذرد و حالا او  که این اقدام انسان دوستانه و بدون هیچ چشم داشتی را در جوانی آغاز کرده بود، ده ها سال است ادامه می دهد و از این کار خشنود است و بارها با مینی بوس داوطلبان اهدا را گرد هم می آورد و به مراکز اهدای خون منتقل می کند و نه تنها اهدا کننده خون است، بلکه سفیر و مروج اهدای خون نیز هست و این فرهنگ غنی انسانی و اجتماعی را ترویج و تشویق می کند

 نیازمندان به تزریق خون

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: برخی از بیماران مانند تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها از مصرف‌کنندگان دائمی خون هستند و مصرف خون برای آنها حیاتی است و بیش از ۲۰ درصد از خون اهدایی توسط بیماران مبتلا به تالاسمی به مصرف می‌رسد و از سویی دیگر، مصدومان حوداث رانندگی و نوزادانی که دچار زردی می‌شوند همچنین برخی از بیماران که نیاز به اعمال جراحی دارند از نیازمندان خون هستند و از سویی دیگر، برخی بیماران مانند بیماران سرطانی هم نیازمند فرآورده‌هایی چون پلاکت و پلاسما هستند.

عباس صداقت افزود: نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهدا کنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنده بیماران باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود.

خون خودم به خودم تزریق شد

وی تصریح کرد: هر واحد خون اهدایی تبدیل به سه فرآورده می‌شود و حداقل نیازبه خون و فرآورده‌های خونی سه بیمار را پاسخ می‌دهد و خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار و در سال در مجموع ۳ بار و آقایان هر سه ماه یک‌بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (باسابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

جوانان برای اهدای خون بیشتر مشارکت کنند

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان (به سمت سالمندی) و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران عزیز کشورمان، سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان گرامی استمرار یابد و ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا