سلامت

پویش «کتابخون» در پیوند هفته کتاب و اهدای خون

پویش «کتابخون» در پیوند هفته کتاب و اهدای خون

به گزارش یولن از سازمان انتقال خون، این پویش که با شعار «اهدای کتاب اهدای دانایی؛ اهدای خون اهدای زندگی» با هدف ترویج کتابخوانی و حمایت از سلامتی بیماران نیازمند به خون با همکاری سازمان انتقال خون و نهاد کتابخانه‌های کشور برگزار می‌شود از صبح امروز (شنبه ۲۱ آبان) به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.  

دوستداران کتاب و اهدای خون و اعضای کتابخانه‌ها نیز می‌توانند با پیوستن به این پویش به هرچه پر بارتر شدن آن کمک کنند.  

به گزارش یولن، اهدای خون در ایران کاملا داوطلبانه است و سالانه بیش از ۲ میلیون نفر خون اهدا می‌کنند. برخی از بیماران مانند تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها از مصرف‌کنندگان دائمی خون هستند و مصرف خون برای آنها حیاتی است و بیش از ۲۰ درصد از خون اهدایی توسط بیماران مبتلا به تالاسمی به مصرف می‌رسد و از سویی دیگر، مصدومان حوداث رانندگی و نوزادانی که دچار زردی می‌شوند همچنین برخی از بیماران که نیاز به اعمال جراحی دارند از نیازمندان خون هستند و همچنین برخی بیماران مانند بیماران سرطانی هم نیازمند فرآورده‌هایی چون پلاکت و پلاسما هستند.

نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهداکنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می‌شود، اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری کننده انتقال خون و نجات دهنده بیماران باشند.

میزان خونی که اهدا می‌شود، حجم کمی از خون بدن است و میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ ساعت جبران می‌شود.

هر واحد خون اهدایی تبدیل به سه فرآورده می‌شود و حداقل نیاز به خون و فرآورده‌های خونی سه بیمار را پاسخ می‌دهد و خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار و در سال در مجموع سه بار و آقایان هر سه ماه یک‌بار و در مجموع چهار مرتبه در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا