بین الملل

سفر آیت‌الله رئیسی به دوحه محور رایزنی امیرعبداللهیان و همتای قطری در مونیخ

سفر آیت‌الله رئیسی به دوحه محور رایزنی امیرعبداللهیان و همتای قطری در مونیخ

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز جمعه (۲۹ بهمن ماه) برای شرکت در پنجاه و هشتمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ وارد شهر مونیخ شد، جمعه شب و در حاشیه این نشست با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخرین وضعیت روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

به گزارش فارس، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هفتم بهمن ماه در سفری که به تهران داشت با حضور در محل وزارت امور خارجه با  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. (بیشتر بخوانید)

امیرعبداللهیان در این ملاقات با تأکید بر اهمیت روابط نمونه دو طرف، ابراز امیدواری کرد سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری کشورمان به قطر طی دو روز آینده به منظور شرکت در اجلاس اوپک گازی و تقویت مناسبات دوجانبه به صورت ممتاز انجام شود.

به گزارش فارس، آیت‌الله رئیسی قرار است روز دوشنبه دوم اسفند ماه به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سفری ۲ روزه به دوحه برود. استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفت‌وگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیئت های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهنامه از برنامه‌های روز نخست سفر آیت الله رئیسی به قطر است. رئیسی همچنین در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

* ضرورت کمک به مردم افغانستان برای عبور از این دوران سخت

رئیس دستگاه دیپلماسی در دیدار با همتای قطری همچنین با تبیین کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان و ضرورت کمک به مردم این کشور برای عبور از این دوران سخت، در خصوص آخرین وضعیت افغانستان با همتای قطری خود بحث و تبادل نظر کرد. گفتنی است جمهوری اسلامی ایران همواره بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرده است.

* انتظار قطر از سفر آیت‌الله رئیسی به دوحه

موضوعات منطقه و تحولات منطقه خلیج فارس و بررسی آخرین وضعیت مذاکرات در وین از دیگر مباحث مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه در مونیخ بود. 

وزیر امور خارجه قطر نیز در این ملاقات از انتظار دوحه برای سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه به قطر خبر داد و برنامه‌های پیش بینی شده برای این سفر و آمادگی دوحه برای مبنا قرار دادن این سفر به منظور ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور را تشریح کرد. 

وی همچنین با استقبال از پیشرفت مذاکرات در وین و کلیدی خواندن نتیجه این مذاکرات برای منطقه، گزارشی از آخرین اقدامات قطر در موضوع افغانستان و گفت‌وگوهای جاری بین دو کشور ارائه داد.

گفتنی است وزیر خارجه قطر ۱۲ بهمن ماه در مصاحبه‌ای بازگشت به توافق هسته‌ای را عامل ثبات منطقه خوانده بود. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اسلوونی، دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه بوسنی، آلمان، هند، هلند و بلژیک نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز جمعه به مدت سه روز در شهر مونیخ در حال برگزاری است. حسین امیرعبداللهیان بدین منظور دیروز (جمعه) وارد مونیخ شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا