فرهنگ و هنر

اعزام زائران به عتبات از ۸ ایستگاه پروازی/ اهواز پرواز دارد، اما کاروانی نیست!

اعزام زائران به عتبات از ۸ ایستگاه پروازی/ اهواز پرواز دارد، اما کاروانی نیست!

به گزارش خبرنگار حج و زیارت یولن، در حالی که بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات در انتظار ازسرگیری این سفر معنوی از استان‌های خود هستند تا بتوانند با هزینه مناسبی به زیارت امام حسین علیه‌السلام مشرف شوند، هنوز در بسیاری از استان‌ها پرواز عتبات برقرار نشده است.

اعزام زائران به عتبات از 8 ایستگاه پروازی/ اهواز پرواز دارد، اما کاروانی نیست!

اعزام زائران عتبات در حال حاضر فقط از ۸ ایستگاه پروازی انجام می‌شود

این امر در حالی است که در روزهای گذشته پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی نیز از سوی سازمان حج و زیارت آغاز شده و علاقه‌مندان به زیارت کربلا در ایام نوروز می‌توانند از شهرهای مختلف پیش ثبت‌نام کنند. اما با توجه به نبود ایستگاه پروازی در همه استان‌ها، مشخص نیست که اعزام زائران عتبات نوروزی از استان‌های مختلف که هنوز در آنجا ایستگاه پروازی عتبات وجود ندارد، چگونه خواهد بود.

به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در حال حاضر فقط هشت ایستگاه پروازی تهران، یزد، اصفهان، تبریز، مشهد، ساری، کرمان و شیراز فعال است و زائران عتبات از این ایستگاه‌های پروازی به این سفر معنوی مشرف می‌شوند. البته اعزام‌ها به این استان‌ها محدود نشده و کاروان‌هایی از شهر و استان‌های البرز، قم، کاشان، گرگان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان نیز از طریق این ایستگاه‌های پروازی موجود، عازم عتبات می‌شوند.

اعزام زائران استان‌ها از ایستگاه‌های پروازی در استان همجوار

البته به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت، در صورتی که ایستگاه پروازی در استانی برقرار نشود، زائران آن استان به نزدیک‌ترین ایستگاه پروازی منتقل شده و از آنجا به عراق اعزام خواهند شد. همانطور که در ماه‌های گذشته با توجه به مشکلات در تأمین پرواز در استان مازندران، زائران این استان به جای ایستگاه پرواز ساری، به تهران آمده و از فرودگاه امام خمینی (ره) به عراق سفر کردند. یا حتی زائران استان مرکزی و همدان که از تهران به عتبات مشرف خواهند شد.

با توجه به اینکه فعلا همه سفرهای عتبات به صورت هوایی است و حتی پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی نیز برای سفرهای هوایی برنامه‌ریزی شده است، اگر زائری از استان‌های جنوبی کشور قصد تشرف به عتبات را داشته باشد، چگونه می‌تواند به این سفر معنوی مشرف شود؟ آیا همه زائران باید به ایستگاه پروازی نزدیک یعنی شیراز، کرمان یا یزد بروند؟ اصلا پرواز و صندلی خالی برای این تعداد زائر وجود دارد؟

اعزام زائران به عتبات از 8 ایستگاه پروازی/ اهواز پرواز دارد، اما کاروانی نیست!

پرواز داریم، کاروانی نیست!

علاوه بر این، قرار بود که تعداد ایستگاه‌های پروازی برای استان‌هایی که متقاضی سفر عتبات دارند، افزوده شود و سازمان حج و زیارت اعزام‌ زائران متقاضی از آن استان را نیز با پرواز مستقیم به عراق آغاز کند. اما نکته جالب اینجاست که در برخی از استان‌ها با وجود داشتن متقاضی، هنوز سازمان حج و زیارت اعزامی ندارد و نبود پرواز و همکاری نکردن شرکت‌های هواپیمایی و حتی به حدنصاب نرسیدن تعداد زائران را دلیل اصلی نبود اعزام عنوان می‌کند.

این امر در حالی است که هم‌اکنون در استان خوزستان با وجود اینکه اوایل برقراری سفر عتبات از سوی سازمان حج و زیارت، مسؤولان از نداشتن تمایل مردم این خطه به سفرهای هوایی عتبات اشاره داشته و گفته بودند که مردم خوزستان با توجه به نزدیک بودن به مرز زمینی، ترجیح می‌دهند به صورت زمینی به عتبات سفر کنند، اما حالا شاهد هستیم که یک پرواز در روزهای جمعه از اهواز به نجف اشرف برقرار شده است.

حال و هوای بین‌الحرمین؛ غروب روز گذشته

کاروان‌های غیرمجاز در برخی استان‌ها فعال شده‌اند

این به معنای آن است که تعداد افراد متقاضی سفر عتبات به اندازه‌ای است که یک پرواز اختصاص داده شده و به طور حتم برای شرکت هوایپمایی یا حتی چارترکننده، خالی بودن صندلی‌ها به صرفه نیست و در این صورت پرواز را لغو خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد با توجه به نبود کاروان زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت در استان خوزستان، برخی از افراد به صورت غیرمجاز در حال اعزام متقاضیان عتبات هستند و از نبود کاروان حج و زیارت سوءاستفاده می‌کنند و اقدام به اعزام زائران خارج از چارچوب حج و زیارت کرده‌اند؛ تا جایی که حتی موفق به اختصاص یک پرواز به نجف اشرف از ایستگاه پروازی اهواز شده‌اند.

مظاهری، یکی از مشتاقان زیارت عتبات از آبادان که از اربعین سال ۹۸ تاکنون در انتظار سفر عتبات است، می‌گوید: اکنون در اهواز پرواز برقرار شده اما جایی که بتوانیم به صورت کاروانی به این سفر مشرف شویم، وجود ندارد. البته برخی افراد در مساجد در حال ثبت‌نام هستند تا کاروانی راه بیندازند و مشتاقان را به زیارت اعزام کنند.

البته مسؤولان سازمان حج و زیارت برای برقراری سفر عتبات از استان خوزستان اعلام آمادگی کرده و گفته بودند که در صورت وجود متقاضی، امکان برقراری سفرها وجود دارد. با این وجود، اکنون با توجه به هزینه بالای پرواز عتبات از اهواز که یک طرف آن چهار میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است، ممکن است سازمان حج و زیارت وارد عمل نشود.

اعزام زائران به عتبات از 8 ایستگاه پروازی/ اهواز پرواز دارد، اما کاروانی نیست!

تعداد زائران پرواز اهواز ـ نجف محدود است

به گفته یک منبع آگاه، بیشتر مسافران پرواز اهواز ـ نجف افرادی هستند که در عراق فعالیت خاصی دارند و زائر محدودی از این پرواز استفاده می‌کنند؛ به طوری که شاید تعداد زائران هر هفته از اهواز به ۲۰ نفر هم نرسد. البته در این بین برخی از کاروان‌های غیرمجاز هم در حال تبلیغ هستند تا بتوانند مشتاقان زیارت عتبات را حتی به صورت محدود جذب کنند و هر هفته یک کاروان به عراق اعزام کنند.

با توجه به هزینه بالای سفر هوایی به عتبات از اهواز، همچنان بسیاری از مردم خوزستان منتظر برقراری سفر زمینی به عتبات هستند تا از طریق مرز شلمچه یا چذابه به عراق سفر کنند. چرا که شهرهای خوزستان مدت زمان کوتاهی تا مرز فاصله دارند و از مرز شلمچه تا نجف که ۴۶۰ کیلومتر است، زائران با وسایل حمل و نقل عمومی بین سه تا چهار ساعت این مسیر را طی می‌کنند و به زیارت حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام مشرف می‌شوند.

این اتفاق محدود به یک استان نیست، بلکه در بسیاری دیگر از استان‌ها که هنوز پرواز مستقیم به عراق راه‌اندازی نشده، زائران و حتی دفاتر زیارتی با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و فضا برای فعالیت کاروان‌های غیرمجاز مهیا شده است.

به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به عتبات از اوایل آذرماه سال جاری پس از لغو ویزای هوایی عتبات از سر گرفته شد و دفاتر زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت در برخی از استان‌ها اقدام به راه‌اندازی کاروان و اعزام زائران کردند. هم‌اکنون نیز در آستانه نوروز ۱۴۰۱، پیش ثبت‌نام عتبات نوروزی آغاز شده است و تا ششم اسفندماه ادامه دارد. اعزام کاروان‌های نوروزی از ۲۴ اسفند تا ۹ فروردین صورت می‌گیرد که در حال حاضر فقط پیش ثبت‌نام به صورت هوایی است و در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، ثبت‌نام از متقاضیان سفر زمینی عتبات در ایام نوروز هم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا