بین الملل

ناتو: اطمینان داریم فنلاند و سوئد به سرعت عضو خواهند شد

ناتو: اطمینان داریم فنلاند و سوئد به سرعت عضو خواهند شد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، معاون «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (یکشنبه) گفت که این ائتلاف نظامی مطمئن است می‌تواند بر مخالفت‌های ترکیه غلبه کند و به سرعت فنلاند و سوئد را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه آخر هفته (شنبه-یکشنبه) در برلین هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است. درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود. 

با این حال، روز شنبه «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به طور غیرمنتظره‌ای مخالفت‌هایی را مطرح کرد و گفت «غیرقابل قبول» است که اعضای جدید احتمالی ناتو از «پ‌ک‌ک» حمایت کنند.

طبق این گزارش، هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات بین چاووش‌اوغلو و چند وزیر خارجه ناتو و همچنین همتایان فنلاندی و سوئدی آن‌ها پیشرفتی در حل و فصل این اختلاف داشته یا خیر.

در حالی که مذاکرات روز یکشنبه ادامه یافت، «میرچا جوآنا» معاون دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که مطمئن است نگرانی‌های آنکارا قابل رسیدگی است. وی به خبرنگاران گفت: ترکیه یک متحد مهم است و نگرانی‌هایی را که بین دوستان و متحدانش مطرح می‌شود، ابراز کرده است. مطمئن هستم که اگر این کشورها (سوئد و فنلاند) تصمیم به عضویت در ناتو بگیرند، ما می‌توانیم از آنها استقبال کنیم و همه شرایط را برای دستیابی به اجماع مهیا کنیم.

به نوشته رویترز، بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت کردند و بر لزوم تصویب سریع پیشنهادهای عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تأکید کردند.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: برلین همه چیز را برای انجام یک فرآیند تصویب سریع آماده کرده است. ما باید مطمئن شویم که به آن‌ها تضمین‌های امنیتی می‌دهیم، نباید یک دوره گذار، یک منطقه خاکستری وجود داشته باشد که وضعیت آن‌ها نامشخص باشد.

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا هم اظهارات همتای آلمانی خود را تکرار کرد و گفت که امیدوار است این کار طی چند هفته انجام شود.

متحدان ناتو که روز یکشنبه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده هم به آن‌ها ملحق شد، در مورد موضوع ضمانت‌های امنیتی موقت برای سوئد و فنلاند که برنامه‌های آن‌ها هشدارهای مسکو را به دنبال داشته، گفت‌وگو کردند.

روسیه گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و جاه‌طلبی اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف را دلیلی برای آغاز عملیات نظامی ویژه در همسایه جنوبی خود می‌داند. بلینکن قبل از این دیدار با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در برلین دیدار کرد. 

وزرای خارجه ناتو همچنین به اولین پیش‌نویس مفهوم استراتژیک جدید ناتو، دکترین نظامی اساسی آن، که قرار است در نشست سران رهبران در مادرید در پایان ماه ژوئن مورد توافق قرار گیرد، نگاه خواهند کرد. «لیز تراس» وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: ما توافق کردیم که باید به پیروزی اوکراین و بیرون راندن روسیه کمک کنیم. پوتین باید با شکستی پایدار در اوکراین مواجه شود، روسیه باید مهار شود و چنین تجاوزاتی هرگز نباید تکرار شود. 

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا