سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

تصادف سه خودرو در یزد/ ۷ دانش‌آموز مصدوم شدند

تصادف سه خودرو در یزد/ ۷ دانش‌آموز مصدوم شدند

2 ساعت پیش
مدارس این مقطع در تهران فردا غیرحضوری شد/ زوج و فرد اجرایی می‌شود؟

مدارس این مقطع در تهران فردا غیرحضوری شد/ زوج و فرد اجرایی می‌شود؟

2 ساعت پیش
مدارس این استان‌ها فردا (سه‌شنبه ۲ دی ماه) تعطیل شد/ اسامی تکمیل می‌شود

مدارس این استان‌ها فردا (سه‌شنبه ۲ دی ماه) تعطیل شد/ اسامی تکمیل می‌شود

2 ساعت پیش
خبر جدید از آخرین تغییرات قانون مهریه در مجلس

خبر جدید از آخرین تغییرات قانون مهریه در مجلس

2 ساعت پیش
قهوه یا چای؛ کدام برای سلامت استخوان‌ها پس از یائسگی بهتر است؟

قهوه یا چای؛ کدام برای سلامت استخوان‌ها پس از یائسگی بهتر است؟

2 ساعت پیش
آیا نقرس بیماری پولدارهاست؟

آیا نقرس بیماری پولدارهاست؟

2 ساعت پیش
اعلام آمار سالانه سوختگی در ایران/ چند نفر از مصدومان فوت می‌شوند؟

اعلام آمار سالانه سوختگی در ایران/ چند نفر از مصدومان فوت می‌شوند؟

2 ساعت پیش
باتری‌هایی که چراغ خانه مردی را ۸ سال روشن نگه‌داشته‌اند

باتری‌هایی که چراغ خانه مردی را ۸ سال روشن نگه‌داشته‌اند

2 ساعت پیش
انهدام شبکه سازمان‌یافته سقط غیرقانونی جنین در این استان

انهدام شبکه سازمان‌یافته سقط غیرقانونی جنین در این استان

2 ساعت پیش
عوارض تکان‌دهنده مخدر گل؛ از قتل و خودکشی تا بستری شدن در تیمارستان/ دسترسی به این مخدر خطرناک در کشور کمتر از ۱۰ دقیقه است

عوارض تکان‌دهنده مخدر گل؛ از قتل و خودکشی تا بستری شدن در تیمارستان/ دسترسی به این مخدر خطرناک در کشور کمتر از ۱۰ دقیقه است

2 ساعت پیش

Home »  سرنوشت واردات خودرو چه شد؟ / ذی‌نفعان وارد نشدن خودرو چه کسانی هستند؟

 سرنوشت واردات خودرو چه شد؟ / ذی‌نفعان وارد نشدن خودرو چه کسانی هستند؟

زمان انتشار: 19 سپتامبر 2023 ساعت 3:35

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 411198

زمان مطالعه: 8 دقیقه

 سرنوشت واردات خودرو چه شد؟ / ذی‌نفعان وارد نشدن خودرو چه کسانی هستند؟

 سرنوشت واردات خودرو چه شد؟ / ذی‌نفعان وارد نشدن خودرو چه کسانی هستند؟

ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو در حالی یک‌سالگی خود را پشت سر گذاشت که هنوز حتی یک دستگاه خودروی خارجی به متقاضیان تحویل داده نشده و از طرفی، واردات طبق برنامه‌ریزی سیاست‌گذار پیش نرفته است.

اکنون در سالگرد ابلاغ آیین‌نامه، پرسش‌هایی درباره واردات خودرو برای افکار عمومی ایجاد شده است. چرا ورود خودرو به کشور کُند پیش می‌رود و خودروهای واردشده تحویل داده نمی‌شوند؟ چه سرنوشتی درانتظار واردات خودرو است؟

«بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانی که بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد». این بخشی از گفته‌های عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت است. این سخنان در حالی توسط وزیر صمت بیان شده که از سال ۱۳۹۷ جلوی واردات خودرو گرفته شده است. با وجود تقاضای سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، حالا با گذشت پنج سال از این ماجرا تقاضای خودروی خارجی در کشور به بالای ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که ثبت‌نام خودروهای وارداتی با چند شرط آغاز شد. شرطی که بیش از همه به چشم می‌آمد،‌ بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بود تا متقاضیان واقعی تشخیص داده شوند.مدتب بعد از اینکه ۵۰۰ میلیون تومان مردم در حساب‌های وکالتی بلوکه شد و خبری از خودروهای وارداتی نبود با واکنش مردمی روبرو شد در نهایت «امید قالیباف»، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آزادسازی حساب‌های بلوکه شده، خبر داد.

آن زمان وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو خارجی به مردم داده شد. «امید قالیباف» درباره واردات خودرو و نحوه عرضه آن در بورس کالا، گفته بود: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده در۳ ماه باقی مانده ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود». اما این تعداد تغییر کرد و به رقم ۲۰ هزار رسید. روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود ۲۰ هزار خودروی وارداتی به گمرک کشور خبر داد.

بار دیگر تعداد خودروهای وارداتی دستخوش تغییر قرار گرفت. «مهدی ضیغمی»، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از ورود ۵ هزار دستگاه خودرو به بنادر و گمرکات خبر داد. این روند حتی با استیضاح وزیر پیشین و روی کار آمدن وزیر کنونی تغییر نکرد.

در نهایت از این تعداد ۵ هزار خودرو وارداتی، اوایل شهریور ماه ۱۴۰۲ «عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پس از گذشت ۶ ماه از ثبت‌نام محصولات وارداتی، به طور نمادین، تنها دو خودرو چانگان به مشتری تحویل داد.

در کمتر از ۶ ماه، طرح واردات خودروهای نو، جای خود را به واردات اتومبیل‌های کارکرده داد. کارشناسان معتقد بودند همین هم می‌تواند روزنه امیدی در صنعت خودرو باشد. ولی سرنوشت واردات خودروی خارجی کارکرده مشخص نیست.

موضوع انباشت تقاضا به دلیل ممنوعیت واردات خودروی خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هم تاثیر گذاشته و بازار خودرو را در نوسان فرو برده است. حالا عباس ‌علی‌آبادی، وزیر صمت می‌گوید: «اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد». این در حالی است که قول واردات آزاد، چندین‌بار از طرف وزیر صمت داده شده اما این وعده تا امروز محقق نشده است.

قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی شد/ آخرین قیمت پژو، دنا، رانا و کوییک

امروزه وضعیت بازار خودرو به جایی رسیده که نه خودروساز و قطعه‌ساز راضی است و نه دولت و مجلس و نه مردم. نه واردات و توزیع به درستی انجام می‌شود، و نه کیفیت خودروهای داخلی بالا می‌رود. همه ناراضی‌اند اما باید دید چه کسی یا کسانی از ممنوعیت واردات خودرو نفع می‌برند؟ گویی شرایط نابه‌سامان در بازار خودرو هرچند برای برخی ناگوار است اما برخی بازیگران بازار خودرو از این وضعیت راضی‌اند.

به نظر می‌آید شرکت‌هایی که در فضای انحصاری و بدون رقابت، مشغول مونتاژ خودرو و تولید قطعه هستند و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند، بیشترین سود را می‌برند.

با وجود اینکه اغلب مردم و مسئولان کشور و حتی وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو و فضای رقابتی سخن می‌گویند، به نظر می‌رسد که عده‌ای از ذی‌نفعان اصلی صنعت خودرو در کشور، با مانع‌تراشی در مسیر واردات، از عملی‌شدن این وعده جلوگیری کرده‌اند. با این حال، تقاضای مردم برای دسترسی به خودرهای باکیفیت و ایمن، این روزها قابل انکار نیست و دولت، غول‌های خودروسازی داخلی و مونتاژکارهای چینی به عنوان نهادهای مربوط و مسوول، باید پاسخگوی بلاتکلیفی بازار خوردو باشند.

۲۲۰

حتما بخوانید : اردوغان از ایلان‌ماسک خواست در ترکیه کارخانه تسلا را تاسیس کند!

مجله خبری یولن

برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • این مناطق کشور با خشکسالی خداحافظی کردند/ بارندگی کی در تهران آغاز می‌شود؟
    این مناطق کشور با خشکسالی خداحافظی کردند/ بارندگی کی در تهران آغاز می‌شود؟ 3 ساعت پیش
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول
    ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول 3 ساعت پیش
  • مسیر این رودخانه بزرگ به سوی دریاچه ارومیه باز شد
    مسیر این رودخانه بزرگ به سوی دریاچه ارومیه باز شد 3 ساعت پیش
  • سبد معیشت ۳۸ میلیون تومان شد؛ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۵ کارگران چقدر است؟ / شهریاری: حقوق‌های فعلی، هزینه نان خالی را هم پوشش نمی‌دهد
    سبد معیشت ۳۸ میلیون تومان شد؛ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۵ کارگران چقدر است؟ / شهریاری: حقوق‌های فعلی، هزینه نان خالی را هم پوشش نمی‌دهد 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 10989
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 14054
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 10096
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 391
  • بوشهر 165
  • بین الملل 21542
  • تبلیغات 23
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 429
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 9045
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 7429
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • هافبک سابق استقلال در راه تیم منصوریان
    هافبک سابق استقلال در راه تیم منصوریان 4 ساعت پیش
  • واکنش رسمی خیبر به شایعه بازیکن غیرقانونی مقابل سپاهان
    واکنش رسمی خیبر به شایعه بازیکن غیرقانونی مقابل سپاهان 4 ساعت پیش
  • یک اتفاق برای مهم برای دوپینگ ایران
    یک اتفاق برای مهم برای دوپینگ ایران 4 ساعت پیش
  • از بازی با استقلال در مشهد استقبال می‌کنیم
    از بازی با استقلال در مشهد استقبال می‌کنیم 4 ساعت پیش
  • اسکوچیچ: صعود از مرحله گروهی لیگ نخبگان برای تیم‌های ایرانی کافی است
    اسکوچیچ: صعود از مرحله گروهی لیگ نخبگان برای تیم‌های ایرانی کافی است 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی | گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور