بین الملل

واکنش صدر اعظم آلمان به تشدید تنش‌ها میان ترکیه و یونان

واکنش صدر اعظم آلمان به تشدید تنش‌ها میان ترکیه و یونان

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه از ترکیه و یونان درخواست کرد اختلافات میان خود را حل کرده و به عنوان دو عضو ناتو از تشدید تنش خودداری کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی شولتز گفت:‌ «صدر اعظم عقیده دارد که با توجه به وضعیت فعلی، ضرورت دارد که همه اعضای ناتو در کنار یکدیگر ایستاده و از انجام اقدامات تحریک‌آمیز میان خود پرهیز کنند».

سخنگوی صدر اعظم آلمان با انتقاد از ترکیه گفت:‌ «تجاوز به حریم هوایی یونان و پرواز بر فراز جزایر یونانی، صحیح نیست، غیرسازنده است و با روح این اتحاد در تضاد است».

این مقام آلمانی افزود، برلین خود را متعهد می‌داند که مسائل میان ترکیه و یونان را با گفت‌وگوی خصوصی و بر اساس قوانین بین‌المللی حل کند».

او با این حال متذکز شد: «نمی‌توانیم زیر سوال بردن حق حاکمیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بپذیریم».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت گفت که به اطلاع همکاران خود رسانده که دیگر مذاکرات دوجانبه با یونان برگزار نکنند. این رویکرد تازه ترکیه در حالی است که گفت‌وگوهای بین دو کشور همسایه مشکل‌دار میزان کمی پیشرفت کرده بود.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند.  این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

در ادامه تنش بین ترکیه و یونان، وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه ۱۴ جزیره یونانی در شرق دریای اژه را نام برد که آنکارا می‌خواهد حاکمیت یونان را به چالش بکشد.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا