کرمان

وجود ۵۵۰ رشته قنات در سیرجان/زنگ خطر خشک‌شدن قنات‌ها به صدا در آمده است

وجود ۵۵۰ رشته قنات در سیرجان/زنگ خطر خشک‌شدن قنات‌ها به صدا در آمده است

به گزارش یولن از سیرجان، محمد برشان مدیر مرکز قنات استان کرمان امروز در نشست هم‌اندیشی قنوات شهرستان اظهار کرد: استان کرمان با یک‌هزار و ۹۳۵ رشته قنات دارای رتبه هفتم است و شهرستان سیرجان نیز در این استان رتبه اول تعداد قنوات را دارد.

 وی افزود:  ثبت ملی قنوات قهستان مورد تاکید بوده و دبیرخانه ثبت ملی قنات در سیرجان مورد نیاز است و قنات تلاقی بزرگ انسان و تمدن است که باید دست‌به‌دست هم دهیم تا قنوات نجات پیدا کند.

۵۰ درصد قنات‌های پاریز خشکیدند

برشان با اشاره به ظرفیت و فرصت بسیار مناسب قنات‌ها برای گردشگری استان کرمان و منطقه افزود: تعداد زیادی از قنات های ما پتانسیل جذب گردشگر را دارند و باید کمیته علمی و راهبرد مشخصی برای گردشگری این اماکن تشکیل شود و در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام صورت گیرد.

رضا عرفانی بخشدار پاریز هم عنوان کرد:  ۱۵۰ رشته قنات در بخش پاریز است که ۵۰ درصد این قنات‌ها خشکیده است و امروز منطقه قهستان که مظهر قنوات شهرستان سیرجان بوده حتی آب شرب مورد نیاز مردم این منطقه از طریق قنوات دچار مشکل شده است و باید برای احیاء و رفع مشکل این قنوات چاره‌اندیشی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این منطقه قنات هایی است که چاه‌های آنان تا عمق بیش از ۱۰۰ متری زیر زمین است، اما به علت ریزش و خشکسالی‌ها و حتی عملیات معدن‌کاری در خیلی از مناطق خشکیده‌اند و امروز جوانان و مردم این منطقه خودشان دست به‌کار شدند تا قنوات را احیاء کنند که در این زمینه هم نیازمند بودجه و تخصیص اعتبار لازم از طریق بخش دولتی هستیم.

 علی نورمندی نماینده قنات سعادت‌آباد هم در گزارش ما اظهار کرد: حفظ تمدن قنات از اعتقادات ما است و این منطقه زیباترین و پرآب‌ترین قنوات را دارد که برای این امر مهم مردم و جوانان منطقه قهستان پای کار آمدند و نیازمند کمک مسؤولان هستیم.

اسماعیل کشتکار استاد کار و کارشناس قنوات منطقه می‌گوید: از کلاس پنجم ابتدایی یعنی ۳۰ سال است که در امر احیاء قنوات منطقه دخیل هستم  و برایم افتخار است که  بتوانم این میراث کهن را نگهداری کنم و از مسؤولان هم تقاضا داریم به خواسته مردم این منطقه یعنی احیاء قنات‌ها کمک کنند.

 مهدی اسلامی نماینده قنات دهنو هم گفت: منطقه قهستان زیبا ترین تمدن قناتی را در منطقه دارد و قنات ده قاضی ظرفیت گردشگری را داشته و این منطقه عمران و آبادانی خود را از قنات‌ها گرفته است.

وی افزود: پیشینیان این منطقه به این نتیجه رسیدند که برای زندگی بهتر باید از حداقل آب، حداکثر استفاده را کنند و به این صورت با ابداع قنات‌ها حیات، کشاورزی و رفاه شکل گرفته است.

بی‌توجهی بیش از کاهش بارندگی به قنوات آسیب زده است

علیمحمد حکیمی‌پور کارشناس قنوات در سیرجان ابراز کرد: بی‌توجهی به قنات ها و احیا و لایروبی نکردن آنها بیش از کاهش بارندگی بر تنش آبی در قنات ها تاثیر گذاشت و از آن مهمتر چاه هایی است که در دهه های گذشته به شکل بی رویه منابع آب شهرستان را مکید و از بین برد و باید باور کرد که این رویه منابع ذخایر آب ر در معرض مرگ تدریجی قرار داده است.

وی افزود: چندین سال است زنگ خطر قنات‌ها در منطقه قهستان و شهرستان سیرجان به صدا درآمده و امروز شاهد خشک شدن آن‌ها یکی پس از دیگری هستیم، حال آن‌که قنات‌ها بخشی از مهمترین فرهنگ کشاورزی هستند و از آنان به‌عنوان میراث جاودانه کشاورزان یاد می‌شود که هر کدام از آنها توسط نسل‌های متمادی ساخته شده و امروز به دست ما رسیده است تا نگهداری‌شان کنیم.

  جواد خادمی یکی دیگر از فعالان میراث کهن قنات منطقه دهنو گفت: باید بپذیریم که قنات‌ها میراث ماندگار بشری هستند و مدیریت قنات را با نگاه کارشناسی به افراد خبره و آگاه واگذار کنیم تا این سازه‌های مفید و با ارزش به‌صورت صحیح احیا و حفظ شوند.

وی با اشاره به فراموشی اهمیت قنات‌ها در گذر سالیان گذشته تصریح کرد: سه عامل خشکسالی‌های مستمر و طولانی، حفر چاه‌های عمیق و برداشت و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی توسط چاه‌های غیر مجاز از عوامل خشکی و کم‌آبی قنات‌ها به‌شمار می‌رود که باید به این موارد توجه شود.

به گزارش فارس، ادامه زندگی در بسیاری از روستاها به تأمین آب به‌ویژه از قنات‌ها وابسته است و با مدیریت صحیح آب می‌توان از این قنات‌های باقی‌مانده استفاده بهینه‌ای در کشاورزی داشت که باید برای حفظ آنها برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۵/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا