بین الملل

لاوروف: ناتو آمادگی اجرای ضمانت‌های درخواستی روسیه را ندارد

لاوروف: ناتو آمادگی اجرای ضمانت‌های درخواستی روسیه را ندارد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، ناتو آمادگی اجرای ضمانت‌های درخواستی مسکو را ندارد.

لاوروف در نشست خبری با «نیکاس دندیاس» همتای یونانی گفت: «متأسفانه شاهد هستیم که دولت اوکراین از گفت‌وگو درباره تنش‌های فعلی و اجرای توافق مینسک اجتناب می‌کند».

وزیر امور خارجه روسیه متذکر شد، طی دو روز گذشته نیروهای اوکراینی از سلاح‌هایی برای هدف قرار دادن منطقه خودمختار دونباس استفاده کرده‌اند که طبق توافق مینسک به کار بردن آن‌ها ممنوع است.

این مقام ارشد روس همچنین مأموریت سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا برای نظارت در آتش‌بس در شرق اوکراین را به نادیده گرفتن نقض آتش‌بس از سوی نیروهای اوکراینی متهم کرد.

وی افزود، اتحادیه اروپا و اعضای پیمان نظامی ناتو به درخواست‌های ما در زمینه ضمانت امنیتی در شرق اروپا توجهی ندارند.

وزیر خارجه روسیه با این حال گفت، روز گذشته (پنجشنبه) مسکو به پیشنهادات امنیتی آمریکا که دو هفته پیش ارسال شده بود، پاسخ داد اما ناتو آمادگی اجرای ضمانت‌های درخواستی روسیه را ندارد.

لاوروف چندی پیش در جلسه مشترک با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمور روسیه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور بر لزوم تداوم تلاش برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین تأکید کرد.

روسیه بارها هشدار داده نظامیان اوکراینی با زیر پا گذاشتن توافق مینسک، نواحی خودمختار روس زبان «دونباس» واقع در شرق اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

غربی‌ها بدون توجه به این هشدارها، روسیه را به استقرار نیرو در مرزهای اوکراین و آماده شدن برای «حمله قریب‌الوقوع» به این کشور متهم کرده‌ و شمار بالایی از نیرو و تجهیزات نظامی را به شرق اروپا ارسال کرده‌اند.

 همزمان با ادعای مجدد غربی‌ها درباره زمان حمله احتمالی روسیه به اوکراین، درگیری‌ها بین نظامیان اوکراینی و جدایی‌طلبان شرق این کشور نیز در حال افزایش است.

رسانه‌های محلی امروز (جمعه) گزارش دادند ارتش اوکراین و نیروهای دولت‌های خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» به تبادل آتش و گلوله باران یکدیگر پرداختند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» فقط در روز جمعه ۶۰ بار نقض توافق آتش‌بس بین اوکراین و مناطق شرق این کشور ثبت شده که همین امر باعث تشدید تنش‌ها شده است.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا