بین الملل

دیدگاه کاخ سفید درباره روند مذاکرات وین

دیدگاه کاخ سفید درباره روند مذاکرات وین

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که گفت‌وگوهای هسته‌ای غیرمستقیم هفته گذشته با ایران در وین با پیشرفت واقعی همراه بوده است.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، مدعی شد:‌ «در صورتی که تهران جدیت لازم را نشان دهد، امکان تحقق بازگشت مشترک به برجام طی روزهای آینده وجود دارد».

جن ساکی در حالی از جدیت ایران سخن می‌گوید که این واشنگتن بوده است که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به صورت یکجانبه و بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت.

از سوی دیگر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش روز جمعه خبر داد که گفت‌وگوهای وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران در مرحله پایانی خود قرار دارد و شانس دستیابی به توافق پیش از پایان ماه جاری میلادی بسیار زیاد است.

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است.

‏باقری اعلام کرد: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است. (جزئیات بیشتر)

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تصمیمات خود را اتخاذ کرده و هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها از سوی مقامات ایرانی اعلام شد با دستورالعمل مذاکراتی روشن و براساس اصول مشخص در وین در حال گفت‌وگو هستند.

از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در توئیتی با بیان این‌که اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده، تصریح کرد:‌ با آمریکای بد عهد و اروپای بی عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی انجام نخواهد شد.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا