خراسان جنوبی

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| پهن شدن تور اشتغال‌زایی / صید درآمد از استخرهای ماهی

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| پهن شدن تور اشتغال‌زایی / صید درآمد از استخرهای ماهی

خبرگزاری یولن – خراسان جنوبی؛ در کنار شغل معلمی و کشاورزی به همراه چهار برادرش تور اشتغالزایی پرورش ماهی را برای صید درآمد بیشتر در روستای دهنوی زیرکوه پهن کرده است، او با این کار نه تنها روزهای خوبی را برای خود و همراهانش رقم زده که با ایجاد استخر ذخیره آب کشاورزی به تقویت آب و خاک هم گوشه چشمی داشته است.

او حدود سه سال است که با حمایت‌های معنوی بسیج سازندگی رو به این کار آورده و با دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی دو باب استخر پرورش ماهی کپور راه‌اندازی کرده است. یک تقدیر از بسیج سازندگی و یک درخواست آقای مصطفایی در این باره می‌گوید: «شکر خدا بازار فروش ماهی خوب است و امسال هم در صید اولی که که داشتیم از ۲ هزار ماهی ریخته شده در استخرها نیمی را صید کرده و در قاین به فروش رساندیم، بسیج سازندگی نیز برای رونق کار بسیار کمک کرده‌اند که قدردان زحمات آنها هستم.

به دلیل محدودیت آبی در منطقه کمتر افراد به سمت به این شغل می‌روند اما آن‌هایی که سهم آب بیشتری دارند می‌توانند در استخرهای ذخیره آب، ماهی هم پرورش دهند چرا که برای تامین مواد مغذی مورد نیاز کشاورزی خیلی مفید است.

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| پهن شدن تور اشتغال‌زایی /  صید درآمد از استخرهای ماهی

خواسته اش از بسیج سازندگی

اگر از سوی بسیج سازندگی تورهای بزرگ برای صید در اختیارم قرار گیرد تا هنگام صید کمتر به زحمت بیفتم حتما سودآوری خوبی نیز خواهد داشت».

او که به همراه برادرنش به توسعه کشاورزی و خودکفایی در محصولاتی مانند گندم، جو، زرشک، عناب، زعفران و… می‌اندیشد برای توسعه و گسترش کار پرورش ماهی هم نیازمند اختصاص تسهیلاتی با کارمزد پایین است.

آقای مصطفایی با بیان اینکه کار هست اما فقط باید دنبال آن بود می‌گوید: جوانان تصور نکنند کار فقط در پشت میزنشینی و کار اداری است، اگر این طور بود همیشه باید کار مملکت لنگ می‌بود چون کارهای دیگری هم جز کار اداری نیاز این مردم و کشور است و باید انجام شود.

پیشنهادم هم به جوانان این است که فقط چشمشان دنبال کار اداری و… نباشد، فرهنگ پشت میزنشینی هم نمی‌تواند پاسخگوی جنگ اقتصادی امروز باشد، من که خودم مشغول شغل معلمی هستم؛ باید جوانان جویای کار با اعتماد به نفس بالا آستین‌های همت را بالا بزنند چراکه با تنبلی و بیکاری نمی تواند راه به جایی برد. 

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| پهن شدن تور اشتغال‌زایی /  صید درآمد از استخرهای ماهی

اولین تجربه

اولین تجربه این کارآفرین در ادامه به ریختن ماهی در استخرهای پرورش برای اولین بار اشاره می‌کند و عنوان می‌کند؛ یادم نمی‌رود دغدغه روزهای اول این کار را اما به لطف خدا با موفقیت انجام شد.

تمام کارها نیاز به تجربه دارد و تلاش و توکل و هدفگذاری تا کار لذت استمرار را برای افراد داشته باشد.

او با بیان اینکه هر کس به هر طریقی باید برای توسعه و پیشرفت کشور ورود کند می‌گوید؛ در کارهای کشاورزی همان طور که بنیاد برکت در نهبندان ورود کرده است باید در شهرستان محروم و مرزی زیرکوه هم وارد شود تا با پرداخت تسهیلات با کارمزد کم زمینه اشتغالزایی را در این شهرستان هم فراهم آورد چرا که تسهیلات با سود بالا به هیچ وجه مقرون به صرفه نبود و کارآفرین مجبور به تعطیلی کارش می شود.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا