بین الملل

پشت پرده گاف‌های بایدن چیست؟

پشت پرده گاف‌های بایدن چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌ اگزمینر» در گزارشی که با اشاره به گاف‌های پی در پی «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده شروع شده بود، نوشت که بایدن همچنان گاف‌های تصادفی می‌دهد و ظاهراً‌ برخی از آن‌ها عمدی است اما دولت وی در عرصه بین‌المللی همچون یک آدم تازه‌کار و ناشی عمل می‌کند.

این گزارش با این مقدمه ادامه داد، سؤالی که باید مطرح شود این است: چه کسی مسئول است؟  آیا این بایدن است که ظاهراً حرف او به عنوان رئیس‌جمهور مطلق و نهایی است؟ یا این دست اندرکاران دولت/خرگوش عید پاک (یک موجود خیالی) هستند که هر لحظه با اظهارات رئیس‌جمهور مخالف هستند؟

این گزارش سپس ادامه داد، جدیدترین ماجراجویی در بحث چرندگویی زمانی رخ داد که بایدن در خارج از کشور در ژاپن حضور داشت. از رئیس‌جمهور در مورد تهدیدات فزاینده چین در مورد تهاجم به تایوان دموکراتیک سؤال شد. بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگاری که آیا دستور اقدام نظامی برای دفاع از تایوان را صادر می‌کند یا خیر، پاسخ صریح داد و گفت: «بله. “این تعهدی است که ما پذیرفته ایم”». بایدن پیش از این نیز اظهارات را مطرح کرده بود و تقریباً کلمه به کلمه همان پاسخ را هنگام سؤال پرسیدن خبرنگاران در استودیوی شبکه سی ان ان در اکتبر ۲۰۲۱، می‌دهد.

واشنگتن اگزمینر سپس با اشاره به نمونه اخیر گاف بایدن نوشت در هر دو مورد، تیم ارتباطات کاخ سفید مجبور شد تا اظهارات فردی را توجیه کند که قرار بود رهبر جهان آزاد و رئیس‌ آن‌ها باشد. بایدن یادداشتی را دریافت کرد و زمانیکه روز سه‌شنبه هفته گذشته خبرنگاری از او سؤال پرسید: «آقای رئیس‌جمهور، آیا سیاست ابهام راهبردی در قبال تایوان از بین رفته است؟» بایدن پاسخ داد: «خیر» و زمانیکه از او خواسته شد در این زمینه توضیح دهد، حرف خبرنگار را با گفتن «نه» قطع کرد و زمانیکه از او سؤال پرسیده شده بود آیا نظامیانی را برای مقابله با چین بر سر تایوان اعزام می‌کند، گفت: «سیاست به هیچ عنوان تغییر نکرده است. من دیروز وقتی که اظهارنظر کردم، بر این مسئله تأکید کردم».

واشنگتن‌ اگزمینر در پایان گزارش خود با اشاره به گاف جدید بایدن در خصوص تایوان ادامه داد، رئیس جمهور آمریکا یک بار دیگر گرفتار شد. مشکل این است که هر اظهارنظری که بایدن مطرح می‌کند، محصول یک شعار تصادفی نیست بلکه هرکدام از کلمات بایدن در حقیقت سیگنالی به جهان است و هنگامی که سخنان بایدن باید اصلاح شود، سیگنال‌هایی به گوش می‌رسد و اگر بایدن با اصلاح سخنانش موافق نبود، به چه دلیل به کارکنانش اجازه می‌داد این چنین پر سر و صدا اظهاراتش را اصلاح کنند؟

هفته گذشته، بایدن طی نشست خبری با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در توکیو گفت اگر تهاجم نظامی علیه تایوان انجام شود، آمریکا نیز آماده‌ است که به ‌شکل نظامی دخالت کند.

وی با ادعای اینکه آمریکا به سیاست «چین واحد» متعهد است اما مدعی شد دولت پکن در حال بازی‌کردن با آتش درخصوص تایوان است.

در پی اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تایوان، واکنش‌های زیادی از سوی چین مطرح شد و بایدن مجبور شد از موضع خود عقب‌نشینی کند و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر در سیاست ایالات متحده در قبال این جزیره گفت: «خیر. به هیچ‌ عنوان سیاست تغییر نکرده است. من زمانیکه اظهارنظر خود را روز گذشته بیان کردم، به این مسئله تأکید کردم».

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا