سلامت

ستاد ملی مقابله با کرونا به «ستاد ملی مقابله با تهدیدها» تبدیل می‌شود 

ستاد ملی مقابله با کرونا به «ستاد ملی مقابله با تهدیدها» تبدیل می‌شود 

به گزارش خبرنگار یولن، سردار محمدحسین سپهر روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی – اجتماعی در وزارت کشور، گفت: کرونا یک بیماری تهدیدگر، پیش‌رونده و خطرساز در سراسر دنیا و یک تهدید زیستی پرهزینه است که جهان را در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی با بحران روبه‌رو و جوامع را دچار رکود اقتصادی، تلفات انسانی، تغییر سبک زندگی و حکمرانی کرده است.  

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: این بیماری پایان نیافته و بشر باید با این بیماری زندگی کند و برای مقابله با این بیماری و تهدیدهای مشابه آماده شود.

سپهر با اشاره به مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور نظیر تحریم‌ها ادامه داد: امروز کشور باید برای مقابله با تهدیدهای سلامت روان آماده شود و در این راستا از ظرفیت‌های دانشگاهی و… استفاده کند.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش‌ها هم تهیه الزامات تولید سند سلامت روان و معنوی جامعه و مقابله با این بحران است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مقالات و نقطه‌نظرات جامعه دانشگاهی و پژوهشگران در این زمینه تصریح کرد: در این باره، باید یک سند ملی به عنوان مبنا و اساس تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ها و اقدامات راهبردی جامعه تهیه شود. تدوین این سند ایران را جزو کشورهای موفق در حوزه نسخه‌های علمی موضوع کرونا قرار خواهد داد.

وی افزود: امروز بیش از ٨٠ درصد جامعه دارای نگرانی‌های ماندگار، اضطراب و استرس بوده و باید در این باره ارائه راهکار داشته باشد.

تداوم تهدیدهای زیستی متحمل است 

سپهر تاکید کرد: تداوم تهدیدهای زیستی (مشابه کرونا) محتمل بوده و کشور باید همواره آماده پاسخگویی به تهدیدها باشد. اکنون نیز با موافقت رئیس‌جمهور، ستاد ملی مقابله با کرونا به ستاد ملی مقابله با تهدیدها تبدیل می‌شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بحران‌های زیستی گاه می‌تواند به یک فرصت هم بدل شود، گفت: امروز شناخت چالش‌ها و موانع سلامت روان در اقصی نقاط کشور ضروری است؛ چرا که وضعیت استان‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و راهکارها نیز متغیر است.

سپهر افزود: برخورد شایسته، ارائه راهکار و راه‌حل، تولید جنبش نرم‌افزاری در حوزه سلامت روان، تربیت نیرو، نظام‌سازی و تعالی الگو در این زمینه، تولید سبک زندگی و رفتار اجتماعی متناسب، طراحی و تقویت سازوکارهای ارتقای تاب‌آوری جامعه به ویژه کادر درمان، تبیین نقش رسانه‌ها و همچنین نقش فناوری در خلق فرصت‌ها جهت کاهش مشکلات روانی نیز در تهیه این سند ملی باید موردتوجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: برای نمونه، امروز سامانه ایران من، سومین سامانه پرمحصول کشور بوده و بیش از ٢ میلیارد استعلام داشته و این امر یک تحول در نظام الکترونیک است.

خسارت بحران کرونا به کیفیت علمی دانش‌آموزان و دانشجویان تا سالها جبران‌ نمی شود

سپهر افزود: امروز همچنین در تدوین این سند ملی باید موضوع سلامت دینی و توانمندسازی علم‌آموزان موردنظر قرار گیرد؛ خسارتی که بحران کرونا به کیفیت علمی دانش‌آموزان و دانشجویان کشور وارد کرد تا دهها سال قابل جبران نخواهد بود و بنابراین توجه به اصل توانمندسازی در این حیطه بسیار حائز اهمیت است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: تعطیلی یک روز بازار معادل ٣٠ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد جامعه است بنابراین هر یک از این مؤلفه‌ها در تدوین این سند ملی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت امنیت در یک جامعه گفت: نقش مشاوران و روان‌شناسان نیز در این حوزه سلامت روان باید تبیین و جایگاه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های جوان تعریف شود. به عنوان مثال، در این دوره، بیش از ۵۰ پایگاه بسیج، ائمه جمعه و… نیز در محلات و مناطق مختلف در زمینه سلامت روان فعال بودند؛ اما این فعالیت‌ها تعریف شده و منسجم نبوده و این مسائل باید مورد نظر واقع شود.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا