سلامت

علت فوت مهسا امینی سنکوپ و ایست قلبی است

علت فوت مهسا امینی سنکوپ و ایست قلبی است

احسان سخاوتی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار یولن درباره فوت مهسا امینی افزود: بررسی‌های پرونده‌ای که زیر نظر دکتر قناعتی انجام شده بود و از نظر پزشکی قانونی که ملاحظه کردیم که این فرد به هیچ عنوان تروما (ضربه شدید) نداشته و علت مرگ هم با توجه به فیلمی که مشاهده کردم همچنین نظر کارشناسان پزشکی قانونی و بررسی‌های پرونده نشان می‌دهد، مهمترین علت احتمالی فوت مرحومه سنکوپ قلبی بوده است.

وی ادامه داد: این فرد سابقه احتمالی تومور مغزی در سن هشت سالگی داشته است و در سی‌تی‌اسکن مغز نیز جای جراحی و ناحیه مغز مشخص بود.

سخاوتی مقدم اظهارداشت: به دلیل این عمل جراحی چند غده از جمله غده تیروئید و غدد فوق کلیوی در بدن این فرد فعالیت لازم را نداشته و به همین دلیل مجبور بوده از دارو استفاده کند.

وی اضافه کرد: احتمال زیاد این فرد چند روز داروهای خود را مصرف نکرده و به طور ناگهانی دچار افت فشار و ایست قلبی شده و چون در محلی این اتفاق افتاده است که دسترسی به مرکز درمانی میسر نبوده، احیای قلبی و ماساژ مناسب قلبی دریافت نکرده است.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: اگر فردی ۲ تا پنج دقیقه دچار افت فشار شدید یا ایست قلبی شود و در این مدت کوتاه احیا نشود یا شوک و ماساژ قلبی و دارو دریافت نکند، معمولا دچار آسیب شدید مغزی می‌شود که در بیشتر موارد غیرقابل برگشت است.

وی تصریح کرد: روزانه بیماران بسیاری در منزل، محل کار یا خیابان ممکن است دچار ایست قلبی شوند و متاسفانه تا آمبولانس برسد و بیمار به مرکز درمانی انتقال یابد و عمل احیا برای او انجام شود، زمانی بیش از پنج دقیقه طول می‌کشد و شاید قلب احیا شود اما مغز معمولا به دلیل آسیب جدی قابل بازگشت نیست.

سخاوتی مقدم گفت: این اقدام شایع در مورد بیماران اورژانسی است و برای این فرد نیز چنین اتفاقی رخ داده است.

این متخصص قلب و عروق افزود: در همه دنیا نیز به همین ترتیب است و معمولا تا زمانی که آمبولانس به بیمار برسد بیش از پنج دقیقه زمان می‌برد و مغز قابل بازگشت نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد مهسا امینی به دلیل ترس، ایست قلبی کرده باشد گفت: به هیچ عنوان اینطور نیست و در فیلم مشخص است که او به یکباره دچار سنکوپ و ایست قلبی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برگه کمیسیون پزشکی قانونی برای پرونده خانم امینی را اصلا ندیده و آن را امضا نکرده است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا